Skåneleden 18-20 september 2009

Hej!

Helgen 18-20 september planerar jag att vandra på Skåneleden. Turen startas i Åstorp och avslutas i Skäralid eller Röstånga. Turen sker på Ås till Ås-leden

Jag tänker ta pågatåg från jobbet i Åkarp till Åstorp med byte i Helsingborg på fredagen. Jag åker från Åkarp 14.29 och tåg från Helsingborg till Åstorp kl 15.36. Tiden för ankomst i Åstorp är kl 15.55. Första etappen är till Hålebäck på fredagen. Hemfärd sker på söndagen antingen från Skäralid eller Röstånga beroende på hur långt jag/vi går under helgen.

Om du eller flera vill hänga med, så varmt välkomna! :) Det vore trevligt med sällskap. Du/Ni tar med egen packning, mat och tält. Jag kommer att ta med eget tält trots det finns vindskydd. Jag vill vara flexibel och kanske gå lite längre under helgen. Det är tvåmannatält så det finns plats för en ifall det blir aktuellt.

Om du är intresserad, så skriv i den här tråden. Några dagar innan helgen ser vi till att komma överens om träffas på pågatåget eller i Helsingborg eller Åstorp.

Jonas
 
Rutten

Hej,

Fredag: Åstorp - Hålebäck 8 km
Lördag: Hålebäck - Svartesjö 27 km
Svartesjö - Skäralid ca 8 km.

Ungefär så har jag tänkt mig. Det blir dubbla etapper på lördagen men man kan gå så långt man orkar. Därför tar jag med tält. Det går flera bussar på söndag. Så det finns även tid att vandra på söndagen. Turen avslutar alltså i Skäralid och där tar jag bussen nr 518 till Stehag och vidare till Malmö med pågatåget.

Jonas
 
Jag är ruggigt sugen men tror inte jag klarar det.. jag skulle kunna kompa ut tidigt, men har precis haft semester och har en del att ta igen...

Tror även att 27km är för mycket för mig... är en ovan vandrare samt att jag inte är en UL packare, ligger på runt 16 kilo.
 
Jag är inte heller UL-packare. Ang lördagen, man kan dela upp så att man går kanske 15-17 km och lika mycket nästa dag på söndagen. Sista bussen till Stehag går kl 18.49. Jag ska studera kartan noggrannare i helgen.

Jag tänker försöka vandra igen en helg i oktober. Jag har inte bestämt vilken helg ännu. Jag tar en månad i taget :) Kanske du kan hänga med då.

Jonas
 
Ta gamla "leden"

Hej,

Fredag: Åstorp - Hålebäck 8 km
Lördag: Hålebäck - Svartesjö 27 km
Svartesjö - Skäralid ca 8 km.

Ungefär så har jag tänkt mig. Det blir dubbla etapper på lördagen men man kan gå så långt man orkar. Därför tar jag med tält. Det går flera bussar på söndag. Så det finns även tid att vandra på söndagen. Turen avslutar alltså i Skäralid och där tar jag bussen nr 518 till Stehag och vidare till Malmö med pågatåget.

Jonas

Jag hade gärna hängt med då jag bor i närheten men tyvärr är jag uppbokad på annat.

Själv vandrar jag alltid den gamla leden mellan Maglaby och Forsgård, den nya sträckningen på vägen är för tråkig. Kan vara lite svårt att hitta pga stormens framfart.

Likaså tar jag alltid gamla leden mellan Krika Skog och Svartesjö då man slipper vägen. Då tar man rakt över vägen när man kommer fram till fiskdammarna längs Klövabäcken fram till Dalhem. Sedan fäljer man vägen/stigen österut, svänger höger där stigen delar sig. Efter ca 300 m korsar sedan stigen åter leden och man svänger höger mot Klåverödsjön.

27 km är rätt tufft, gäller att utnyttja ljuset då det blir mörkt rätt snabbt. Halv 8 e det rätt "pugit" på ren skånska.

Lycka till, Stiffe
 
Senast ändrad:
Bra tips

@Stiffe: Tack för tipset! Jag har kvar alla gamla Skåneleden-kartor från 1993. På den gamla kartan står det som du har beskrivit. Trots det långa avståndet på lördagen går jag ändå som planerat. Jag tänker gå så långt jag orkar och så länge det är ljust ute. Jag är grymt sugen på att vandra, gå, vandra, gå, gå gå! :)

Det har inte blivit av med fjällvandring eller vandring utomlands i år pga flytt till Malmö från Umeå. Så jag har allvarliga abstinensbesvär :)
 
Själv sugen som...

Tja du, jag är själv sugen som fan kan jag säga, har inte gjort nått sedan sommaren 2006.

Då cyklade jag genom vår avlånga bananrepublik och åkte runt 2 veckor i Kroatien med tält. Efter det blev det plugga av i 2 år och sedan blev det barn.

Så jag är sugen kan man säga, ska fundera om jag inte ska med ändå.

Så du har kartan från 1993, det räknas som nytt! Jag har originalet från 1981! Vadrade där första gången när jag skulle sluta 9an 1982. Då gick vi från Maglaby till Skäralid med 1 övernattning vilket var tufft, kan bero på att vår lärare varit stridis. Angående hans stridande så fick jag för sådär 10 år sedan se honom på TV i full lädermundering, det visade sig att han var läderbög!!!!! Tja i de lugnaste vatten va?

Om jag ska med vad brukar du käka? blir det blå band eller gourmékäk. Bara så man håller samma standard.

Du, det finns en kallkälla ca 150-200 meter från vindskyddet i Krikaskog när vattnet är avstängt vid stugan. Närmare bestämt öst syd/öst ner längs ängen i vänsta hörnet vid några träd. Annars dricker jag vattnet ibåde Klöva- och Skärån.

Stiffe
 
Flexibelt

Haha - ang din lärare :)

Jag kommer att ha REAL-mat eftersom jag hade några över från senaste vandring förra året. Till frukost blir det välling med hemmagjord musli. Till lunch funderar jag på nudlar, enkel fruktsoppa med hårt bröd.

Du har några dagar på dig att fundera..... Jag har tagit fram grejorna till vandringen. Som jag sa förut, kommer att ta med tält eftersom kanske jag stannar mellan två etapper.
 
Snickers

Gjorde en vandring med 2 övernattningar för 8 år sedan och kollade då om man kunde leva på Snickers och Pripps Plus. Gick utmärkt men det var gott med 1 pizza efteråt.

Jag får kolla med frugan om jag får ledigt.

Om jag följer med blir det lättpackning med eget tält (Akto). Gäller att passa på att få sova en hel natt. Lilleman 13 månader lägger sig vid 8-snåret och går upp likaså men vill ha välling MINST 1 gång per natt. Ibland vet man inte om det är dag eller natt typ. Önskar jag var lika pigg när jag vaknade, han bara slår upp ögonen, sätter sig upp, hoppar omkring i sängen och tjuter av gädje att det är en ny dag. Stackars katten är helt slut hon med, som katt behöver man 20 timmars skönhetsömn, MINST!

Angående lättpackning så hade jag och min tyske polare vars 1 sexpack Bitburger med oss på Jämtlandstriangeln. Behöver jag berätta att vi drack upp dem redan 2a kvällen?! Undrar hur många borrade tandborstar dom vägde?!

Som 43åring känner jag att ägg o bacon, kaffe och bröd är gott till frukost, lunch mos och rökt bog, kvällen grillad Gnu från savannen och potatissallad med kall Bitburger, däremellan allt vad naturen kan ge??

Stiffe
 
Skönt att se att ni hyfsar vägen för kring 30km o dagen är tufft för mången.....speciellt dagen efter,
Krikaomvägen har vattenfördelar. Skäralid är OK efter em+två dagar, men korta dag 1 och läng dag 2. Skulle gärna gått med men är på förrättning i Dk hela lördagen.......go tur!
 
Skönt att se att ni hyfsar vägen för kring 30km o dagen är tufft för mången.....speciellt dagen efter,
Krikaomvägen har vattenfördelar. Skäralid är OK efter em+två dagar, men korta dag 1 och läng dag 2. Skulle gärna gått med men är på förrättning i Dk hela lördagen.......go tur!

Hur menar du med att Skäralid är OK? Jag tänkte nämligen ta bussen därifrån till Stehag och pågatåg till Malmö.

Nu ska jag packa! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...