Luftgevär, får man öva var som helst?

Hej, den här frågan berör väl inte direkt jakt, men det var så nära jag kunde komma.

Vilka är reglerna för icke licensbelagda luftvapen (4.5mm, <200m/s utgångshastighet)?

Jag menar, måste jag ta mig till ett skjutfält för att få öva, eller räcker det med privat område? Vilka regler gäller i s f kulfång, etc? Får jag skjuta t ex i min lägenhet? Vad kan man bli dömd för?

Min tanke är den, att luftgevärshobbyn väl egentligen inte är farligare än andra sporter (brännboll...) så länge man pekar bössan åt rätt håll. Det är ju inte riktigt samma som med krutvapen. Men får jag medhåll av polisen? Av grannarna? Av er?

/A.
 
Läste i nån jakttidning om licenspliktiga luftvapen och kunde konstatera att även där är riskavstånd osv betydligt mindre.

För icke licenspliktiga skulle jag tro att riskerna anses vara väsentligt mindre.
Det betyder ANTAGLIGEN att "det blir ganska enkelt att inte göra saker man inte får".

Jag har skjutit luftgevär inomhus och kan väl inte inse hur det skulle kunna vara farligt för nån annan.

Jag kan också tänka mig att man får skjuta luftgevär i t ex ett villaområde, vilket man oftast inte får annars.

Vill dock påminna om Runars kända rådjursjakt från sovrumsfönstret.
Den företogs i villaområde, men jaktbrottet var i själva verket mot jaktkalendern, rådjuret var inte lovligt. Minns inte om han sköt med hagel eller kula, med kula torde förstås kravet på kulfång vara stort. Att han inte blev dömd för att ha skjutit i en farlig riktning, behöver förstås inte innebära att han inte kunde ha dömts för det...
 
Jag har inte kvar luftgeväret, men blev nyfiken. Forumet ovan kräver inlogg...
Istället för att läsa vad folk tror hit och dit tänkte jag ta reda på fakta, så jag mailade polisen för någon vecka sedan och fick svar idag. Och som jag misstänkte är det lokala regler som styr, så var och en får kolla vad som gäller på just den orten.

Svaret:
"Hej!

Din fråga har inkommit till Rikspolisstyrelsen. För att kunna besvar din fråga krävs förutom kunskap om vapenlagsiftningen samt ordningslagen vad avser godkännande av skjutbana även kännedom om de regler som kan gälla lokalt enligt bl.a. lokala ordningsföreskrifter. Kunskapen som behövs för att besvara dina frågor finns hos den lokala polismyndigheten
och jag måste be dig vända dig till din lokala polismyndighet för att inhämta svar på dina frågor. Via polisens hemsida http://www.polisen.se kan du få mera information om aktuell polismyndighet.
Rikspolisstyrelsen arbetar med de strategiska frågor som har betydelse för hela landets polisverksamhet och har tyvärr inte möjlighet att besvara dina frågor. Med anledning av ovanstående ber jag att få hänvisa
till den lokala polismyndigheten."

När jag sökte vidare en gång till på Jönköpingspolisens hemsida hittade jag:

"Paintballskytte
Paintballskytte bedrivs med kolsyre-, luft-, eller fjädervapen.
Paintballvapen har i regel, i förhållande till andra jämförliga skjutvapen, en begränsad effekt.
Av 1 kap. 2 § tredje stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt.

Tillstånd, vapenlicens, för innehav av paintballvapen krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.

Användning inom planlagt områdeTillstånd för skytte med paintballvapen krävs, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617), för den som inte fyllt 18 år för skytte utomhus inom planlagt område. Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten.

Även utanför planlagt område krävs, för den som inte fyllt 18 år, ett sådant tillstånd om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med paintballvapen utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.

Den som skjuter med paintballvapen ansvarar för att inte skada person eller egendom"

Soft Air Gun
Soft Air Gun är regelmässigt ett luftvapen som betraktas som ett så kallat effektbegränsat vapen.
Av 1 kap. 2 § tredje stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt.
Tillstånd för innehav av Soft Air Gun, vapenlicens, krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.

Användning inom planlagt områdeTillstånd för skytte med Soft Air Gun krävs, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617), för den som inte fyllt 18 år för skytte utomhus inom planlagt område. Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten.

Även utanför planlagt område krävs, för den som inte fyllt 18 år, ett sådant tillstånd om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.

Den som skjuter med Soft Air Gun ansvarar för att inte skada person eller egendom."

http://www.polisen.se/inter/nodeid=39819&pageversion=1.jsp
"Vilka regler gäller för luftvapen?För den som är under 18 år fordras alltid tillstånd till innehav av luftvapen. Den som har fyllt 18 år behöver inte tillstånd för så kallade effektbegränsade luftvapen. Vad som menas med effektbegränsade vapen framgår av 1 kap. 2§ vapenförordningen (1996:70).

Är luftvapnet inte effektbegränsat fordras alltid tillstånd, d.v.s. oavsett innehavarens ålder. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6§ ordningslagen (1993:1617).

Soft Air Gun och paintballvapen omfattas av vapenlagens (1996:67) bestämmelser. Dessa vapen har regelmässigt en begränsad effekt, vilket betyder att de är tillståndsfria för personer som har fyllt 18 år. I 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617) finns regler för vad som gäller för att få skjuta med luftvapen, bland annat Soft Air Gun och paintballvapen, både inom och utom detaljplanelagt område. Om skytte sker i terräng bör alltid markägaren ha gett sitt tillstånd."
[Ändrat av PK Neelix 2007-05-04 kl 18:58]
 
SFS nr: 1993:1617

6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd
av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av
detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten
inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft-
eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan
skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet
används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.

Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast
efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
utförande och besiktning av skjutbana.
 
Numera försöker man minska användingen av bly. Så kallade luftgevärspilar kanske är bättre än de klassiska diaboloblykulorna.

Skidskyttar skjuter ju också med blykulor fast med krutpatroner. De har ju mål där man kan samla ihop och återvinna blyet. Hur är det med övrigt sportskytte?

Thure
 
Numera försöker man minska användingen av bly. Så kallade luftgevärspilar kanske är bättre än de klassiska diaboloblykulorna.

Skidskyttar skjuter ju också med blykulor fast med krutpatroner. De har ju mål där man kan samla ihop och återvinna blyet. Hur är det med övrigt sportskytte?

Thure

Kan det vara så att de använder stål i luftgevärskulor istället för bly numera?
I flera fall finns ammunition baserat på stål istället för bly, t ex för jägare finns stålhagel.
Försvarsmaktens standardammunition till AK5 är en stålkärneprojektil utan bly.
Skidskyttar skjuter väl 22 long och jag gissar att det finns stålkulor även för dessa, eller?

/Patrik
 
Detta svar fick jag från polisen i region syd idag.
"Du behöver inte tillstånd från polisen för att skjuta med luftgevär på din tomt."

Låter rimligt då man skjuter med licensfria vapen, dvs upp till 10 joule, licenspliktiga luftgevär kan vara väldigt kraftiga och jag undrar om nämnde polis tänkte även på dessa när hen skrev svaret. Det får man väl anta då!
 
Kan det vara så att de använder stål i luftgevärskulor istället för bly numera? ... Skidskyttar skjuter väl 22 long och jag gissar att det finns stålkulor även för dessa, eller? /Patrik
Du kan normalt inte använda stålkulor i räfflade luftvapen. Blyartadekulor är nödvändiga där för att få fäste i räfflorna utan att förstöra dem. I slätborrade luftvapen kan du använda stålkulor, men är det mycket roligare med pilarna som Thure noterade. Mycket roligare...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...