15 åring solo?

Tänkte ha lite kul så på sommaren är det tänkt att jag åker nån gång med tåg till Kiruna och går denna leden(tror ni att den funkar): Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Nikkaluokta.
Jag har kunskap av friluftsliv och kan orientera mig med bara kompass och karta.
Planerar att skaffa lite saker som stormkök och finare kniv.
Tror ni att det hade funkat att göra detta? Helst under en vecka, eller finns det någon bättre led?
Har viss kunskap av att vandra längre distanser men kan ju alltid öva.
Vill ju helst inte bli tältmördad eller något sånt :D.

Tack
 
Senast ändrad:
Ja har du erfarenhet så varför inte, Bo i tält? Stuor reitavagge är lite stenigt, men annars lättältat mest hela vägen.

Turen är fin, sista etappen lång (Vistas-Nikkaloukta, om du bor i stuga), men görbar

BTW, hur övar man på att inte bli tältmördad?

Christian
 
Du går i ett område det rör sig mycket folk, så säkerheten i att du blir hittad om du faller och bryter benet är stor, om du håller dig utefter leden.

Mig veterligt har ingen nånsin blivit mördad inom området.

Christian
 
Ja har du erfarenhet så varför inte, Bo i tält? Stuor reitavagge är lite stenigt, men annars lättältat mest hela vägen.

Turen är fin, sista etappen lång (Vistas-Nikkaloukta, om du bor i stuga), men görbar

BTW, hur övar man på att inte bli tältmördad?

Christian


Hade tänkt att bo i tält, billigare och lite mer flexibelt.

Tänkte väl mer på säkerheten, att träna för tältmord är väl lite svårt.
 
Du går i ett område det rör sig mycket folk, så säkerheten i att du blir hittad om du faller och bryter benet är stor, om du håller dig utefter leden.

Mig veterligt har ingen nånsin blivit mördad inom området.

Christian

Tror du att jag kan fixa att gå rutten som jag planerade på mindre än 7 dagar?
Tänker på att maten ska räcka och att det kostar ju pengar.

Får väl köpa frystorkad mat och fylla på i någon fjällbutik.
 
du har ju 6 etapper i din egen beskrivning för de som stugvandrar.

Så om du behöver 6 dagar, fler eller färre beror väl lite på vilken form du är i.
Hur mycket du bär
Hur mycket du vill gå per dag.

googla på provianförsäljning stf-stuga, det är liksom de enda butiker du har,

christian
 
Tänkte ha lite kul så på sommaren är det tänkt att jag åker nån gång med tåg till Kiruna och går denna leden(tror ni att den funkar): Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Nikkaluokta.
Jag har kunskap av friluftsliv och kan orientera mig med bara kompass och karta.
Planerar att skaffa lite saker som stormkök och finare kniv.
Tror ni att det hade funkat att göra detta? Helst under en vecka, eller finns det någon bättre led?
Har viss kunskap av att vandra längre distanser men kan ju alltid öva.
Vill ju helst inte bli tältmördad eller något sånt :D.

Tack

Det är en fin sträcka. Från Nikkaloukta till Sälka är det ganska mycket folk på leden, därefter är det betydligt färre.

Du kan välja att tälta i närheten av stugorna, det kan kännas tryggare att ha andra runtomkring sig. Om du tältar vid stugorna och betalar en avgift får du dessutom nyttja kök och torkrum och om det finns bastu.

Om du är medlem i STF får du använda stugorna någon timma mitt på dagen. Det kan vara skönt att komma in en stund om det är dåligt väder.

Det som kan vara bra att träna på inför fjällvandring är att gå mycket med fullpackad ryggsäck. Lycka till med turen.
 
Det är en fin sträcka. Från Nikkaloukta till Sälka är det ganska mycket folk på leden, därefter är det betydligt färre.

Du kan välja att tälta i närheten av stugorna, det kan kännas tryggare att ha andra runtomkring sig. Om du tältar vid stugorna och betalar en avgift får du dessutom nyttja kök och torkrum och om det finns bastu.

Om du är medlem i STF får du använda stugorna någon timma mitt på dagen. Det kan vara skönt att komma in en stund om det är dåligt väder.

Det som kan vara bra att träna på inför fjällvandring är att gå mycket med fullpackad ryggsäck. Lycka till med turen.

Tack, gäller bara att övertyga föräldrarna!
Tror du att jag behöver skaffa en enmans-tält för jag tror vi har ett 2-3 mans tält och det blir väl för stort och tungt?
Kanske är värt att lägga ut 1000 spänn på det. Fast vet ju inte hur mycket jag kommer använda den.
 
du har ju 6 etapper i din egen beskrivning för de som stugvandrar.

Så om du behöver 6 dagar, fler eller färre beror väl lite på vilken form du är i.
Hur mycket du bär
Hur mycket du vill gå per dag.

googla på provianförsäljning stf-stuga, det är liksom de enda butiker du har,

christian

Är det värt att skaffa ett enmanstält? Jag tror att vi har 2-3 manstält bara.
Kan ju bli alldeles för tungt annars.
 
Hur pass van att vistas ute i naturen på egen hand är du? Och hur van är du vid fjällnatur och fjällklimat? Är erfarenheten begränsad föreslår jag att du börjar med mindre turer för att vänja dig. Har du mer erfarenhet av naturen så kör på. I detta området finns ju möjlighet att få hjälp om det behövs, så länge du håller dig till frekventa leder. Låt dock bli äventyrligheter om du är ensam.
 
Hur pass van att vistas ute i naturen på egen hand är du? Och hur van är du vid fjällnatur och fjällklimat? Är erfarenheten begränsad föreslår jag att du börjar med mindre turer för att vänja dig. Har du mer erfarenhet av naturen så kör på. I detta området finns ju möjlighet att få hjälp om det behövs, så länge du håller dig till frekventa leder. Låt dock bli äventyrligheter om du är ensam.


Jag har varit ute flera gånger förrut, men inte själv. Har aldrig varit i fjällen.
Men känner att jag klarar av det mesta så länge jag förbereder mig själv, det är ju lite utav det nya som är spännande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...