• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Räddningstjänsten avlivar "utmattade ankor"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu ska jag prova att resonera som jag upplever dina resonemang: Du menar att statligt finansierade jobb som t ex ankräddare gör att folk konsumerar mer och betalar mer skatt och det löser statsskulden - att ingen politiker kommit på den iden?

Alltså, ankräddare är väl kanske inte det vanligaste valet att göra för för denna typ av arbeten, men det finns ju ekonomisk teori (https://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics) som talar för att stater kan/bör spendera sig ur kriser genom att satsa pengar och därmed skapa diverse jobb = folk som har pengar och spenderar, vilket i sig "får fart på hjulen".

Vanligare att satsa på infrastruktur än ankräddning dock, även om jag gissar att resultatet på kort sikt är detsamma (på längre sikt har man dock sannolikt mer ekonomisk nytta av vägar/järnvägar odyl än fler ankor. Jag saknar dock empirisk bevisning för detta påstående).

Sen löser det inte statsskulden, snarare spär det på den. Det kan dock snabbare lyfta ett land ur en kris, efter vilken man får ta och betala av på skulden igen.
 
Så hur avgör du om en gräsand är en snäll eller elak individ innan du beslutar dig för om du ska hjälpa den? Kör du nåt slags test eller intervjuar du dem? Jag har sett gräsänder som gör fruktansvärt elaka saker; mobbar skadade änder, våldtar svaga honor, trampar ned ällingar. Vill du verkligen hjälpa en sådan så att den kan våldta fler honor? I så fall, vad är du för slags människa då? :)
På samma sätt som man avgör om en människa är dum man ser ju när de gör olagligheter. En gång avbröt jag faktiskt ett bråk mellan tre ankor och då sprang de åt var sitt håll men jag vet inte bakgrunden till bråket och vem som började. Men egentligen är det Polisens uppgift att rycka ut så ser man djur göra något olagligt så ska det polisanmälas:
Natten till den 24 oktober dök en havsörn ner i en villaträdgård på Väddö och dödade och åt en tam kanin. Kaninen ägdes av en liten flicka och händelsen tycks ha tagit hela familjen hårt. Flickans pappa har ringt och polisanmält händelsen. källa
Vad för handlingar någon anka begått tidigare i livet är omöjligt för mig att avgöra så det kan inte vara mitt ansvar. Skulle jag se en människa jag vet är elak till exempel ligga och förblöda i någon bilolycka hade jag ignorerat det eller till och med kanske hjälpt rättvisan lite på traven. Vad jag vet är de flesta ankor snälla precis som de flesta människor är så oavsett tycker jag man ska hjälpa ankor i allmänhet.
 
Senast ändrad:
Nu ska jag prova att resonera som jag upplever dina resonemang: Du menar att statligt finansierade jobb som t ex ankräddare gör att folk konsumerar mer och betalar mer skatt och det löser statsskulden - att ingen politiker kommit på den iden?

/Patrik
Givetvis ca halv miljon är idag arbetslösa i Sverige de kostar ju pengar ändå i form av socialbidrag och andra bidrag/kostnader för staten. En del som tycker om djur hade säkert varit glada om de fått jobben. Hade man gjort en investering på några 100 miljoner hade kanske ett par tusen personer mindre varit arbetslösa. Vi kan ju jämföra detta med meningslösa fas 3 jobb som inte gör någon nytta alls. Här talar vi ju faktiskt om riktiga jobb som hade räddat många liv. Pengarna som investerars kommer samtidigt komma snabbt tillbaks till staten igen då de som varit arbetslösa lär köpa nya kläder och saker de inte haft råd med tidigare.
Kanske skulle vara bättre att hänvisa till en källa som inte, för att som i sammanhanget i den här tråden, ... säger att ha ihjäl en anka är ett mord.
Om de ska klassas som mord eller inte beror på tillvägagångssättet om det var planerat i förväg eller en impulshandling. Abort är i allra högsta grad ett mord. Sen kan man ju rättfärdiga ett mord med om mammans hälsa riskeras eller som när man mördade Osama bin Laden då han var en dum människa.
 
Läste om en lycklig gräsandsmamma och hennes 5 nykläckta ungar som var på Gustav Adolfs torg i Malmö i måndags. Tydligen är det stor risk alla hennes barn dör nu på grund av kylan och ingen gör någonting för att rädda de små liven. Förstår inte hur den där jävla naturvårdskonsulenten Kaj Svahn tänker egentligen:
"I det här fallet är det bra att låta naturen ha sin gång, annars är det risk att generna förs vidare och att vi får se fler andungar när de egentligen inte kan klara sig", säger naturvårdskonsulenten Kaj Svahn. källa
Så kan man ju också resonera att om någon krockar med bilen då är det bättre låta dem dö så inte generna förs vidare och man får fler dåliga bilförare. Eller inte varför såna som flyr ifrån krig bättre låta dem dö så inte generna förs vidare. Riktig rasist den där Kaj Svahn påminner mig om nazisterna som styrde genetiken för att sortera ut oönskade element och skapa en överlägsen ras.
 
Läste om en lycklig gräsandsmamma och hennes 5 nykläckta ungar som var på Gustav Adolfs torg i Malmö i måndags. Tydligen är det stor risk alla hennes barn dör nu på grund av kylan och ingen gör någonting för att rädda de små liven. Förstår inte hur den där jävla naturvårdskonsulenten Kaj Svahn tänker egentligen:
...

Så kan man ju också resonera att om någon krockar med bilen då är det bättre låta dem dö så inte generna förs vidare och man får fler dåliga bilförare. Eller inte varför såna som flyr ifrån krig bättre låta dem dö så inte generna förs vidare.
Nu får du allt förklara hur genetik är kopplat till att vara en dålig bilförare. Kan visserligen hålla med om att närvaron av en Y-kromosom tycks vara en riskfaktor, men det verkar vara en tillräckligt liten del av populationen som råkar ut för olyckor trots detta genetiska handikapp att det inte verkar helt avgörande... När ankor häckar torde vara mer genetiskt styrt gissar jag.

Riktig rasist den där Kaj Svahn påminner mig om nazisterna som styrde genetiken för att sortera ut oönskade element och skapa en överlägsen ras.
Det är en viss moralisk skillnad i att aktivt döda av element man inte gillar och att inte gå in och rädda dem. Dessutom tvivlar jag på att de som strök med i koncentrationslägren var särskilt annorlunda än majoritetsbefolkningen.

Hyfsat stor moralisk skillnad kort sagt mellan att inte rädda djur och att aktivt döda människor.
 
Tydligen är det stor risk alla hennes barn dör nu på grund av kylan och ingen gör någonting för att rädda de små liven. .

Varför åker inte du dit och räddar dem? Det gör ju nästan dig till mördare och nazist att du väljer att sitta hemma i värmen och skriva inlägg på forum istället för att åka dit och hjälpa dem (enligt ditt eget sätt att resonera, kanske är bäst att tillägga...). :)
 
Nu får du allt förklara hur genetik är kopplat till att vara en dålig bilförare. Kan visserligen hålla med om att närvaron av en Y-kromosom tycks vara en riskfaktor, men det verkar vara en tillräckligt liten del av populationen som råkar ut för olyckor trots detta genetiska handikapp att det inte verkar helt avgörande... När ankor häckar torde vara mer genetiskt styrt gissar jag. Det är en viss moralisk skillnad i att aktivt döda av element man inte gillar och att inte gå in och rädda dem.
Det var en jämförelse med att det är lika korkat att påstå det som att påstå att en anka får ungar på vintern har något med genetik att göra. Det är ju snarare människors fel med växthuseffekten så det blir varmare på vintern så ankan skaffar ungar. Klart det finns skillnad mellan döda och låta någon dö. Det var därför jag jämförde det med att låter man ankungarna dö så kan man med samma argument låta bilförare dö som orsakat trafikolyckor.
Varför åker inte du dit och räddar dem? Det gör ju nästan dig till mördare och nazist att du väljer att sitta hemma i värmen och skriva inlägg på forum istället för att åka dit och hjälpa dem (enligt ditt eget sätt att resonera, kanske är bäst att tillägga...). :)
För att jag bor långt ifrån Malmö och vill helst inte ta mig dit pga all skottlossning. Hade jag bott där hade jag hjälpt dem och jag hjälper ankorna som är där jag bor eller som jag träffar på andra platser jag besöker.
 
Klart det finns skillnad mellan döda och låta någon dö. Det var därför jag jämförde det med att låter man ankungarna dö så kan man med samma argument låta bilförare dö som orsakat trafikolyckor.
Nej, den biten av min argumentation var apropå att du väljer att jämföra snubben som du håller ansvarig med att ankorna tillåts dö med nazister och koncentrationsläger.
 
Man kan ge miljarder Kr varje år till "ensamkommande flyktingbarn" som egentligen är vuxna män för de ska leva lyxliv i Sverige men ankorna kan man inte ens lägga några hundralappar till mat så de istället svälter ihjäl.

Ingen mat till ankorna i parken

– Det är för dåligt, tycker en granne till Malenas park, som vill förbli anonym. I två års tid har jag köpt tio till tolv säckar krossat korn till ankorna.
Hon tycker det är fel att pensionärer ska se till att ankor får mat. Nu har protesten landat på kommunalrådet Stefan Lundgrens (M) bord.
– Det är många Sjöbobor som går till parken under våren och sommaren och har med sig en påse bröd. Det är välment och omtänksamt, men ankorna kan inte bara leva på bröd. Särskilt inte när det är så kallt som nu och dammen håller på att frysa igen, menar den djurälskande grannen.

När Skånskans fotograf Claes Hall kom till dammen på fredagen möttes han av en hel armada gräsänder som i gemensam tropp vankande fram till honom för att få något att äta.
– Jag gick tillbaka till bilen och hämtade mina lunchmackor. Jag gav dem till ankorna, berättar Claes Hall.
Gatukontoret har beslutat att inte mata ankorna. Under de föregående kalla vintrarna utredde miljöenheten, efter påtryckningar om utfodring av ankor verkligen är kommunens ansvar.


http://www.skd.se/2014/01/25/ingen-mat-till-ankorna-i-parken/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.