Dags att lämna kameran hemma? Genom Sarek med N8!

Gjorde ett experiment på Sarekvandringen i somras för att se om det skulle kunna kännas ok att enbart ha med mobiltelefonen (Nokia N8) som enda kamera på en fjällvandring. Jag har fotat rätt mycket med den till vardags, och märkt att jag allt mer sällan bryr mig om att ta fram någon annan kamera. Men fjällfotandet är ju lite heligt.. :) Som vanligt hade jag med mig många kilo kamerapryttlar, men parallellt fotade jag med N8an, för att kunna jämföra och för att se om den skulle kännas duglig som enda kamera.

Får konstatera att jag är nöjd; landskap, porträtt och makro fixar den galant! Blixten, den fina optiken och den ljuskänsliga sensorn är guld värda liksom exponering och färgbalans i mjukvaran. Möjligheten att byta batteri själv är också riktigt bra (jag hade tre extra med mig), även om det inte direkt är något som Nokia flaggar med..

Däremot är det förstås lika svårt att fånga skygga fåglar och djur med mobilen som det är med vilken annan kompaktkamera som helst med fast, vidvinklig optik. Men med hög upplösning finns det i alla fall en del utrymme för beskärningar. Ett stativ saknade jag också, så om jag skulle bestämma mig för att vandra med enbart mobilen nån gång ska jag se till att ta med ett lämpligt ministativ.

Jag har samlat ett litet urval av bilderna från N8an här, om någon är nyfiken:

http://www.fotosidan.se/slideshow/fullsize.htm?sort=&_portfolios=314690

Per
 
Fantastiskt bra bilder. Jag älskar min HTC HD2 pga kartprogrammen och skärmen men kameran ligger ljusår efter N8.
 
Häpnadsväckande!

Hade aldrig trott att en mobilkamera skulle klara detta så bra (fast skickligheten hos fotografen spelar säkert in också!). Finns det möjlighet att zooma något också? Eller är det helt fast brännvidd?
 
N8:an fortsätter att imponera!
Dock verkar du inte ha haft några svårare ljusförhållanden?
Senaste fjällvandringen gick jag bara med kompakt istf system och det funkade till det mesta.
Upplever tom att jag blir lite mer kreativ ju enklare redskap jag har...

Lämmelbilden var grym!
 
Fina bilder du tagit på en lyckad fjällvandring! Ett bra exempel på att det inte är tekniken som gör bilden intressant, utan fotografen.
 
Lämmelbilden var kanon. Hur många mindre lyckade innan denna?

Ja, jag gillar också den! Innan de allra senaste åren har man ju knappt sett en lämmel på väldigt många år, än mindre fått chansen att fota. De flesta ser man ju dessutom bara swischa förbi, men den här valde att fronta i stället! :)


Finns det möjlighet att zooma något också? Eller är det helt fast brännvidd?

Nej, bara 'digital zoom', dvs samma sak som att beskära bilden i efterhand. Just den optiska zoomen är väl i princip det enda som skiljer N8an från andra kompaktkameror - upplösning (12MP), storleken på sensor, optik (Carl Zeiss), blixt, mjukvara etc går annars att jämföra med vilken kamera som helst - så det kanske inte är så märkligt egentligen att resultatet också gör det?


N8:an fortsätter att imponera!
Dock verkar du inte ha haft några svårare ljusförhållanden?

Tja - jag fotade ju en hel del landskap i skymningen mulna dagar (tex nr 1 och 5 i bildspelet) och flera av närbilderna och porträtten hade blivit något helt annat (eller inte alls) om det inte gått att köra blixten i forcerat läge med bra exponering för att lätta upp skuggor och kontraster. Men visst - systemkameran eller den avancerade kompakten har fortfarande fördelar, inte minst om man vill fota skymning/natt/gryning med riktigt långa exponeringstider.


Fina bilder från nåt som verkar ha varit en fin tur. Vädret verkar ju inte ha varit helt fel heller.

Yes, det var en mestadels fin tur! men det är väl som alltid, de dagar då vädret är risigt, som när jag tog mig fram medels horizontell klättring genom videt i ösregn i Sarvesvagge, är man inte särskilt flitig på att plocka fram kameran.. Tyvärr!


Fina bilder du tagit på en lyckad fjällvandring! Ett bra exempel på att det inte är tekniken som gör bilden intressant, utan fotografen.

Tack Henrik! Jag instämmer - det är en spännande utmaning att fota med lite begränsad utrustning; man blir tvungen att tänka på själva bilden i stället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...