abborre/gädda lainio älv

Hej

Jeg skal padle kano på Lainioälven fra Jårkastakka til Lannavaara denne sommer och ville höra om nogen kunne orientere lidt om fisket efter abborre och gädda.

Venlig hilsen, Bjarni
 
Visst finns aborre och gädda där och inte är det egentligen något särskilt att tänka på gällande dessa arter. De finns på de vanliga ställena och fiskas på det vanliga sätten.
Men jag undrar varför du åker dit för att fiska aborre och gädda när det finns så fint harr- och öring fiske i älven. :)
 
Hej

Vi tager skam også derop for at flugfiske efter harr och öring, men fiskeri efter abborre/gädda er en god afveksling.

Tack for svarene.

Bjarni
 

avslutad210712

Gäst
IslandTraveller; sa:
dave1; sa:
Men jag undrar varför du åker dit för att fiska aborre och gädda när det finns så fint harr- och öring fiske i älven. :)
Blivit trött på harr- och öringsmaken? Gäddor är större? ;)

Varför fiska gädda om man blivit trött på harr- och öringsmaken? Har svårt att tro på allvar att någon ÄTER gädda.
 
avslutad210712; sa:
IslandTraveller; sa:
dave1; sa:
Men jag undrar varför du åker dit för att fiska aborre och gädda när det finns så fint harr- och öring fiske i älven. :)
Blivit trött på harr- och öringsmaken? Gäddor är större? ;)

Varför fiska gädda om man blivit trött på harr- och öringsmaken? Har svårt att tro på allvar att någon ÄTER gädda.

Gädda går utmärkt att äta!! Användes dock mer förr än nu.

/mattias
 
avslutad210712; sa:
Varför fiska gädda om man blivit trött på harr- och öringsmaken? Har svårt att tro på allvar att någon ÄTER gädda.
Grejen med gädda är att gäddan inte får vara till åldern kommen för att inte vara träig. En 3-4 kilos strömmingsgädda från ytterskärgården är inte så gammal och går utmärkt att äta. Men en 3-4 kilos gädda från en näringsfattig sjö är gammal och inte lika god.

Testa anjovisgädda eller brasgädda med en 2-3 kilos gädda.

Anjovisgädda: Rensa och fjälla gäddan, eller dra skinnet av den. Skär skåror i ryggen och tryck ner anjovisbitarna där. Salta och peppra. In med gäddan i ugnen, på mage och ös då och då med grädde. Anjovisen smälter och ger en fin smak till gäddan.

Brasgädda: Rensa gäddan, salta och peppra, smör i buken. Rulla in gäddan i blött tidningspapper och lägg den i glöden. När tidningspappret blivit svart är gäddan klar.

Större gäddor, 5-6 kilo och uppåt går utmärkt att mala gäddfärs av, med gräslök i.

Men jag förstår att du som norrbottning nog är lite svår på gädda;-)

Raskesven
 
Håller med Raskesven. Gädda är inte alltför äckligt i alla fall. Och till och med riktigt gott om den tillagas på rätt sätt.
Men om jag får välja mellan öring och gädda så råder det inget tvivel om att jag väljer gäd... ÖRING! :)

För två år sen fick vi rätt bra med gädda i Lainioälven. Oftast var dess uppenbarelse dock inte särskilt uppskattad då bestarna kastade sig över streamers och snabbt slet av den tunna flugtafsen. Ett par gäddor slutade dock sina liv i soppkastrullen.
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Men jag förstår att du som norrbottning nog är lite svår på gädda;-)

Raskesven

Nej gädda står inte så högt upp på matsedeln här uppe. Enda gångerna man ätit gädda var när man var i 13-14-15 års åldern när man åkte direkt ut och fiskade gädda efter skolan. Då hände det att man halstrade gädda någon gång.

Fast visst tror jag att man kan äta gädda men inget man fiskar här uppe annat än för sporten att dra upp den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...