• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Överdrivna klimathotet....

Denna intressanta diskussion dök upp i ett annat friluftsforum för några dagar sedan o även 50år av felaktiga kostråd som jag ska göra en annan tråd av...

Tråden spårade tyvärr ur ganska omgående o jag hann inte djupa mig i diskussionen mer än hastigt blängare..

Tycker de hela är väldigt trovärdigt men andra sidan undrar man om de verkligen stämmer...


https://youtu.be/HmTGjIBrWqc
 
Vad är det som är trovärdigt? Att en ensam man vars expertis inte är i närheten av klimatvetenskap förnekar världens samlade forskning inom området?

Jag orkar inte lyssna på fler klimatförändringsförnekare. Specificera vad som verkar så trovärdigt så kan jag kommentera.
 
Vad är det som är trovärdigt? Att en ensam man vars expertis inte är i närheten av klimatvetenskap förnekar världens samlade forskning inom området?

Jag orkar inte lyssna på fler klimatförändringsförnekare. Specificera vad som verkar så trovärdigt så kan jag kommentera.

Bla...
Att koldioxid verkar inte va nå hot för miljön, mer en fördel?

Att ozonskiktet kommer o går, verkar inte va miljörelatetat?




Är de därför Trump struntar i miljöavtal för att han fått för sig liknande teorier?
 
De mörkas om allt möjligt så de skulle inte förvåna mig om Lars Bern har rätt...
Varför skulle han utsätta sig med att spotta ur sig massa osanning när han ändå haft många toppuppdrag..

Fast man vet ju inte, folk gör väl vad som helst för pengar
 
De mörkas om allt möjligt så de skulle inte förvåna mig om Lars Bern har rätt...
Varför skulle han utsätta sig med att spotta ur sig massa osanning när han ändå haft många toppuppdrag..

Fast man vet ju inte, folk gör väl vad som helst för pengar

De enda som "mörkar" är ju han och sådana som han, som tror på det de vill, inte på det som är bevisat. Och avfärdar all seriös forskning med att det är en stor konspiration. Han är ju en stor foliehatt hela han, och varför vi ska behöva ha en diskussion om honom på utsidan fattar jag inte . Vad har han ,med friluftsliv att göra?
 
Kanske därför tråden ligger i Fritt forum - Om annat än friluftsliv. ;)

Tycker också det är folievarning på honom, men man behöver ju inte läsa sånt man inte är intresserad av.
 
Bevisat

De enda som "mörkar" är ju han och sådana som han, som tror på det de vill, inte på det som är bevisat. Och avfärdar all seriös forskning med att det är en stor konspiration. Han är ju en stor foliehatt hela han, och varför vi ska behöva ha en diskussion om honom på utsidan fattar jag inte . Vad har han ,med friluftsliv att göra?

Det är bevisat att vi har en temperaturhöjning de sista hundra åren på mindre än 1 grad. Sådana temperaturhöjningar har förekommit tidigare. Det är också bevisat att Co2 halten stiger. Om jag förstått det rätt så står "mänskliga aktiviteter" för mindre än 4% av det totala Co2-utsläppen.

Att använda sig av den gångna sommarens värmebölja (som en del politiker inom MP gör) för att visa på att klimathotet är reellt är bara ägnat åt att skapa rädsla och skaffa röster.

Sedan skall vi nog inte heller slå bort dom larmrapporter som kommer men vi måste nog vara litet säkrare på hur stort hotet är innan vi beslutar om drastiska åtgärder inom Co2-området.

Däremot bör vi nog minska plast, oljeutsläpp, luftpartiklar mm som vi strör omkring oss. Nedskräpning av den arten kommer nog att stjälpa vår tillvaro betydligt snabbare än temperaturhöjningen.

Beträffande seriös forskning så är ju forskarna - mer och mer- tvingade att forska med pengar som kommer från näringslivet. Skulle man komma med resultat som inte stämmer överens med donatorernas önskemål så blir det nog svårt att få nya pengar från dom.
 
Om vi talar om människans påverkan på klimatet genom Co2 -utsläpp så torde 100 år räcka. Innan dess fanns varken bilar, bussar, tåg, flygplan eller arbetmaskiner och vi eldade bara med bränslen som var klimatneutrala utom i t.ex. London.
Om du menar dom naturliga variationerna i temperatur så är det ca 1 000 år sedan vi hade en temperaturtopp.
 
Om man ska utröna huruvida det är naturliga variationer eller en trend så måste man titta på en längre period.

1 grads höjning av medeltemperaturen är inte lite. Det låter lite men eftersom det handlar om genomsnitt så har det mycket större påverkan än man kan förledas att tro.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...