Skogsinventering och älgjakt (Arjeplog)

Hej!
Jag jobbar i sommar som fältinventerare för ett projekt där Eurostat (EUs statistiska enhet) samlar in data om vegetation och markanvändning. Arbetet går ut på att besöka ett stort antal punkter i skog och mark. Dessa punkter kan hamna lite var som helst, dock inte allt för långt från någon väg som ska vara framkomlig med bil.

Egentligen var det tänkt att allt arbete skulle vara klart före augustis utgång men p.g.a. flera orsaker har det dragit ut på tiden och jag måste jobba även större delen av september. Det område som jag har kvar är stora delar av Arjeplogs kommun (nedanför fjällen). Den sydligare delen av kommunen ska dock vara avklarad innan jaktstart (ungefär allt söder om Arjeplog.

Nu kommer detta arbete att krocka med älgjakten och jag kommer inte att ha tid att ta ledigt när den drar igång. Nu undrar jag vad ni här på forumet tycker att jag ska göra/tänka på för att minimera risken att jag stör/blir störd av jakten? Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Någon med lokalkännedom här? Finns det kanske något (större) område i kommunen nedanför fjällen där det inte jagas? Hur är det med de stora naturreservaten Hornavan-Sedvajaure och Tjeggelvas? Har skrivit till Länsstyrelsen men inte fått något svar (än).
 
Naturen är allas. Ut i naturen när och om du vill med den vanliga respekten för allt levande.

Stöter du på jägare så är det ju bara att vara vänlig och presentera dig och prata på. Fråga vart de ska jaga, du kanske inte tycker det är så kul att gå precis där dom går och de vill nog inte gå bredvid dig eller så klickar det och du får nya vänner.

Jägare är vanliga människor där de flesta är trevliga, även om det precis som i alla andra genrer finns skit.

Mvh // Johannes
 
Som jägare själv så kan jag säga att skogen är till för alla.

Om du vill visa extra hänsyn och visa framfötterna inför jakten så tipsar jag dig om att ta kontakt med de berörda jaktlag och prata med jaktledaren. Då får du veta hur de tänker lägga upp sin jakt och de får veta hur du tänker lägga upp ditt arbete - detta är då kommunikation som leder till bra resultat och samförstånd.

För att få reda på vilka jaktlag som kan vara berörda så kontakta Svenska Jägareförbundet på Tel: 077-1830 300.

Ute skogen sen kan varselväst vara bra om du rör dig i närheten av där jakten ska vara - inte krav eller tvång alls, utan bra att ha på sig.

Dessutom har jaktlagen oerhörd kunskap om markerna så redan där kan du säkert få mycket information inför ditt jobb.

Lycka till!
 
Du får räkna med att all mark nyttjas för älgjakt. Antingen är det privatpersoner på privat mark, sk ortsbojaltlag som jagar med upplåtelse på statens mark samt samebymedlemmar. Ska dock inte vara något hinder för dig att genomföra inventeringar. Det handlar om att ta ömsesidig hänsyn till varandra, det kan vara bra att ha nå signalkläder så att du syns lätt på långt håll. De´t finns även ett antal småviltsjägare på samma marker.

Är det nån som försöker avhysa dig ska du genast rapportera det, så får det inte gå till.

Vi brukar ofta ha skoglig personal i nämda område och det är ytterst sällan det blir problem.

mvh

Erik
 
Som jägare själv så kan jag säga att skogen är till för alla.

Om du vill visa extra hänsyn och visa framfötterna inför jakten så tipsar jag dig om att ta kontakt med de berörda jaktlag och prata med jaktledaren. Då får du veta hur de tänker lägga upp sin jakt och de får veta hur du tänker lägga upp ditt arbete - detta är då kommunikation som leder till bra resultat och samförstånd.

För att få reda på vilka jaktlag som kan vara berörda så kontakta Svenska Jägareförbundet på Tel: 077-1830 300.

Ute skogen sen kan varselväst vara bra om du rör dig i närheten av där jakten ska vara - inte krav eller tvång alls, utan bra att ha på sig.

Dessutom har jaktlagen oerhörd kunskap om markerna så redan där kan du säkert få mycket information inför ditt jobb.

Lycka till!

Case closed! :)
 
Du får räkna med att all mark nyttjas för älgjakt. Antingen är det privatpersoner på privat mark, sk ortsbojaltlag som jagar med upplåtelse på statens mark samt samebymedlemmar. Ska dock inte vara något hinder för dig att genomföra inventeringar. Det handlar om att ta ömsesidig hänsyn till varandra, det kan vara bra att ha nå signalkläder så att du syns lätt på långt håll. De´t finns även ett antal småviltsjägare på samma marker.

Är det nån som försöker avhysa dig ska du genast rapportera det, så får det inte gå till.

Vi brukar ofta ha skoglig personal i nämda område och det är ytterst sällan det blir problem.

mvh

Erik

I princip jagas det på alla ytor, men inte samtidigt. Ska man jobba med nåt i skogen så är det vettigt att informera sig om var dom befinner sig olika dagar.
Om man absolut inte måste vara i skogen den veckan , så bör man avstå.
-Vanligtsvis är småviltsjakt avlyst under älgjaktsveckan.
Enligt VVO-regler så går inte småviltsjakt att förbjuda, men den som är förståndig går inte ut.
 
Jag har jobbat flera säsonger som lagledare i Riksskogstaxeringen. Även under pågående älgjakt. Vi försökte alltid ta kontakt med berört jaktlag och berätta vilka vi var, vad vi ville göra, var och när. Aldrig några problem. Ibland hände det att vi av olika anledningar inte lyckades få kontakt i förväg, utan att vi under pågående arbete träffade på jägare. Samma sak där. Aldrig några problem när vi berättat vilka vi var osv.
 
Tack för bra svar!

Skulle gärna vilja kontakta jaktlagen i förväg men eftersom jag rör mig över stora ytor är jag rädd för att det blir väldigt många att kontakta. Men ska ändå ha det i åtanke. Vill väldigt gärna se en karta med de olika jaktlagens områden. Kan Jägareförbundet (tack för numret!) hjälpa mig med det eller ska jag kontakta Länsstyrelsen?

Varselväst kommer jag att ha på mig under älgjakten och givetvis pratar jag med alla jag stöter på.

Att hålla sig helt borta från skogen är inget alternativ då det här arbetet måste vara klart innan snön anländer och jag har ganska många punkter kvar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...