Hur långt hinner man på en dag?

Vi njuter av olika saker

Men jag märker att det retar er konservativa som tror det behövs lundhagskängor, skaljackor för 10 lax och fjällräven byxor för 4 lax för att överleva några dagar längs en led med stugor. Jag ska berätta en sak. Det går lika bra med shorts och jympadojjor. Om man har förmågan att tänka utanför naturkompaniets kampanjer.
Förkortat citat.

Du behöver inte göra det här till en motsättning mellan tung och lätt packning för att många ifrågasätter ditt sätt att njuta. Jag packar lätt (ungefär 12 kg bruttovikt inklusive tält och sovgrejor) för en vecka och det minskar efter hand. Däremot föredrar jag att gå 1,5 till 2 mil per dag och då njuter jag av tillvaron.
Du njuter uppenbarligen av tillvaron när du förflyttar dig så långt som möjligt och det respekterar jag. Det finns plats för oss båda, både i forumet och på fjället.
 
Ja för mig har lättpackande inte inneburit att jag går fortare, bara att jag lider mindre under vandringen:) Och framförallt att jag inte stupar i säng direkt efter middagen.
 
Kanske man ska hålla isär begreppen lite?
Fjällvandring och fjällöpning är två olika saker. Klart man kommer längre om man springer, men det här är ju en tråd om fjällvandring och inte om löpning. Man kommer ännu längre per dag om man tar MTB, men lika irrelevant för TS frågeställning.

Vandra UL gör jag med och bar dryga 12 kg senast och snittade väl kanske 2 mil/dag. Jag går absolut snabbare med UL och trailskor än med kängor och 20 kg på ryggen, men varför pressa och stressa?
 
Mja, grejen kanske mer är att är man inte van eller väldigt vältränad så går man inte 5 mil per dag oavsett packning och terräng. Ska man bara prova på så har man säkert inte heller lagt en förmögenhet på värsta fjäderlättutrusningen.

Din förutfattade uppfattning får du gärna behålla men lättare utrustning behöver inte bli dyrare om den anskaffas och tillverkas i första varvet. Om man däremot skall köpa allt ovanpå en normaltung helutrustning då blir det dyrare.

go tur
 
En nybörjare frågar hur långt man hinner per dag på kungsleden och genast tas chansen att få berätta att man hinner 5 mil per dag och det var ingen jäkt och behagligt var det. hm vad är syftet med det?

Skryt och skrävel. När gamla Generalstabskarta 1:100 000 kom ut skulle man kunna förflytta en militärt förband på ett dygn från kartans mitt till dess perferi ca 47 km.

12-17 km är normalt i terrängen om man inte har brottom till fots. Det ger rimligt långa gådagar och stämmer väl med stugtäthet etc.

Att jägartränade elitsoldater kan maxa på ett dygn nästan dubbla normalarmén har inget med vandring att göra utan är forcerad marsch.

Skogs och fjällvandring skall ske utan jäkt och ge tid åt att beundra utsikter, växter, fåglar och inte minst måltidsstopp.

go tur
 
Din förutfattade uppfattning får du gärna behålla men lättare utrustning behöver inte bli dyrare om den anskaffas och tillverkas i första varvet. Om man däremot skall köpa allt ovanpå en normaltung helutrustning då blir det dyrare.

Eller också är det du som har förutfattade meningar om en nybörjares förmåga att tillverka eller hitta bra, lätt och billig utrustning? Nej, vad dum jag är! Det kan ju inte vara möjligt! My bad.
icon7.gif
 
Skryt och skrävel. När gamla Generalstabskarta 1:100 000 kom ut skulle man kunna förflytta en militärt förband på ett dygn från kartans mitt till dess perferi ca 47 km.

12-17 km är normalt i terrängen om man inte har brottom till fots. Det ger rimligt långa gådagar och stämmer väl med stugtäthet etc.

Att jägartränade elitsoldater kan maxa på ett dygn nästan dubbla normalarmén har inget med vandring att göra utan är forcerad marsch.

Skogs och fjällvandring skall ske utan jäkt och ge tid åt att beundra utsikter, växter, fåglar och inte minst måltidsstopp.

go tur

Men va? Skryt och skrävel?

1. Jag är ingen elittränad elitsoldat även om jag gjort militärtjänstgöringen för 100 år sedan och numera löptränar regelbundet för hälsans skull.

2. Åsa ställde en fråga om hur långt man hinner på en dag till fjälls och jag svarade utifrån mitt (och många andras) perspektiv. Vi vet inget om Åsa, hon kanske älskar att gå fort/springa på fjället. Ursprungsfrågan förtäljer inget om hennes bakgrund eller på vilket sätt hon vill ta sig fram.

3. Du skriver att "Skogs och fjällvandring skall ske utan jäkt och ge tid åt att beundra utsikter, växter, fåglar och inte minst måltidsstopp". Well, vad bra att det finns regler för hur fjällturer SKALL se ut. Lol. Och jag kan avslöja exklusivt för just dig, jag har aldrig känt mig stressad eller jäktad på fjället. Oavsett om jag gått långsamt, lite fortare eller sprungit i makligt tempo. Naturupplevelsen är densamma. För min senaste tur när jag gjorde 50-60 km om dagen startade jag vid niotiden på morgonen och kom fram vid sex, sju på kvällen. Gott om tid för luncher, pauser samt kvällssamkväm. No stress.

4. Nån har kommenterat att lätt utrustning skulle vara dyrare. Myt. Jämförelse: Mina Lundhagskängor kostade 4700 kr. Löpskorna kostade 800 kr. Min Fjällräven Kajka kostade 3300 kr. Min Inov-8 All Terrain 25 kostade 700 kr. Mitt Hilleberg Akto kostade 6400 kr. Mitt Terra Nova Laser Photon 1 kostade 3000 kr. Osv.

5. Var och en vandrar givetvis hur fort/långsamt och bär givetvis hur tungt/lätt man vill. Men jag betackar mig för nedlåtande kommentarer bara för att jag skriver att det är möjligt att gå med lättare packning så att man kan njuta längre vid lunch/fotografering etc. Många har upptäckt fördelarna med lättare packning. Och tro mig, jag har burit mina 20-kilospackningar i många år. Det fanns en tjusning i det också även o jag aldrig kommer göra om det.

6. Även den gamla tungviktsvandraren och tungviktaren i fjällvandringssammanhang Claes Grundsten har gått över till lättare packning, by obvious reasons. http://claesgrundsten.se/2016/11/la...lements-js-id-id-js-src-connect-facebook-net/

En annan inspirerande person som lättvandrar/springer är Niklas Holmström som har en gedigen och utförlig blogg. https://www.utsidan.se/blogs/trailstories/latt-och-langt-i-fjallen.htm

7. Så, Åsa du gör som du vill så klart men du behöver inte köpa allt det dyraste och tyngsta på Naturkompaniet för att gå Kungsleden mitt i sommaren och där stugorna ligger tätt och leden är omöjlig att missa. Tumregeln är att man kommer ca 15-20 km/dag vid vandring men du kan även gå mkt längre om du känner för det alternativet. Eller kortare :)
 
Bara för att en gång för alla lösa knuten i den här tråden.

Det tar mellan 12 timmar och resten av ditt liv att krypa/promenera/jogga/springa etc sträckan Nikka-Abisko, är alla nöjda så?
 
Bara för att en gång för alla lösa knuten i den här tråden.

Det tar mellan 12 timmar och resten av ditt liv att krypa/promenera/jogga/springa etc sträckan Nikka-Abisko, är alla nöjda så?

Bra. Pajkastningar får vi nog av ändå. När man ger sig på person och inte diskuterar sakligt tappar i alla fall jag lusten att diskutera vidare.

Så, "man" hinner så långt som "man" själv vill. Några svar har TS fått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.