Tåskav från känga Lundhags

Satt precis och tänkte klicka hem ett par Jaure light II när jag nu hittade den här tråden. Ingen rolig läsning.

Antar att det är ett produktionsfel och att det är ett dåligt köp. Någon som är nöjd med sina?

Edit. Finns samma problem med den vanliga versionen Jaure II?
 
Nu har även jag fått tillbaka mina kängor från Lundhags med utbytt material kring foten. Veckningen försvinner mycket riktigt och det blir klart bättre. Upplever fortfarande ett litet tryck på tån men det blir inte till skav och jag hoppas det ger med sig med tiden.
 
Har också problem med skavsår ovan på å tårna i mina Lundhags (Syncro mid). Men jag har ännu mer problem med skavsår och blåsor under trampdynorna, bakom stortån. Någon som upplevt det och har någon aning om hur man undviker det? Har tunn ullstumpa under tjock ull socka och Lundhags original sula. Kan byte av sulor göra någon skillnad?
Var på en femdagars fjällvandring där sönerna med lånade Gore-Tex kängor inte hade några problem, men jag med ingångna Lundhags hade stora besvär.
Har tidigare använt Jörnkängor och olika G-tex kängor i tiotals år utan några problem men med Lundhags har haft ständiga problem, både med Forest och Syncro.
 
Bumpar denna tråd!

Jag har nyligen köpt ett par Lundhags Professional II, och tyvärr fått samma/liknande problem med att cellgummit veckar sig och nyper/trycker över främst stortår/stortåbaserna. Märkte i princip inte problemet alls inomhus, utan var först när jag provade kängorna utomhus, dvs då det blivit försent att returner kängorna.

Jag har experimenterat lite, och den bästa lösningen jag iaf än så länge kommit fram till har varit dubbla lager urklippta skavsårsplattor som jag tejpat fast över de utsatta delarna av fötterna. Har inte testat om denna metod klarar en längre vandring, men en 2h promenad i kuperad terräng klarar det utan problem.

Denna ”lösning” är ju lite omständig och egentligen ingenting som man vill behöva hålla på med när man köpt ett par så pass dyra kängor.

Hur har det gått för er andra? Hur har det lyckats för er som valt att byta ut cellgummit mot den äldre hårdare varianten? Andra lösningar (extra strumpor, iläggssulor osv)?

Tacksam för svar!
 
Jag har precis skaffat mig Prof Hi med regular läst i stl 47. Upplever samma problem med att dom veckar sig lite elakt över tårna.
Men pratade idag med skomakaren hos Lundhags som rekommenderade att jag skulle byta till det styvare/äldre cellgummit. Så idag skickades dom till Järpen.
Ska bli spännande att testa dom när de är fixade då de annars sitter klockrent runt foten.
Hoppas du hittar en lösning på ditt problem.
 
Tråkigt att det hänt dig med. Ja, jag ska nog också höra med dom! Hade däremot varit intressant att höra hur hög lyckandefrekvensen är av att byta cellgummit, dvs hur många som blir hjälpta av det. Får helt enkelt fråga😊
 
Har väl alltid varit samma problem med just cellgummikängor. Minns, som barn, att Graningekängan hade samma problem med att de veckade sig och klämde över tårna är man använt dem mycket.
 
Har ni känsliga fötter gå ifrån skalkängor el anv de på vintern då de har sina största fördelar pga svårt att torka ut isolerade kängor el anv bvl haft mina långa skalkängor i stor sovsäck ej så bekvämt men i nödfall ok.
Mitt största problem har ju varit att kängorna krymper med åren och att cellgumifot har sina nackdelar vid öppen eld.
 
Har påpekat det tidigare och jag gör det igen. Många verkar nämligen missa att Lundhags olika sko-läster är lämpade för olika fötter. Själv kan jag till exempel inte ha Optilästen då den är för låg över vrist och framfot. Testade ett par Lundhags Park med Omniläst och den knep åt över tårna med skav/blåsor som följd. Samma problem som det vittnas om i den här tråden. Uppstår liknande problem är det följaktligen troligtvis så att man har valt fel läst för sin fot. Är nu istället en mycket nöjd ägare av Forest II med regular-läst. Inga skavproblem någonstans.
 
Tråkigt att det hänt dig med. Ja, jag ska nog också höra med dom! Hade däremot varit intressant att höra hur hög lyckandefrekvensen är av att byta cellgummit, dvs hur många som blir hjälpta av det. Får helt enkelt fråga😊

Jag lovar att återkomma med en rapport när jag testat kängorna. De borde landa här i slutet på nästa vecka.
 
Har påpekat det tidigare och jag gör det igen. Många verkar nämligen missa att Lundhags olika sko-läster är lämpade för olika fötter. Själv kan jag till exempel inte ha Optilästen då den är för låg över vrist och framfot. Testade ett par Lundhags Park med Omniläst och den knep åt över tårna med skav/blåsor som följd. Samma problem som det vittnas om i den här tråden. Uppstår liknande problem är det följaktligen troligtvis så att man har valt fel läst för sin fot. Är nu istället en mycket nöjd ägare av Forest II med regular-läst. Inga skavproblem någonstans.

Hej på dig
Jag provade ut de olika lästerna ordentligt och har hög vrist så optilästen passade inte mig utan valde då Regular.
Den Sitter jätteskönt på foten Men fick höra att då jag har stl 47 så är det mycket material som ska böja sig på rätt ställe och att det då kan uppstå ett tryck/skav över tårna. Håller nu tummarna att byte till det äldre cellgummit som är styvare i materialet ska råda bot på mitt problem.
Stort Grattis till att du hittade en modell som passar dina fötter. Lundhags kängor är riktigt bra grejer.
 
Jag är en av dem i tråden som skickat upp kängorna och fått nederdelen utbytt mot det gamla cellgummit.

Nu har jag hunnit använda dem ganska mycket så jag vågar mig på ett utlåtande.

För mig har det fungerat kanonbra. Alla de problem jag hade tidigare med veck är numer borta. Jag var orolig för att kängorna ändå skulle vara för låga framtill och ändå gå emot fotens ovansida men det funkar bra. Jag ska dock säga att det är på gränsen, men på rätt sida gränsen. Jag tabbade mig när jag köpte dem och skulle valt en annan läst än Opti-lästen. Jag har haft Professional i Regular-lästen och jag tycker sammantaget att de passar något bättre.

Hursomhelst...

Med nytt cellgummit är jag otroligt nöjd med kängorna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...