Dags att lämna kameran hemma? Genom Sarek med N8!

Lämna kameran hemma kan man säkert göra om man inte är så kräsen och bara vill ha lite bildminnen. Själv har jag en Nokia 3720c med 2-megapixelkamera; ingen höjdare, men resizerna till 1024 punkter blir helt okej. Fördelen med den telefonen, särskilt för fjällbruk, är dock att den är vattensäker.
 
Fina bilder! Det är inte långt kvar tills mobilkameran kan bli tillräckligt för att lämna kompaktkameran. Jag läste nånstans att iPhone dominerar som mest populära kamera på Flickr. Men jag såg att du hade systemkameran också??
 
Nu har du ställt till det i huvet på mig Per...
Tänkte inte byta tfn riktigt än, dessutom tänkte jag köpa en ny androidlur.
Men nu vette tusan...
Givetvis beror batteritid på en massa olika faktorer men på ett ungefär?

Brorsan har en N8:a, får ta och kolla upp den mer ordentligt, speciellt USB-OTG.

Jag kör Sarek utan N8 kommande vecka så länge... ;)
 
Brorsan har en N8:a, får ta och kolla upp den mer ordentligt, speciellt USB-OTG.

Ja, usb-otg skulle jag inte vilja vara utan, skulle kännas väldigt begränsat när man väl vant sig med att alltid kunna plugga usb-minnen, kameror, kortläsare, hårddiskar osv direkt till telefonen.

Annars är kanske Galaxy S2 ett alternativ om du hellre vill ha Android, den har väl också usb-otg, och en riktigt hygglig kamera? Synd bara att inte fler än Nokia kan satsa på riktig xenon-blixt, det skulle jag inte heller vilja vara utan.
 
Jag har en N8. Jag har dock inte vågat ta med den ut på tur eftersom batteritiden är så kort. Jag har även försökt använda Gps: en men den har bara funkat i stadsmiljö. Nu är detta en strultelefon så den är kanske inte representativ. Den är inne för andra gången för reparation pga den kopplar ner samtal. :(
 
Ok, nu har jag nött lite mer på broderns N8:a.
Kameran är faktiskt riktigt bra, speciellt blixten. Definitivt kandidat som ersättare till kompakten.

Hur många batterier avverkade du under din sarektripp, Per?
 
Hur många batterier avverkade du under din sarektripp, Per?

Tre tror jag, men då blev det en del långfilm (YoungGuns i Sarvesvagge rekommenderas varmt!) och musik under regniga stunder i tältet också..

Men förbrukningen beror såklart extremt mycket på hur man använder mobilen. Vad gäller just fotandet så är det egentligen inget probelm - inte ens xenonblixten drar så mycket ström att den märkbart tär på batteriet. Haken är i stället att man vill ha telefonen igång för att kunna ta spontana 'snapshots' - man ska ha ganska bra med tålamod för att vänta de där 30-60 sekunderna som det tar att starta telefonen om man bara vill knäppa av en bild och sedan gå vidare. Jag hade nog för det mesta telefonen påslagen, men i Offline-läge (gps'en funkar ändå) och med enegispar-läget påslaget. Då räcker batteriet länge.
 
Fantastiska bilder!

Otroligt fina, kan inte se alls att de är tagna med en mobiltelefon. Jag har själv beslutat mig för att lämna systemkameran hemma, det funkade inge bra i kajaken.
Det blev en vattentät Canon D10 istället.
Tycker faktiskt att stillbilderna duger bra, kan inte uttala mig om videofunkionerna, kan för lite.

På paddelturen vill jag helst ha vattentäta grejor, både kamera och mobiltelefon. Och VÄLDIGT bra batteritid på mobilen.

Jag tittade på en spec på N8 men såg inga uppgifter om vad den tål vädermässigt.
Är den vattentät?

thomas
 
Jag tycker också att bilderna var riktigt fina. Klart tveksam till om bilder i dåligt ljus och beskurna spelar i samma liga som en DSLR dock. Jag har en point and shoot Panasonic DMC-TZ5 med några år på nacken och den tar jättebra bilder dagtid men så fort det skymmer så blir det i princip sk*t. Blev så ruskigt besviken när jag varit på ripjakt och bott i tältkåta i februari i år och fick kasta 90% av bilderna. Det känns som att det krävs ordentliga gluggar för att klara dåligt ljus.
 
Jag tittade på en spec på N8 men såg inga uppgifter om vad den tål vädermässigt. Är den vattentät?

Nej, den är nog varken mer eller mindre väderskyddad än andra 'normala' smartphones eller kompaktkameror antar jag. Däremot kan man använda den utomhus även när temperaturen kryper under nollan utan att garantin upphävs.. :)

Det trevligaste vore förstås om den var riktigt tålig och dessutom hade en öggla a´la Xperia Active så det gick att knyta fast den på kajakdäcket, och ha den redo för både navigering och foto! Tyvärr har väl ingen av dagens tåliga smartphones någon riktigt bra kamera - vi väntar fortfarande på den ultimata uteluren!

.. Det känns som att det krävs ordentliga gluggar för att klara dåligt ljus.

Jag upplever att det ffa är avsaknaden av riktigt långa exponeringstider som begränsar möjligheterna till landskapsfoto i klent ljus med mobilen. Om det är en medveten spärr för att inte trassla till det för okunniga mobilfotografer, eller en begränsing pg signalhanteringen från sensorn vore intressant att veta?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...