Roddbåt för 2 personer

Finns det kust roddbåtar (typ vagabond 4,7) fast för 2 personer? Eller är det bättre att ha 2 st enpersoners roddbåtar så att man ror själv. Ska nämnas att personerna som ska ro är lika starka fysiskt och har ungefär lika bra teknik.
 
Är du ute specifikt efter den unika täckta båten? Om inte så finns det öppna modeller som man får rum att ha två riggar i.
 
Var på båtmässan idag och där fanns:
[...]
Men lite fler båtar som går att ro måste väl ha funnits på båtmässan :)

Bland utställarna ser jag i alla fall t ex Kaisla och Suvi. Fast jag måste erkänna, jag tänkte inte heller på dem när jag svarade på frågan. Största nackdelen med dem är att man inte har skevringsbara åror och rullsäte.
 
Det fanns några som har plastkopior av de finska forsbåtarna. Jämfört med en snurrebåt så är de säkert OK att ro men de kommer nog långt bakom de jag nämnde och skulle inte ens komma med på "prova-listan" om jag skulle köpa roddbåt idag.

Forsbåtarna byggdes för att vaka bra i älvarnas forsar. Roddplatserna satt osymmetriskt för att det skulle gå att flöjla båtarna med strömmen. Inte lika bra ööver en fjärd med sidvind...
 
Forsbåtarna byggdes för att vaka bra i älvarnas forsar. Roddplatserna satt osymmetriskt för att det skulle gå att flöjla båtarna med strömmen. Inte lika bra över en fjärd med sidvind...
Jag börjar fundera på hur de skulle se ut om det vore gjorda för skärgårdsbruk. Om det i en lite kortare båt ska fungera att balanserat ro både ensam och två måste det väl finnas tre par årtullar och flyttbar sittplanka. Och gärna ett litet roder om man ändå inte får till balansen perfekt.

Vi skaffade en Kaisla 430 i somras men jag har inte rott så mycket med den än. Jag höll mest på med ett försök att få till smidig skevring av årorna i en öppen årtullsklyka. Gick bet på det dock, friktionen måste vara minimal för att det ska fungera.

Vi köpte två par åror och valde ett långt och ett kort par. De långa årorna är egentligen för långa för båten, men jag var nyfiken att se hur de skulle fungera. Tacksamt nog flyttbart årtullsfäste på åran så jag har justerat in en lagom saxning. För att få bättre balans i dem har jag satt på en tung kedja närmast händerna på båda årorna. Verkar faktiskt sitta kvar också, även om det vore tjusigare med blyplåt lindad, var man nu får tag i blyplåt. Nu bara frågan om årbladen ska filas ner lite, de ser onödigt stora ut och blir jobbiga i motvind eftersom jag inte fick till skevringen.
 
När man ror ensam i en Explorer så har man roddriggen centrerad i skrovet för att vikten ska ligga rätt. När man byter från en till två roddare skruvar man loss hela roddriggen och flyttar den så att två roddriggar monteras direkt efter varandra.

Motsvarande för Loudon är att det finns tre rader med årtullar i relingen och man får flytta sittofterna och fotstöden.
 

Bilagor

  • P3110091.jpg
    P3110091.jpg
    52.4 KB · Visningar: 3,259
  • P3110079.jpg
    P3110079.jpg
    68.7 KB · Visningar: 3,766
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikko Snorbillig roddbåt Rodd 8
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0
se8 Roddbåt för Atlanten Rodd 29
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...