Roddbåt för Atlanten

Hej
jag undrar vad båtarna som de ror med över atlanten heter?
Är alla hemmabyggen eller går de att köpa färdiga
om ni inte förstår vilken slags båt jag menar bifogar jag en bild

/E
 

Bilagor

  • bildpabat.JPG
    bildpabat.JPG
    175.3 KB · Visningar: 5,101
Bra

Det var bra bra och intressanta länkar, Tack!
En till fråga, vad är de målade med för färg?
Ev. hade jag tänkt att ro en längre sträcka och det är ganska dyrt.
Vi hade tänkt att söka sponsor och då vill de ha sina dekaler på båten.
Var finns det vattenfasta dekaler??
Är det jobbigt att ro om man har normalkondis och normalbyggd.
/E
 
Senast ändrad:
Vet inte vad respektive båt använt för färg men på plats eller plastad plyfa fungerar det med vilken tvåkomponentsfärg som helst t ex från International eller Hempel. Du kan också göra som en kompis och köra båten till en billackerare. En roddbåt går oftast in i deras hallar och då kan han sprutspackla, slipa och spruta färg till en jättefin yta.

Dekaler borde väl sponsorer ordna fram själva. Du anger maxmått för de olika ytorna. De flesta reklamfirmor kan skära ut eller trycka upp dekaler/text. Det finns film med 10 års garanti så problemet brukar vara när de ska bort...

Försök planera eventuell rodd efter förhärskande vindriktningar. Sen brukar tyvärr Murphy komma och ställa till det så inget stämmer men då har du i alla fall försökt. SMHI har alla uppgifter men vill förmodligen ha betalt. Kolla med kommunens miljökontor eller Räddningstjänsten som också har uppgifter över hemområdet för eventuella utsläpp eller bränder.
 
Tid

Hej
Jag undrar hur lång tid det tar att ro den markerade sträckan i augusti. Vi är 2 st killar som kommer att ro och sova i skift. Jag uppskattar sträckan till ca 45-50 mil. vi kommer att ro i en ocean roddbåt.
 

Bilagor

  • meine adventyr.JPG
    meine adventyr.JPG
    19.7 KB · Visningar: 2,151
Är det jobbigt att ro om man har normalkondis och normalbyggd.
Hej
Jag undrar hur lång tid det tar att ro den markerade sträckan i augusti. Vi är 2 st killar som kommer att ro och sova i skift. Jag uppskattar sträckan till ca 45-50 mil. vi kommer att ro i en ocean roddbåt.

Vill verkligen inte låta spydig, men om ni varken vet om "det är jobbigt att ro" eller har sjömans- och navigationskunskaperna för att räkna ut exakt hur långt det är till destinationen eller hur lång tid det lär ta skall ni nog tänka efter både en och två gånger innan ni ger er av...

Det vore rena vansinnet att ge sig ut på Nordatlanten i en roddbåt utan vara en erfaren roddare i toppkondition.

Om ni menar allvar är det hög tid att gå med i en roddklubb och börja lägga in dagliga träningspass.

Mvh
 
Håller med PrebenN...

Avståndet ni gissat på är ungefär rätt om ni startar på Islands spets mot Färöarna. Från Reykjavik är det betydligt längre. Men farvattnena är nog inte de bästa att börja med. Strömt, ofta blåsigt, ofta dimma osv. Ni har inte heller någon alternativ hamn. Missar ni pga väder eller annat så kanske ni hamnar på Spetsbergen. Inte mycket trafik där uppe nu när Sovjet/USA kör hårdbevakning längre och fisket inte är som förr...

Starta hellre från en liten ö och sikta på en stor kust. Eller börja här hemma och gör som Natasha Mårder och Tove Kotzé . De ska ro till Gotland i sommar. Häng på där och spara de stora äventyren till nästa sommar!

Gå till gymmet och kör Concept2 roddmaskin några gånger. När ni klarar 2 timmar i 2:20-tempo så kan ni fundera på atlantrodd ur konditionssynpunkt ;-)

Läs mer:
http://www.rowforlife.se/
http://www.concept2.se
 
Jag har börjar inse att min inställning varit alltför negativ till ert projekt. I sann Darwinistisk anda bör sådana initiativ uppmuntras. Det är alltför lätt att sitta i soffan och leka storebror och förmyndare och avhålla innovatörer från att förfölja sina drömmar.

Alltså, vi kör igen:

Är det jobbigt att ro om man har normalkondis och normalbyggd.

Nej, det är inte jobbigt att ro, men det tyder på lite överdriven försiktighet att fråga om detta istället för att bara ge sig av på Atlantrodden. Hade vikingarna någonsin uppfunnit hjulet om de väntat på svar om "det är långt till Amerika"? Näppeligen!

Fakta om rodd:

Rodd är busenkelt och kräver ingen kondition. Till skillnad från t.ex promenad, som ju kan bli lite jobbigt, rör sig kroppen inte bara framåt vid rodd utan även tillbaka vid returtaget vilket medför att man hinner återhämta sig. Vetenskapligt sett utför man därför inget nettoarbete vid rodd. Av denna anledning varken behöver eller bör man träna inför rodd - det är bortslösad tid.

Jag undrar hur lång tid det tar att ro den markerade sträckan i augusti. Vi är 2 st killar som kommer att ro och sova i skift. Jag uppskattar sträckan till ca 45-50 mil. vi kommer att ro i en ocean roddbåt.

Ni har gjort ett bra val av sträcka och genom att starta från Island har ni, som syns på kartan, nedförsbacke hela vägen. Det kommer att ta fem dygn att ro sträckan. Ett par tips:

- Ta med reseproviant. Det finns i och för sig massor med fisk i havet, men om man inte gillar fisk kan det vara bra att na något annat med sig. Ta även med lite läsk - saltvatten är nyttigt, men kan bli enformigt när man är ute flera dagar.

- Lite ved kan vara bra att ha med sig. Nätterna på Nordatlanden kan bli lite kyliga i augusti och då är det skönt med en värmande brasa.

- Glöm inte att ta med en borrmaskin. Om det regnar in i båten måste man kunna borra hål för att få ut vattnet.


Lycka till med resan!
 
Ok

Tack för ett trevligt och bra svar!!!
ok till er andra som har varit sura och spydiga, jag skulle bara säga att jag har varit me i en roddklubb och har rott en del. men jag vet ju inte hur det är på atlanten
dennn resa är för övrigt inte planerad till sommaren(då ska vi ta en tur i östersjön) utan till sommaren 2010.
//...
 
Senast ändrad:
OK

Efter en andra genomläsning var jag övertygad att det handlade om ett skämt. Med frågor som "är det jobbigt att ro" och "var får man tag på vattenfasta sponsordekaler" såg åtminstone jag ett par garvande grabbar framför bildskärmen. Den bifogade bilden med texten "Theodore Rezvoy ORS" gjorde detta ännu mera sannolikt eftersom en googling på denna textsnutt ger www.oceanrowing.com som första träff...

Kändes som: "jag funderar på att bli hjärnkirurg, är det svårt? Vad heter dom där mojängerna man har runt halsen och stoppar i örona för att lyssna på patienterna? Är läkarrockar dyra? Hur lång tid tar en hjärntransplantation (jag har en polare som kan hjälpa till)?"

Efter att läst följande, lutar jag fortfarande åt att det handlar om ett skämt:

...men jag vet ju inte hur det är på atlanten...

Hmm... det är blött, djupt, ensamt, böljigt, ibland himla böljigt och definitivt inte OFARLIGT.


OM tråden inte var menad som ett skämt önskar jag verkligen lycka till och utgår från att ni kommer att komma till insikt om kraven på förberedelse, säkerhet, sjökunskap, fysisk kondition etc. innan ni ger er av.

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikko Snorbillig roddbåt Rodd 8
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0
anojak Roddbåt för 2 personer Rodd 7
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...