Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise

https://www.svtplay.se/video/21906438/stora-sjofallet-har-tystnat

Nää det kommer väl aldrig att ske, skyddade nationalparker är heliga objekt vi inte gör intrång på, se gärna de 5 första minuterna.
Dålig jämförelse.

Jag tror tyvärr inte att våra nationalparker är skyddade mot stora samhällsintressen som gruvor och vattenkraft. Idag är tongångarna att parkerna är fredade, men det kan nog ändras.

Däremot ser jag inga tendenser till småskaligt intrång och exploatering.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Jag tror tyvärr inte att våra nationalparker är skyddade mot stora samhällsintressen som gruvor och vattenkraft. Idag är tongångarna att parkerna är fredade, men det kan nog ändras.

Visst är det så. Naturskydd är något vi ständigt måste kämpa för eftersom hållningen hos myndigheter, företag och allmänhet kan förändras. För 60 år sedan ville Vattenfall dämma upp hela Rapadalen i Sarek och staten hade inga invändningar. Men protester från allmänhet och sakkunniga fick stopp på det.

Nog finns det småskaliga hot mot Sarek också, även idag. Men det ges för närvarande få tillstånd att bedriva kommersiell verksamhet. Sådant kan förändras. Inget är självklart när det gäller naturskydd.
 
Men, det borde väl räcka med att arrangera/spränga fram en helikopterplatta
uppe bredvid toppen - om 'tjåkkå blir högst? Så kan alla stekarna ta vispen
upp dit över dagen och sen hem igen till Stureplan med kvällsflyget... ;-)

Eller så spränger man ner toppen så det inte är högst längre. Om man nu ändå håller på att spränga berg menar jag.

/s
 
Dålig jämförelse.

Jag tror tyvärr inte att våra nationalparker är skyddade mot stora samhällsintressen som gruvor och vattenkraft. Idag är tongångarna att parkerna är fredade, men det kan nog ändras.

Däremot ser jag inga tendenser till småskaligt intrång och exploatering.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Turism ses som ett stort samhällsintresse nuförtiden. Vi får hoppas på att tongångarna om parkernas skydd håller i sig men det kommer nog kräva insatser från samhället för att bibehålla detta skyddet.
 
Onekligen intressant om Kebne blir nr2 och vad som då händer med turismen, alla vill väl besöka det högsta berget?

Likaså intressant om Kebne står sig, men där nordtoppen kommer bli högst och hur man ska göra passagen säker.
 
Sarektjåkkås toppar nu lasermätningsklara

Hade kontakt med geodata avd på lantmäteriet för 3 veckor sedan. De informerade att de högsta topparna i sarek, sarektjåkkås toppar, Akka är nu lasermätningsklart. Detta gjordes i slutet av september. Nu är hela sarek klart. De svarade också att det tar hela 3 månader att bearbeta den nya höjd datan. Strax efter nyår ska allmänheten få veta sarektjåkkås toppar samt Akkas nya höjder. Eftersom i stort hela sarek fått en uppgradering i höjd, är sannolikheten att också de högsta topparna får det. Det är spännande nu om sarektjåkkås stortopp på officiella 2089 m kan få en uppgradering på minst 8 m och gå om kebnekaises nordtopp på 2096,8 m. Sveriges högsta fjäll eller Sveriges tak kan överraskande snart ligga i sarek. Svaret får vi efter nyår....
 
Sveriges högsta fjäll eller Sveriges tak kan överraskande snart ligga i sarek. Svaret får vi efter nyår....

Stort tack för info, det här är ju rena thrillern. Jag kommer sova oroligt ända tills vi får svaret. Om Sarektjåhkkå går om så kommer vi få ett synnerligen svårt problem att lösa vad gäller turistexploateringen.
Kanske kommer ett gäng gamla sarek-rävar vakna upp och i största hemlighet lösa det på sitt eget sätt (t ex genom att en mörk natt spränga bort överskjutande metrar av toppen).

OK, det sista var ett skämt. Men ett allvarligt menat sådant.
 
Kanske kommer ett gäng gamla sarek-rävar vakna upp
och i största hemlighet lösa det på sitt eget sätt (t ex genom att en mörk natt
spränga bort överskjutande metrar av toppen)...
Det vore klart sevärt! :)
Det klarade ju inte ens skjutglada militärer (när vi brakade iväg med grg-erna mot
SAAB-mål framför en stenig fjällsida). Det bara lät väldigt mycket...
 
8 meter kanske räcker..

Jo, finns nog många av kostnadsskäl o kommersiella skäl att ha kebne som högsta topp. Tänk hur mycket man investerat i kebne med omnejd med att ha denna plats som Sveriges tak. Så plötsligt, tack vare den nya laserscanntekniken kommer Sveriges trea från vildmarken o hotar. Av 127 mätta toppar i sarek har ca 77% fått en uppgradering på mellan 1 till 56 meter Dryga 20% har fått en nedgradering på 1 till 11 meter samt dryga 2% är oförändrade. Det är inte säkert att trean går om ettan, men rent statistiskt är det hela 28% att den gör det o hela 77% att den tar in de knappa 7m 60 cm rejält. Spännande således. Man undrar varför lantmäteriets geodata tar hela 3 månader på sig att bearbeta just de högsta topparna i sarek, har inte fått något klart svar på varför det tar så lång tid att bearbeta en höjd data. Märkligt också att man mäter de högsta topparna sist av alla i sarek? Kanske är det så Hans att fler än du sover dåligt o tycker att Sveriges anseende kan få en törn om sarektjåkkås stortopp blir Sveriges tak. Kan det bli så illa att lantmäteriet ser det lämpligare att inte säga sanningen om toppens höjd!!??
 
Jag ser nog inga konspirationsteorier bakom att mätningarna dröjer, jag tror bara man vill vara 110% säkra.
Rent ekonomiskt så drabbas ju varken lantmäteriet eller nån annan, med ett stort undantag. För STF vore det förstås en ekonomisk katastrof.
Som jag redan skrivit så skulle dock en viss skadeglädje infinna sig om Sarektjåkko går om.
Det blir svårt att ladda upp i högklackat och rödvin i händerna i Sarek. [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Jag ser nog inga konspirationsteorier bakom att mätningarna dröjer, jag tror bara man vill vara 110% säkra.
Rent ekonomiskt så drabbas ju varken lantmäteriet eller nån annan, med ett stort undantag. För STF vore det förstås en ekonomisk katastrof.
Som jag redan skrivit så skulle dock en viss skadeglädje infinna sig om Sarektjåkko går om.
Det blir svårt att ladda upp i högklackat och rödvin i händerna i Sarek. [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Det finns gott om toppar runtom i världen som får besök trots att de inte toppar någon lista. Ur ett norskt perspektiv har ju Storsylen en ganska medioker höjd men jag tror att vi är många som absolut tycker att den är värd en tur.

Jag tror inte att det skulle bli någon ekonomisk katastrof för STF om sydtoppen inte längre är Sveriges högsta berg. Omgivningarna kommer fortfarande att finnas kvar och locka besökare.
 
Fjällvandringen på t ex Kungsleden och i Jämtland ökar och en jämnare fördelning av besökstrycket vore inte fel. Kebnekaiseområdet och norrut till Abisko och Riksgränsbanan är lättillgängligt.

Skall bli intressant att ta del av de nya höjduppgifterna när de kommer. Att nordtoppen på Kebnekaise kommer att var högst framöver är grundtipset.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thunder91 Extrem höjd Allmänt om friluftsliv 12
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...