Hjälp! Min första vandring!

Några grundfel i ditt resonemang.
Träna på vandring gör man i hemmaterrängen, Skåneleden har 100 mil fina leder.
Leva på jakt och fiske är hårt arbete.
Du måste hålla dig och din utrustning torr!
Regnställ är ett måste.
Mygg gillar mjölksyra så heltäckande klädsel rekommenderas.
Det du måste ha med dig i klädväg måste du tvätta i fält på en 6v tur.
2 p ullkalsonger är rikligt.
Ett underställ till att gå i kalla dagar och ett torrt till att sova i.
Låna ett lättare tält!
Tvättmedel och burk att tvätta i det finns lätta, hopfällbara från Tyskland, Ortlib. Se i deras digitala katalog.
Torklina och säkerhetsnålar så att tvätten inte blåser från dig.
En tur i civiliserade trakter som Skåne gör också att du inte behöver bära mer mat med dig än mellan byarna med butiker.
Gå in dina kängor och fila dina fötter mjuka med korta naglar innan du börjar gå. Fottvätt varje dag i fält samt smörj dem.

go tur önskar en från Ystad
 
10 dagar i Sarek

Har gått 10 dagar i Sarek...förra året. Ingen infanterield. Jag hade kanske tur eller hade ingångna kläder.

Har gjort lumpen.

Låt oss vara lite kreativa och ge TS bra tips. Jag säger vaselin...i grenen. Samt sköta hygienen.


Du har tydligen aldrig hört talas om "infanterield".

Bland folk som gjorde lumpen förr var det så vanligt att det alltså har fått ett eget namn.
 
Ja det är precis det som jag sagt tidigare i tråden: Folk skriver utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter och verkar inte reflekterat över att andra kanske har andra kunskaper och erfarenheter.

Bara för att du aldrig haft problem med det betyder inte att andra slipper det.

Jag hade heller aldrig råkat ut för det, förrän jag i 40-årsåldern gick upp cirka 10 kg i vikt och fick fetare lår. Som tur var så insåg jag det på kortare helgvandringar.

Så det är väldigt vanskligt att säga att nåt inte är ett problem bara för att man själv aldrig haft problemet. Man bör försöka skapa sig en bild över vad andra nybörjare haft för problem. Det behöver egentligen inte ens vara nybörjare, jag har läst en hel del intressanta berättelser om t.ex. Nijmegenmarschen (där deltagarna ju knappast är direkt ovana att marschera).
 
Intressant

Ok, jag känner att jag ska avsluta min del i den här tråden, så här kommer mina bästa tips för nybörjarvandraren, inte i någon speciell prioriteringsordning:
- ha sköna och helst helt ingångna kläder och skor, det lönar sig i längden. Skavsår kan man få, även om man har ingångna saker och erfarenhet. Då är lilla sjukvårdskitet guld värt, med hudsalva, skavsårsplåster mm. Underskatta inte hygienens värde...gärna ett dopp, eller tvätta sig helt efter en dags vandring. Så skönt efteråt.
- se till att vara tränad för det som komma skall. Ska man ha en tung ryggsäck är det bra att träna att gå med en tung ryggsäck
- prova att allt funkar, dvs slå upp tält, fixa käk med köket, så kan du se om kokkärlsbotten är tunt och det kanske bränns fast (dvs man måste röra om hela tiden)
- se till att kunna navigera med karta och kompass
- jag har haft Runekaka med jordnötter som energi under dagen, när jag vandrat...googla på runekaka så ser du vad det är

Hoppas mina svar kan hjälpa till lite il alla fall, och som vanligt ska alla råd på nätet silas ordentligt, även detta svar till TS

Jag har varit i Sarek ett par ggr, i Jämtlandsfjällen ett par ggr, och uppe på Kebne ett par ggr, så om TS vill ha ngt tips om de specifika områdena går det bra att fråga.
 
Det är snällt att även du inte rekommenderar ett sådant här projekt men det är inte det jag funderar över. jag vill ha den experthjälp som kan behövas för en sådan här vandring.

Det enda, entydiga expertråd som du kan få lyder: MAN FÖRLITAR SIG TILL SIN EGEN ERFARENHET.

Det säger vi alla i kör här!

"Listan" du söker är din egen erfarenhetslista, inte andras.

Anledningen är att det inte finns en manual. Alla fungerar olika, alla miljöer, väder och situationer är olika.

Det sagt, vill jag vara tydlig med att jag personligen irriterar mig något fruktansvärt på besserwissrar som avråder alla nybörjare från att göra något minsta äventyrligt. Tror det grundar sig på att det faktiskt pågår en friluftsboom just nu med solsemesterklädda stockholmare på keb som resultat, vilket kostar dyrt på flera sätt. Men jag tycker inte man ska dra alla över en kam. Jag identifierar mig med den längtan och det driv som du uttrycker, och jag tycker helt klart att du ska lägga ribban tillräckligt högt för att det ska kännas inspirerande. Jag skulle aldrig själv göra förberedande halvmesyrer, typ "ut och gå en helg i närområdet", låter skittrist.

Men. Man måste bygga sina egna erfarenheter och faktiskt hålla sig inom eller bara lite utanför ramen för VAD MAN SJÄLV av erfarenhet vet om sig själv och om naturen.

Kan du se tjusningen i att sätta BÅDE långsiktiga och kortsiktiga mål? Att leva på fiske två månader i fjällen är för mig långsiktigt, om jag saknar erfarenhet.
 
Anledningen är att det inte finns en manual. Alla fungerar olika, alla miljöer, väder och situationer är olika.

Det sagt, vill jag vara tydlig med att jag personligen irriterar mig något fruktansvärt på besserwissrar som avråder alla nybörjare från att göra något minsta äventyrligt. Tror det grundar sig på att det faktiskt pågår en friluftsboom just nu med solsemesterklädda stockholmare på keb som resultat, vilket kostar dyrt på flera sätt. Men jag tycker inte man ska dra alla över en kam. Jag identifierar mig med den längtan och det driv som du uttrycker, och jag tycker helt klart att du ska lägga ribban tillräckligt högt för att det ska kännas inspirerande. Jag skulle aldrig själv göra förberedande halvmesyrer, typ "ut och gå en helg i närområdet", låter skittrist.

Men. Man måste bygga sina egna erfarenheter och faktiskt hålla sig inom eller bara lite utanför ramen för VAD MAN SJÄLV av erfarenhet vet om sig själv och om naturen.

Bästa rådet jag läst här. Lyfter på hatten för denna klokskap.
 
Packa så lätt som möjligt! Om du verkligen ger dig ut på det här äventyret så kommer du garanterat lära dig den läxan oavsett om du gjort ditt bästa innan eller inte. Men turen kommer bli trevligare ju lättare du bär. Nu menar jag inte att du måste skaffa seriös lättviktsutrustning. Jag minns bara att jag hade med mig stora kamerafodralet på 400g på min första vandring. När jag kom tillbaka igen var det liksom obegripligt hur jag kunde ta med den.

Bohusleden är ju långt ifrån vildmark men det är också långt (mil) mellan mataffärerna. Se till att du alltid kan få i dig varm mat hysat enkelt. Fiska kan man ju göra för skojs skull men innan man äter upp sitt sista säkra riktiga mål mat får man bege sig mot en mataffär.

Se till att sovsäck och ett helt ombyte med strumpor, långkallingar och tröja är torrt, no matter what. Kan du få i dig ett mål mat och få på torra kläder behövs bara lite mental styrka för att få en helt ok kväll oavsett väder och omständigheter.

Jag håller med om att det vore bättre om folk svarade på nybörjares konkreta frågor. Samtidigt tror jag att du kommer förstå mkt bättre vad folk menade, när du kommer tillbaka från ditt äventyr. Själv är jag lite av en sån där allt-eller-inget-karaktär själv så förstår och respekterar din metod att närma dig friluftsliv. Men kanske kommer du själv en dag råda en nybörjare att börja med en helgtur och korrigera utrustningen innan hen ger sig ut på det stora äventyret =D
Den typen av tänk är en viktig del av friluftstänket, men det är kanske bäst att alla får lära sig det på sitt eget sätt.

Hoppas att du kommer iväg och hoppas att du kommer tillbaka hit till forumet med en liten rapport, hur det än gick. Det är så mycket roligtare att läsa den här typen av trådar när man får veta hur det gick.
(ooouuppss är jättedålig på det där själv dock...)
 
Tack för svaret ovan och även övriga. Ska försöka svara lite mer individuellt senare idag samt även då gå igenom exakt hur vandringen med utrustning ser ut idag! Imorgon är sista dagen att rätta till eventuella saker. På torsdag går tåget från Skåne och min spontana tanke är att bara bege mig till starten av leden i söder och där slå läger för att börja röra mig dagen efter.

Idag blir det kompletteringar vad gäller inköp. Behöver ytterligare någon t-shirt och två par kalsonger till. Även cykelbyxor etc. Så nu är planen att få ner dagens alla inköp och saker som behöver göras. Åker iväg om någon timme och tillbaka ikväll vid 20-tiden. Då är planen att packa ryggsäcken och se vad den väger. Tältet måste jag ge mig på att få upp och ner också innan jag beger mig. Möjligen morgondagens projekt.

Det närmar sig och stressen har varit hanterlig sen inköpen i lördags även om det fortfarande kan snurra en del i huvudet.

Jag förstår ju att folk tycker man ändrar utrustning etc efterhand som man vandrat. Själv försöker jag planera så bra som möjligt innan och av den anledningen tror jag det mesta kommer bli good enough. Brukar alltid se till att planen blir tillräcklig men kostnaden är oftast x antal timmar där jag läser och jämför och liknande.

När jag levererar min slutliga lista på vad som ska med vore jag ytterst tacksam ifall någon direkt ser om något anses vara onödigt eller som jag kanske t o m glömt så att jag kan reflektera på det också innan jag beger mig!

Ha det gott alla så återkommer jag ikväll :D
 
Du har stormkök (lånat) och brännare till stormkök som två olika punkter, där du tänkt köpa den senare? Vad menar du med stormkök? Om det verkligen är ett komplett kök med vindskydd och grytor är det viktigt att brännaren passar till köket. Är det bara grytor, kan du ha vilken toppmonterad brännare som helst.

Även jag tycker du skall skippa cykelbyxorna, men en liten lätt trädgårdsspade (att gräva ner nr 2 och papper efter dig) och en rulle toapapper skall med då du går efter led. Det är dessutom extremt torrt ute i skogen så att göra upp eld eller elda upp toapapperet är inte att tänka på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...