Friluftskartan pro V4

En besvikelse som jag har på V4 är att den te.x inte har med Upplandsleden eller Gästrikeleden utmarkerad på kartorna när man zoomar in osv.

Man får väll se till att gå den i sommar så man får in den i V4.
 
Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.

Thure
 
Köpte just en karta och förvånas över gammalmodigheten i Garmins teknik. Här var det DRM så det bara skriker om det, vilket gjorde att jag ovetandes låste ut mig från min egen karta. När jag betalar ett premiumpris förväntar jag mig inte att mötas av kopieringsskydd.

Men, men. Nu har jag tillochmed lyckats rutta vinterns tur som går över såväl sommarleder, vinterleder och i ledlöst land. Det var ingen lätt uppgift att kombinera vill jag säga.

Om jag nu bara vill ha en vanlig jäkla fjällkarta, vad ska jag använda för program för att få kartan att se normal ut. Jag drog upp detaljnivån till högsta på en gång, annars så ser man ju ingenting. Men jag hör att ni talar om TYPning och annat. Vad är detta och vad behöver jag för program för det? Är det något utöver det jag kan göra för att få en karta så lik fjällkartan som möjligt?
 
Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.
Det gäller om det varit fri konkurrens men eftersom Garmin har full kontroll över kartorna i sina GPS:er och inte tänker släppa in någon annan så kommer de troligen ta lika mycket betalt som innan.

OSM kommer kunna använda den fria datan men min personliga uppfattning är att det inte är trivialt att blanda OSM-data och terrängkartan. Oftast är den nuvarande OSM-datan nyare och mer detaljerad i de områden som är med men det betyder inte att den alltid är "bättre".

Det som kan bli ett alternativ är att "någon" gör en insats och kompilerar ihop data från terrängkartan till IMG-filer. Men det är inte heller trivialt att göra och jag är tveksam till att någon kan ta betalt för en sådan karta utan att betala licensavgift till Garmin.
 
Installationsproblem

Varför kommer detta upp??

Jag har Windows 10 och försöker installera DVD:n med Friluftanstan Pro V4 Svealand.
 

Bilagor

  • frilunftskartan problem.PNG
    frilunftskartan problem.PNG
    4.9 KB · Visningar: 1,319
Hade för lite minne på C:\.
Nu är problemet upplåsningen. Det går inte att låsa upp i Chrome eller Egde. Kräver ett Plug-in för att fungera.
I Microsoft Explorer 11 går det. Där är tillägget installerat i webbläsaren och där kan jag trycka på knappen hitta enhet. Knappen går inte att trycka på i de andra webbläsarna. Jag trycker på knappen, enhets-id kommer fram, jag anger serienumret för min gps-mottagare, lägger in produktnyckeln för kartan och kartan är upplåst. Sen frågar den om jag vill låsa upp fleet kartor vilket jag inte vill så jag tycker nej. Men upplåsningskod autenticeras inte i Basecamp och friluftskartan är lik förbannat låst i Basecamp. Jag kollar på min Garmin på nätet och ser upplåsningskoden men jag hittar ingenstans i Basecamp var jag kan ange dessa 25 siffror. Jag försöker enligt anvisningarna på sidan att hämta koden på nytt men det står att den inte kan sparas på datorn.
Vad är detta för ett skämt?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
 
För den som är intresserad av Fjällkartan så tänker jag göra den allmänt tillgänglig utan kostnad i formatet kmz (raster) i januari 2016 då lmv släppt kartan fri.
 
Hade för lite minne på C:\.
Nu är problemet upplåsningen. Det går inte att låsa upp i Chrome eller Egde. Kräver ett Plug-in för att fungera.
I Microsoft Explorer 11 går det. Där är tillägget installerat i webbläsaren och där kan jag trycka på knappen hitta enhet. Knappen går inte att trycka på i de andra webbläsarna. Jag trycker på knappen, enhets-id kommer fram, jag anger serienumret för min gps-mottagare, lägger in produktnyckeln för kartan och kartan är upplåst. Sen frågar den om jag vill låsa upp fleet kartor vilket jag inte vill så jag tycker nej. Men upplåsningskod autenticeras inte i Basecamp och friluftskartan är lik förbannat låst i Basecamp. Jag kollar på min Garmin på nätet och ser upplåsningskoden men jag hittar ingenstans i Basecamp var jag kan ange dessa 25 siffror. Jag försöker enligt anvisningarna på sidan att hämta koden på nytt men det står att den inte kan sparas på datorn.
Vad är detta för ett skämt?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk


Jag hade ett liknande problem. Klicka på Manage Map Products och därefter Unlock Regions. Under Add kan du skriva din kod. Därefter måste du klicka på Import och importera filen gmapsupp.gma från din GPS. Givet att det är samma problem som jag hade alltså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...