Vad är skillnaden?

Vad är det egentligen för skillnad mellan skärmflygning och hängflygning?
Är det någon skillnad på säkerhet, känsla, funktion osv...

Undrar Lena...
 
Skärmflygning är flygning med en mjuk skärm. Den ser ut som en fallskärm fast är mycket större.
Hängflygning är flygning med en vinge som man monterar vid startplatsen. Den består av rör och duk och en massa vajrar.
Skärmen är långsammare genom luften men är bekvämare att flyga (tror jag) pga. sittställningen. Den får plats i en jättestor ryggsäck så det är lite lättare att transportera.
Hängglidaren (eng. Hangglider), hänger man under som i en påse och ligger man raklång tittar man således neråt. För att titta fram måste man hela tiden lyfta huvuded vilkat jag tror kan vara påfrestande för nacken. Men jag har åandra sidan ingen erfarenhet från dessa vingar och de som flyger dem tycker naturligvis att vingarna är bäst.
Sen finns det även segelflyg, vilket jag gärna förespråkar för sin säkerhet och hastighet.
I de två förstnämnda varianterna är piloten väldigt exponerad. Kotkompressioner är inget ovanligt bland skärmflygarna vid hårda landningar.
Kolla gärna på http://www.segelflyget.se för lite mer info.
mvh/Samme
 
Hej Samme!

Det du skriver om påfrestningarna för nacke och kotor är något att tänka på...det låter ju (tyvärr) helt logiskt!
Har du provat skärm/hängflygning själv?

Segelflyg kan definitivt vara en variant, men antar att det krävs mer för att få flygcertifikat...?

Lena
 
Jag har inte provat skärmflygning eller hängflygning men är väldigt aktiv innom segelflyget (inte som segelflygare dock utan som bogserpilot). Jag har flugit segelflyg och har tom haft cert.
Det är lite mer omständigt att ta segelflygcert, men det är betydligt säkrare i min mening, just för att du som person är mer skyddad. Visserligen är det högre hastigheter som är involverade i segelflyget.
Skärmflygning och hängflygning tror jag också är mer fysiskt påfrestande eftersom man manmåste kånka runt på grejorna på ett annat sätt. Det är helt enkelt en annan organisation och ett annat sätt att se på flygningen.
Segelflyget liknar mer riktiga flygplan (jag försöker inte påstå att en skärm eller hänglidare inte är fullvärdiga farkoster, de trivs precis lika bra i luften som vilken annan fågel!) och organisationen som styr hur du flyger och var du får flyga är mer omfattande. Under själva flygningen tror jag oxå att segelflyget är bekvämare och mer avslappnat. Men då har jag inte flugit skärm och skulle gärna pröva.
Det bästa du kan göra är att pröva alla tre och se vilken som är bäst. En provlektion på min segelflygklubb kostar ca 300 kronor och då får du känna på hur det känns. Jag vet inte vad priserna ligger på för de andra två, men kolla på http://www.skysport.se . Där tror jag det kan finnas lite nyttig info om skärm iaf.
Skärm och hängglidare nyttjar oftast ett stig som kallas för hang (vind som blåser mot ett hinder som stiger) medan segelflyget använder termik. Termik är varm luft som stiger som i en blåsa för att solen värmt en plats mer än omgivande platser. Det gör att det oftast går att flyga även om det inte blåser. Men på samma sätt så kan termiken förstöras av att det blåser för mycket och då är ju hang att föredra. Tyvärr så innebär ett hang ganska små höjder vilket för ett segelflygplan är lite riskabelt. Därför flygs inte hang med segelflygplan särskillt ofta och disciplinen är i stort set obefintlig i sverige.
Det är bara att pröva dig fram och se vad som passar bäst!
mvh/Samme
 
Jag har hållit på med hängflyg i snart 10 år nu..mer än 100 flygtimmar.
Då det gäller "trött nacke", så är väl belastningen ungefär som när man cyklar i en hyfat låg sittställning. Det går att ändra liggställning på selen så att huvudet hamnar ganska högt. Enda gången jag känt av nacken ganska mycket var en flygning på över 4,5 timmar.

När det gäller flygsäkerhet, så är det mera beroende på person än don.
Är man en chanstagare som handlar före man tänker, så är flygning inte den sport man ska hålla på med.

Jag tycker att du ska börja med den flygsport som helt enkelt du tycker verkar bäst/roligast. En stor fördel med hängflyg eller skärmflyg, är att du äger din egen utrustning och kan alltså flyga när du känner för det...

En annan viktig sak att tänka på(villken sport du än väljer), är att det finns en aktiv klubb nära dig.
http://www.hangflyg.org/

/Robert
[Ändrat av gwaihir 2005-10-28 kl 02:12]
 
samme83; sa:
Skärm och hängglidare nyttjar oftast ett stig som kallas för hang (vind som blåser mot ett hinder som stiger) medan segelflyget använder termik.
mvh/Samme

När man flyger hängflyg i sverige så är det 90% termikflyg.

Häng och skärmflyg går under samma reglement som all annan flygning.
 
gwaihir; sa:
samme83; sa:
Skärm och hängglidare nyttjar oftast ett stig som kallas för hang (vind som blåser mot ett hinder som stiger) medan segelflyget använder termik.
mvh/Samme

När man flyger hängflyg i sverige så är det 90% termikflyg.

Häng och skärmflyg går under samma reglement som all annan flygning.
Ok, det visste jag inte, men är iofs självklart vid eftertanke. Men det måste finnas särskillda regler för skärmflyget precis som det finns för segelflyget antar jag. Jag vet att Segelflyget har ansvar för säkerheten inom sporten under uppsikt av luftis. Finns det något liknande förbund för er häng och skärmflygare?
Att man kan för en rimlig peng äga sin egen utrustning är helt klart en positiv grej. På en segelflygklubb kan det bli väldigt högt tryck på flygplanen om det är bra väder. Då är det skönt att veta att man alltid får flyga när man vill. Dessutom tror jag att det borgar för god säkerhet då alla har "koll" på sina grejor. Den biten är ju överlåten åt en tekniker på segelflygklubbarna som inte alltid finns till hands. Nåväl, så länge alla får flyga...
mvh/Samme

(kul att det kommer upp lite om den verkliga friluften här på utsidan...)
 
säkerhet och känslan

Vad det gäller säkerhet så säger jag bara inslag ... Vadå? undrar du. Jo, skärmar kan förlora flygförmågan när de viker ihop sig i luften då det är stökiga förhållanden. Hängglidare är uppspända av aluminiumrör och en "massa vajrar" och kan inte förlora flygförmågan i luften. Dessutom fungerar rören som skyddsbur om man klantar sig.

Och så är det det här med att bära flygsakerna. Är det inte flyga man vill göra med dem? Lite mer kånkande kan det vara värt att få mer prestanda och säkerhet. Gäller väl inte minst då man landat ute med ett segelflygplan och ska demontera vingarna och baxa in allt i ett jättesläp ;).

Och så känslan då. Visst är det skönt att sitta inne i en plastbubbla och segelflyga med kaffemuggen i ena näven och styrspaken i den andra. MEN var kommer man närmast lufthavets äventyr? Jämför segelbåt och vindsurfning. Tilläggas bör att segelflyg har enormt mycket bättre prestanda. Men det är svårt att avgöra vad som passar just dig bäst. Testa!
[Ändrat av molnbasalfa 2005-10-28 kl 13:00]
 
samme83; sa:
Ok, det visste jag inte, men är iofs självklart vid eftertanke. Men det måste finnas särskillda regler för skärmflyget precis som det finns för segelflyget antar jag. Jag vet att Segelflyget har ansvar för säkerheten inom sporten under uppsikt av luftis. Finns det något liknande förbund för er häng och skärmflygare?
Visst finns det ett Hängflygförbund och ett Skärmflygförbund. Dessa är precis som segelflyget anslutet till svenska flygsportförbundet FSF osv. http://www.airsport.se/
 
Vilket du ska välja beror på var du vill ha prestandan.

Vill du att ditt flygtyg ska ha bäst prestanda på marken väljer du skärmflyg.

Vill du att ditt flygtyg ska ha bäst prestanda i luften väljer du HF.

Det bästa är nog som sagt att du kilar ut till ditt närmaste SF eller HF ställe och tar en liten glutt, kanske kan de tom ta med dig upp i det blå.

Så ser du ju lättare vad som kan tänkas passa just dig. Personligen skulle jag fullkomligt älska att ha dig i HF-facket, vi behöver tjejer.

Vad du än väljer så är du varmt välkommen upp i det blå.

Ha D't

//Cribbe
 
Att jämföra prestada mellan olika flygsporter kan vara lite knepigt. En hängglidare går att flyga betydligt fortare och har aningen bättre sjunkprestanda(lägre sjukhastighet). Men det finns inget flygtyg som från låg höjd snabbt vinner höjd i en tajt termikblåsa, som en skärm.

Om jag skulle börja flyga idag, så skulle jag välja Hängflyg. Anledningen är att en hängglidare har ett större fartregister=säkrare och är mindre känslig för tubulens=säkrare. Dessutom tycker jag att en hängglidare som är tyngdpunktstyrd och har ett större fartregister, helt enkelt verkar häftigare/roligare att flyga. Detta jämfört med skärmflyg.

Att jag inte skulle välja segelflyg, beror just på att jag då inte skulle ha egen utrustning.(men jag kommer definitivt att testa segelflyg någon gång :) )

Den kanske största anledningen för mig är ändå att jag har en aktiv HG-klubb nära mig, som jag vet tar väl hand om sina nyutexaminerade elever.

/Robert





[Ändrat av gwaihir 2005-10-29 kl 00:58]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...