Att vara stugvärd

Hur som helst jag håller helt med min man som sa "Dom, STF fick EN chans. Vi fortsätter att vistas i fjällen men utan att ha stugvärdskurs eller annat engagemang.

Men är det inte bara ni som får lida av det resonemanget?

Det är klart, om ni inte längre har lust att vara stugvärd så är det ju ingen plikt, men om ni går och längtar men avstår pga stolthet så tycker jag det är synd. De som straffas, förutom ni, är väl möjligen de vandrare som skulle uppskatta trevliga stugvärdar.

Men jag förstår fullt ut om ni inte vill vara stugvärdar - själv är jag säker på att det inte är något för mig. Jag vill vara mycket friare, även om fjällvistelserna inte blir så långa som för en stugvärd.
 
År 2002 sökte jag och min man kursen. Vi var då 54 o 55 år.
Häpp, vi kom inte med!!!

Hej, jag förstår inte riktigt din upprördhet ?
Om det just detta året var många som sökte är det väl naturligt att alla inte kommer med ? Så är det ju överallt i livet, skola, arbeten, osv.
Är väl bara att fila ännu mer på sin ansökan och skicka in en gång till och hoppas på bättre lycka, eller är det något fundamentalt jag missat ?

/R
 
Det Vonsan antagligen menar är att det är dåligt att man ratar sökande som kommer att ha kapacitet att vara stugvärd när som helst (förtidspensionärer) framför ungdomar (som troligen inte kommer kunna vara stugvärd särskilt många veckor under en säsong).

Ett par som har gått i pension kommer ju i princip att kunna bosätta sig i stugan, medans yngre antagligen befinner sig i början av sin arbetskarriär och troligen har betyligt mer saker de vill göra under sin (korta) semester än att bara vara stugvärd.

Även om man kanske tycker det är kul att vara stugvärd själv så kommer man som ung med stor sannolikhet att skaffa barn och familj, och då kanske ens barn inte är så glada över att föräldrarna vill tillbringa semestern som stugvärdar. Äldre människor med utflugna barn behöver ju inte göra samma hänsynstagande.
 
Den finns en övre åldersgräns för att vara stugvärd, nämligen 70 år. Så antar man en pensionär som stugvärd kan man inte räkna med att den personen hinner med så många säsonger...
Antagligen därför STF vill ha in en del yngre också.
Den "gamla kåren" började bli just gammal..
 

avslutad210712

Gäst
Om Ni skall bli stugvärdar så kom ihåg att det inte finns internet i stugorna och inte heller får man använda polisens nödtelefoner för privata samtal. Självklara saker men jag vet att åtminstone en stugvärd blev förvånad över att det var på det sättet och begärde att få åka hem tidigare.

Sen kan man alltid fundera över att ta en stuga där det inte är så många besökare så man får vara ute i omgivningen men som besökare kan jag lova att jag inte tycker det är speciellt skoj att stugvärden är ute och springer de tider de egentligen skall vara i stugan. Visst klarar jag mig utan kakor och godis men har jag riktat in mig på att få köpa det och stugan är obemannad när jag kommer fram den tid som det enligt anslag skall finnas stugvärd i stugan så tycker i alla fall jag att man bommat sin uppgift inom ett serviceyrke.
 

avslutad210712

Gäst
Nja, detta var en äldre herre, runt 55-60 och hans dotter på kanske 30.

// Jocke

Om de var de som åkte hem från Sälka i mitten på förra veckan så pratade jag med dem (egentligen mannen mest) både i Sälka och även i Nikkaluokta dit vi kom samtidigt och jag tyckte nog att han var så trevlig som man kunde begära.
 
Dålig dag?

Om de var de som åkte hem från Sälka i mitten på förra veckan så pratade jag med dem (egentligen mannen mest) både i Sälka och även i Nikkaluokta dit vi kom samtidigt och jag tyckte nog att han var så trevlig som man kunde begära.

Han hade nog en dålig dag bara, med en massa gröngölingar som frågade efter självklarheter... men det får man nog som stugvärd lära sig att hantera... vill tillägga att han mot mig var så trevlig som man kan begära...

Thomas
 
Nej då jag är varken upprörd eller särskilt ledsen för att jag inte kom med på stugvärdskursen.
Det är enligt andrahandsuppgift väldigt många sökande. Det anses helt i sin ordning att man söker flera gånger................det passar dock inte oss.
Glädjande att STF har många som vill gå kursen. Skulle säkert också vara ännu bättre om de flesta av dem ville fortsätta att just vara stugvärdar. Undrar om det är så? Jag vet inte, men eftersom man årligen söker nya kursdeltagare tolkar jag det som att det trots allt är ganska stor omsättning. Det beror förstås mycket på att det inte bara behövs stugvärdar under ett par sommarveckor.Att kunna ta ledigt för att göra just detta passar väl bäst för studerande, pensionärer och de yrkesgrupper som kan ta långledigt sommar eller vinter.
Självklart skall man ha en spridning i åldersgrupperna också.
Precis som det är i det övriga arbetslivet.
Trots allt tror jag det är ett jobb utöver det vanliga. Hur man trivs beror säkert mycket på en själv.
Ett jobb som man kan göra mycket av om man bara vill och finner det meningsfullt att hjälpa
människor som förhoppningsvis delar ens kärlek till fjällvärlden.
 
också stugvärd

Jo..nog kan man ha riktigt trevligt både på stugplatsen, med gästerna och på utfärder. Det är givetvis lättare om man är ett par( om man inte har stugvärdsuppdrag samtidigt) då den ene kan vara på stugplatsen och den andra då kan göra också lite längre turer. Det är nämligen viktigt att tänka så att vi är där för gästerna. Det är ett jobb/uppdrag vi är där för. Sedan kan man ju ha mycket man kan göra som privat person, men gästerna vill gärna träffa en stugvärd på platsen.
Dock det är något jättebra att göra på sommaren eller vintern
 

avslutad210712

Gäst
Han hade nog en dålig dag bara, med en massa gröngölingar som frågade efter självklarheter... men det får man nog som stugvärd lära sig att hantera... vill tillägga att han mot mig var så trevlig som man kan begära...

Thomas

Håller med dig - har man valt ett serviceyrke så skall man inte ta ut en dålig dag på kunderna
 
20-årig stugvärd

Jag läser inläggen och förstår att man ser olika på hur en stugvärd bör vara...
Jag tycker inte det finns något rätt eller fel om stugvärdar- alla stugvärdar är olika och det finns något charmigt med det! Ålder spelar definitivt ingen roll- vi har ju alla fjällen gemensamt och antagligen mycket mer. Hur mycket jobb som finns beror ju självklart på stugans storlek och fördelning av arbetet... Väljer man en större stuga på Kungsleden får man ju räkna med mer jobb, och kanske man inte hinner med alla sina turer man planerat men då kan man alltid välja en mindre stuga istället.
Jag tycker iallafall att min stugvärdsperiod i höst har varit den bästa någonsin och jag saknar det varje dag- de glada, trötta och tacksamma gästerna...ja till och med slasken, städningen och vedhuggningen.
Jag längtar redan tills nästa sommar och stugvärdsuppdrag. Hoppas fler gör det!
 
Senast ändrad:
Jag gick stugvärdskursen, och fick under den reda på att man sökte dels lokala förmågor och dels par. Man ville även ha folk från serviceyrken. Jag som singel från stockholm i databranchen kände mig något lurad kan man säga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.