Notiser

Tjejforum Bara för tjejer, eller...

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-09, 09:44
soka7705 soka7705 är inte uppkopplad

toabestyr i vinterfjäll

Hej! Planerar 4 dagar i Jämtland om en dryg vecka. Hade egentligen tänkt att vandra - men nu har det ju snöat en hel del senaste veckan, så jag måste nog räkna med vinterfjäll.
Undrar då om det är någon som har några erfarenheter / tankar kring toalettbestyr. Enkelt att gräva ner tvåan i snön - men när snön smälter är det ju samma resultat som om man inte skulle gräva ner det i sommarfjäll - superäckligt!
Det är klart att jag försöker göra nr 2 när jag passerar ett dass - men det är ju inte alltid man lyckas göra det på kommando...
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 11:54
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Tvåan

Citat:
Ursprungligen postat av soka7705 Visa inlägg
Hej! Planerar 4 dagar i Jämtland om en dryg vecka. Hade egentligen tänkt att vandra - men nu har det ju snöat en hel del senaste veckan, så jag måste nog räkna med vinterfjäll.
Undrar då om det är någon som har några erfarenheter / tankar kring toalettbestyr. Enkelt att gräva ner tvåan i snön - men när snön smälter är det ju samma resultat som om man inte skulle gräva ner det i sommarfjäll - superäckligt!
Det är klart att jag försöker göra nr 2 när jag passerar ett dass - men det är ju inte alltid man lyckas göra det på kommando...
Tvåan är rätt naturlig och kommer regna bort. Du behöver väl inte lägga högen på en stig eller den stora vila stenen direkt vid stigen. Papper därimot är problemet. Brukar gå bra att elda även om regndagar kan skapa lite problem.
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 15:23
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Jag ser inte heller avföringen som ett problem så länge den inte ligger för nära vattendrag eller på leder. Det är en naturlig produkt som snabbt försvinner när vatten och insekter gör sitt.
Pappret är värre. Man kan lägga en sten över i förhoppningen att pappret kommer förmultna innan nästa person kommer och lyfter på stenen. Man kan också köra den mer naturliga vägen och lösa besvären så som de löstes förr, innan industrialismen tog fart. Att torka sig med snö kan vara lite obehagligt men fungerar utmärkt. Man kan även se ut bra stenar eller pinnar för ändamålet, använda mossa eller på annat sätt använda sin fantasi.
Det kom upp en ganska rolig länk här på utsidan för några månader sedan där en gammal man pratade om hur problemen löstes i början av 1900talet. Kan länka den om jag hittar den. Eller om någon vet vad man ska söka efter så får ni gärna hjälpa till

Senast redigerad av ludvig_svensk den 2019-05-09 klockan 15:41
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 18:41
bico bico är inte uppkopplad

https://docplayer.se/10499418- ... ch-lust.html

Se sidorna 14 -19 för läs- och tänkvärd information om nummer 2 i äldre tider. Det är en historieskrivning och en användarmanual i ett.

/Birger
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 19:17
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av bico Visa inlägg
https://docplayer.se/10499418- ... ch-lust.html

Se sidorna 14 -19 för läs- och tänkvärd information om nummer 2 i äldre tider. Det är en historieskrivning och en användarmanual i ett.

/Birger
Ja, tack för hjälpen!! Här är den text som jag tänkte på https://www.skogmark.se/wordpress/?p=6135
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 19:57
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ludvig_svensk Visa inlägg
..... .....
Det kom upp en ganska rolig länk här på utsidan för några månader sedan där en gammal man pratade om hur problemen löstes i början av 1900talet. Kan länka den om jag hittar den. Eller om någon vet vad man ska söka efter så får ni gärna hjälpa till

Det är följande härliga text du tänker på.
Uno Viklund är min hjälte. Tyvärr avliden nu vill jag minnas?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.

Logga in

Tips!