Att vara stugvärd

Jag var stugvärd i Alesjaure under ca 4 veckor för några somrar sedan. Det jag minns mest var allt arbete, den fina och intressanta miljön samt alla trevliga fjällvandrare. Några saker till men tyvär lite mer tråkiga som dessvärre drabbade andra personer vid stugplatsen förekomm också.

Jag tycker om att arbeta och vill gärna ställa upp för både STF och andra fjällvandrare men den här gången blev det lite väl mycket. Arbetsschemat såg ungefär ut som följer samtliga dagar:
7:00 frukost
8:00 rengöring av bastun/ekonomisk redovisning/påfyllnad av vatten
9:00 städning av stugor och storstugan/butiken
12:00 lunch
13:00 butiken/vatten/ved
15:00 förberedelser bastun
16:00 butiken/vatten/bastun
17:00 middag
18.00 butiken
Vanligen gick arbetet runt dag ut och dag in utan några längre raster vilket betydde ca 10-12 timmars arbete per dag.

Till bilden hör att många fjällvandrare passerar Ales samt att vatten"pumpen" fungerar dåligt vid lite vatten i Aliseatnu. Dessutom saknar denna den största av stugplatser en riktig vedbod!!! Sur ved brinner men det tar lång tid innan man har fått någon fart under bastukaminen.
Det som tyvärr gjorde det hela extra jobbigt var att en av oss fyra stugvärdar istället för att hjälpa till med löpande drift målade om den ena stugan, från brun till grå vilket ni som har varit där kanske har noterat.

Jag återvänder gärna till Ales som stugvärd men det är under förutsättning att ett ordentligt arbetschema finns och följs. Under en stugvärdsperiod vill jag endera arbeta max 5-6 timmar per dag allternativt 10-12 timmar per dag och vara ledig några halvdagar för egna turer i omgivningen. Den här gången han jag med två halvdagsturer under ca fyra veckor.

Vad jag hört har ett arbetschema införts vid Ales där arbetstid respektive tid för egna aktiviteter finns. Om detta stämmer och om det följs återkommer jag mycket gärna som stugvärd vid Ales. Annars kan jag helt klart tänka mej att söka tjänst vid någon mindre och mer avlägset belägen stuga. /R
 
Ni som har gått kursen, hur många gånger sökte ni innan ni kom in?

Hur tyckte ni att innehållet på kursen var? om ni vill, berätta gärna lite om de olika kursmomenten.I vilken ålder var de som gick kursen?

Skiljer sig vintervarianten något från sommarvarianten?
 
tack så mycket för den fina dagboken!
Är det svårare att få platser nu när de vill att man stannar hela säsongen denna vinter? Hur svårt aär det att få stugplats efter slutförd kurs?
 
Är man flexibel så är det inte så svårt att få stugplats men har man väldigt bestämda önskemål så kan det vara svårt.
Jag har inte hört något om att man måste sitta hela vintersäsongen i vinter, vem har sagt det?

-Palle
 
STF har nya regler

Enligt STFs nya regler så måste man stanna som värd, halv eller helsäsong under vintern, och hel, halv eller en tredjedelssäsong under sommaren. Det borde väl betyda minst 4 eller 5 veckor både sommar som vinter om jag räknat rätt.
 
Senast ändrad:
Enligt STFs nya regler så måste man stanna som värd, halv eller helsäsong under vintern, och hel, halv eller en tredjedelssäsong under sommaren. Det borde väl betyda minst 4 eller 5 veckor både sommar som vinter om jag räknat rätt.

OK, det var var jag hade hört oxå. Jag hade inte hört något om att man måste sitta hela vintersäsongen. Egentligen innebär detta bara att man gör en regel av en tidigare rekommendation.

-Palle
 
Ny stugvärd rapporterar

Hej alla.

Jag har lurat i skuggorna här på Utsidan ett längre tag, men nu känner jag att det är dags att bli aktiv själv också. Att tidpunkten blev just nu har dels att göra med att jag ville delta i fototävlingen och då måste registrera mig och dels på att jag nyligen färdigställt en reseberättelse om sensommarens/höstens stugvärdsvistelse i Såmmarlappa på min hemsida, vilken borde passa ämnet:

http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/ (längst ner)

Det kanske till och med var någon utsidare som passerade?
Som framgår av texten hade jag det rätt lugnt; det är naturligtvis så (och direkt uppenbart av rickes inlägg) att ställen som Såmmarlappa och t.ex. Alesjaure är väsenskilda ur arbetsbördesynpunkt, så om man trivs eller inte beror ju på vad man själv har tänkt sig.

Angående stugvärdskursen fick jag söka modiga sex gånger innan jag kom in -- och nu verkar STF dessutom ha höjt den undre åldersgränsen från 20 till 25 år.

Har jag då fått mersmak? Lita på det! I vinter finner man mig på vad som verkar vara allas favoritställe: Nallo!
 
När vi vandrade söderut på Kungsleden mot Singi i somras träffade vi på två norskor som påstod att stugvärdinnan i Singi hade dagen innan gått Durlings led upp till Sydtoppen med sin 7-åriga dotter. Dessutom skulle dottern ha spårat i snön. Mkt riktigt, när vi träffade värdinnan berättade hon att de varit upp dagen innan och rekommenderade oss att följa samma väg och slå läger i Singivagge. Som tack för det fina tipset (det blev verkligen en minnesvärd rutt) så fick 7-åringen min brutna teleskopstav efter toppbestigningen.
 
Stugvärdskurs, innehåll?

Lyfter den här gamal tråden. Kan man få lite info om vad själva stugvärdskursen omfattar. När jag pratade med en stugvärd i somras så menade hon på att det var väldigt mycket om gasol och säkerhet. Jag har inte lyckats hitta vad själva innehållet i kursen är. Ni som gått eller vet får gärna skriva vad ni gjorde och vad ni tyckte. Funderar på att söka den kursom går i mars 2012.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...