Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta

Tack för era svar!

Blev en mycket fin tur, dock skippades nergången till Tarfala. Detta var kallaste turen i min fjällvandrarkarriär trots 2 tidigare turer i ungefär samma vecka och breddgrader. Har vid tidigare turer haft nattfrost (uppmätt -4 C under natten) dock har dagarna då varit varmare med temperaturer på som minst runt 10 C, men denna gång fann vi endast fläckvis frost 1-2 morgnar, men dagarna var mycket kallare än på tidigare turer -- även på lägre höjder.

Att vid utgången från Siellavagge hålla sig på 1100-metersnivån så länge det går och sen vada jokken högt uppe vid nergången i Alisvagge visade sig vara ett klokt beslut om man ville undvika vide -- även om vissa busswhacking krävdes även här -- så var det ändå av moderat mängd sådan jämfört med vad man anade om man sneglade på västra sidan om jokken.

Jag fann även att jag inte upplevde Mårmapasset som lika jobbigt som jag förväntat mig. Då hade vi slagit läger precis nedanför kvällen före så kroppen var pigg och färsk vid starten. Temperatur var ungefär 0-1C, med hagelliknande snö men i övrigt ganska god sikt. Dessutom glömdes 11 tältpinnar kvar precis nedanför Mårmapasset. Tänkte skriva ett separat inlägg om den saken.
 

Bilagor

  • photo6039539246374694975.jpg
    photo6039539246374694975.jpg
    41.9 KB · Visningar: 345
  • photo6039539246374694974.jpg
    photo6039539246374694974.jpg
    30.1 KB · Visningar: 351
  • photo6033106910078676955.jpg
    photo6033106910078676955.jpg
    44 KB · Visningar: 336
  • photo6030768618213585199.jpg
    photo6030768618213585199.jpg
    34.8 KB · Visningar: 354
  • photo6030768618213585198.jpg
    photo6030768618213585198.jpg
    47 KB · Visningar: 330
  • photo6030768618213585206.jpg
    photo6030768618213585206.jpg
    50.9 KB · Visningar: 333
Tack för era svar!

Blev en mycket fin tur, dock skippades nergången till Tarfala. Detta var kallaste turen i min fjällvandrarkarriär trots 2 tidigare turer i ungefär samma vecka och breddgrader. Har vid tidigare turer haft nattfrost (uppmätt -4 C under natten) dock har dagarna då varit varmare med temperaturer på som minst runt 10 C, men denna gång fann vi endast fläckvis frost 1-2 morgnar, men dagarna var mycket kallare än på tidigare turer -- även på lägre höjder.

Att vid utgången från Siellavagge hålla sig på 1100-metersnivån så länge det går och sen vada jokken högt uppe vid nergången i Alisvagge visade sig vara ett klokt beslut om man ville undvika vide -- även om vissa busswhacking krävdes även här -- så var det ändå av moderat mängd sådan jämfört med vad man anade om man sneglade på västra sidan om jokken.

Jag fann även att jag inte upplevde Mårmapasset som lika jobbigt som jag förväntat mig. Då hade vi slagit läger precis nedanför kvällen före så kroppen var pigg och färsk vid starten. Temperatur var ungefär 0-1C, med hagelliknande snö men i övrigt ganska god sikt. Dessutom glömdes 11 tältpinnar kvar precis nedanför Mårmapasset. Tänkte skriva ett separat inlägg om den saken.
 
Tack för att du återkopplade i tråden. Jag tycker den var hjälpsam. Tänker gå turen v35 nu 2021 ensam. En fråga bara..fanns tältplatser nedanför Mårmapasset, norra sidan?
 
Norra sidan just innan branten ser ut så här:

DSC00007.JPG


Inge vidare tältplatser där!

Någon km efter stugan finns den här platsen:
DSC00076.JPG


Bästa tältplatsen efter stugan! Bara några km innan branten.

Bilderna tagna 27 juli i år.
 
Tack så mycket för svaret 🙏 Den nära passet ser mycket bra ut. Har du någon aning om söderut efter passet oxå? Varför jag frågar är för jag tänkt ligga still någon dag o fotografera runt området.
 
Att vid utgången från Siellavagge hålla sig på 1100-metersnivån så länge det går och sen vada jokken högt uppe vid nergången i Alisvagge visade sig vara ett klokt beslut om man ville undvika vide -- även om vissa busswhacking krävdes även här -- så var det ändå av moderat mängd sådan jämfört med vad man anade om man sneglade på västra sidan om jokken.
Tack för din berättelse! Vad jag förstår vadar man då alltså först lulip hongganjira på vägen. Och det är inga bekymmer då antar jag?

Tack
 
Tack så mycket för svaret 🙏 Den nära passet ser mycket bra ut. Har du någon aning om söderut efter passet oxå? Varför jag frågar är för jag tänkt ligga still någon dag o fotografera runt området.
Ca 1,5 km efter passet hittade jag den här tältplatsen. Första gröna plätten för ett tält. Högt 1360 möh så lite tur kanske jag hade. Följde den markerade stigen på kartan. Rösena var svåra att hitta, tältet var 50 meter efter bäcken som rinner ut från den lilla issjön.
DSC00041.JPG
 
Det här låter rätt, se fotot från toppen av Mårmapasset. Den markerade rutten på kartan går ner i mitten av fotot, och jag gick dit. Inte supersvårt, men stressande. Men på vänster (östra) sidan kan du se lite grönt som antagligen är lättare att gå. Jag har ingen aning om varför den markerade rutten går över svårare terräng.

Gick där förra året från Mårmastugan och instämmer. Tyvärr fanns det en del rösen just där rutten är markerad som var lite missvisande. Jag var väl 200m från toppen när jag började gå mot dessa rösen och insåg att det inte var någon bra nedstigning där. Fick gå tillbaka österut för mindre stenar och mer grönt.
 
Gick där förra året från Mårmastugan och instämmer. Tyvärr fanns det en del rösen just där rutten är markerad som var lite missvisande. Jag var väl 200m från toppen när jag började gå mot dessa rösen och insåg att det inte var någon bra nedstigning där. Fick gå tillbaka österut för mindre stenar och mer grönt.
Tack! Värdefull information 🙏
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.