Fiskeregler här och var ?

Problemet är att informationen är svårtillgängligt om man vill göra rätt för sig. Ofta ägs inte fiskerätten av markägaren närmast sjön eller flera olika ägare inom ett litet område. Alla sjöar borde anslutas till en databas med lättillgänglig information och digitalafiskekort. Enligt min erfarenhet gäller detta ju mer ädelfisk= strängare fiskeregler och kontroll.

https://www.ifiske.se/index.php/fiskevatten/karta

Inte alls svårtillgänglig, funkar via mobilen också. Du kan fixa ett fiskekort på 15 minuter.

Sen finns det föreningar som inte är ansluten, men idag är väldigt många ansluten.

Samtidigt så känns det lite grann som när man försökte spela oskyldig i tonåren - jag visste ju inte alls och började fiska för bara 3 minuter sedan.

Alltså bara råkade av en händelse ha spö med sig i bilen och helt plötsligt så uppenbarar sig en sjö så att man måste ringa "lantmäteriet" och sedan "nummerupplysningen" för att få tag på markägaren för att panik-köpa ett fiskekort så jag kan fiske i en halvtimme eller två och göra rätt för mig.

Informationen finns där om man vill göra rätt för sig. ;) Jag tror den typiska situationen är att ta fram spö, bestämma var man ska åka och köpa fiskekort där man brukar köpa det.
 
Svea skog/domänverket fiskekort är också googlingsbara grejer.

Normalt sett så i ödeland så kan man väl säga att markägarna inte bryr sig så där jättemycket om nån fiskar i en tjärn - frågar man nån så säger dom det är ok och att ingen fiskar där uppåt ändå fast det inte är deras sjöar - ungefär.

Södra/mellerstaSverige är det viktigare att kolla vad som gäller mer nogrannt
 
Tack. Det verkar krävas en hel del surfande och efterforskningar och planer i förväg för att göra rätt.
Mitt fall är mer ute på en roadtrip, kommer fram till en sjö/å, vill prova att fiska. Men det verkar systemet inte alls vara gjort för, trist, det verkar svårt...

Ja, det är nog därför det sker så många stölder, man är ute och vandrar, ser en bil på en uppfart och då vet man inte hur man skall finna ägaren om man vill provköra bilen lite. Systemet är inte gjort för impulstester av bilar, trist, det verkar svårt
 
Nej, fiske är inte särskilt ofta fritt. Tvärtom är det hårt reglerat. Det finns t.o.m. särskilda lagar för fiske. För att låna bilar finns det inga särskilda lagar.
 
Ja, det är nog därför det sker så många stölder, man är ute och vandrar, ser en bil på en uppfart och då vet man inte hur man skall finna ägaren om man vill provköra bilen lite. Systemet är inte gjort för impulstester av bilar, trist, det verkar svårt

Nej, så är det inte. Det är en ganska osannolik jämförelse, å jag blir lite suspekt på den som inte ser den moraliska skillnaden i tjuvfiske med spö i en sjö och att låna någon okänd persons bil utan lov.
 
Det behövs inga "särskilda lagar" för billån då det helt enkelt inte är tillåtet att olovandes lägga labbarna på andras egendom.

På västkusten är allt fiske fritt, undantaget ostron. Längs ostkusten och i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön är fiske med handredskap fritt. I många andra sjöar och vattendrag är också sportfiske med handredskap fritt, ibland med vissa restriktioner, men det måsta kollas upp. Tycker nog det är ganska ofta man kan fiska fritt, jag.
 
Det behövs inga "särskilda lagar" för billån då det helt enkelt inte är tillåtet att olovandes lägga labbarna på andras egendom.

Är inte fisken i sjön också nån annans egendom?

Det du kallar "fritt" fiske är inte fritt, det är reglerat i lag. Det är därför det är specificerat att det är fritt med handredskap, men inte andra typer av redskap. Vore det fritt skulle det inte behöva vara specificerat i nån lag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...