Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Vi borde kanske instifta en särskild myndighet till vilken vi i god ordning kan anmäla alla planerade resor på allmänna vägar, så att denna myndighet kan skilja nyttiga och onyttiga resor från varandra?

Vi kan ju börja med att följa lagen när vi färdas på allmän väg? D.v.s. inte cykla i bredd när det kommer upphinnande trafik och sakta in och hålla åt höger när nån vill köra om.
 
Hur svårt kan det vara att försöka sätta sig in i den andra trafikantens situation och visa lite hänsyn i stället för att hålla på principer.

Har jag som bilist inget möte, går jag ut i mötande körfält när jag kör om för att ge gott om plats åt cyklisten.

Om jag som cyklist ser att det är svårt att köra om p g a möte, smal väg eller liknande, makar jag på mig så att det finns plats att köra om. I värsta fall får jag väl stanna, om jag är ensam.
 
Du menar att cyklisten bör bryta mot lagen alltså?.

Om situationen så kräver, ja! Om det är förenat med betydande hälsorisker att följa lagen (läs "slicka" vägrenen till varje pris) samtidigt som ett mindre lagbrott (läs att vid behov ligga någon meter ut från vägkanten) innebär en betydande säkerhetshöjning för alla inblandande parter i allmänhet och för cyklisten i synnerhet, så är valet enkelt. Hellre bryter jag mot lagen än hamnar på sjukhus med diverse frakturer.

Och som jag har skrivit tidigare: Dagens vägtrafiklagstiftning tar inte någon nämnvärd hänsyn till cyklisternas situation. Därav denna debatt.

Du har tydligen missat de inlägg där jag har skrivit hur jag beter mig som cyklist. Jag föreslår att du bläddrar tillbaka i tråden och läser lite noggrannare.

Har du som cyklist över huvud taget prövat min metod? Vad gav det dig i så fall för erfarenheter?

Åter igen verkar du ha missat det inlägg där jag beskriver hur jag beter mig när jag som bilist kör om cyklister. Jag går alltid ut i mötande körfält.

Om du konsekvent går ut i mötande körfält vid omkörning av cyklist, så torde det helt sakna betydelse för dig som bilist, hur vida cyklisten slickar vägkanten eller ligger någon meter in i vägbanan. För du kör tydligen aldrig om en cyklist när du inte kan ligga i mötande körfält vid omkörningstillfället?

Jag har alltså tidigare i tråden skrivit både hur jag beter mig som cyklist och hur jag beter mig som bilist.

Fast du verkar synnerligen ovillig att svara på mina konkreta frågor. Verkar som du vill ge sken av att du gör en sak, fast än du i själva verket agerar helt annorlunda i verkligheten?
/Niklas
 
Hur svårt kan det vara att försöka sätta sig in i den andra trafikantens situation och visa lite hänsyn i stället för att hålla på principer.

Har jag som bilist inget möte, går jag ut i mötande körfält när jag kör om för att ge gott om plats åt cyklisten.

Om jag som cyklist ser att det är svårt att köra om p g a möte, smal väg eller liknande, makar jag på mig så att det finns plats att köra om. I värsta fall får jag väl stanna, om jag är ensam.

Alternativet är då att cyklisten lägger sig en bit in i vägen tills förhållandena för omkörning blir mer gynnsamma. Annars tenderar ju billisterna att blåsa förbi med endast några decimeters marginal, vilket vi cyklister upplever som direkt livsfarligt.
/Niklas
 
Om situationen så kräver, ja! Om det är förenat med betydande hälsorisker att följa lagen (läs "slicka" vägrenen till varje pris) samtidigt som ett mindre lagbrott (läs att vid behov ligga någon meter ut från vägkanten) innebär en betydande säkerhetshöjning för alla inblandande parter i allmänhet och för cyklisten i synnerhet, så är valet enkelt. Hellre bryter jag mot lagen än hamnar på sjukhus med diverse frakturer.

Du uppmanar med andra ord til lagbrott? Är inte det brott mot utsidans regler?

Bara för att man tycker att en lag är dålig får man inte bryta mot den. Hur skulle samhället se ut om alla struntade i de lagar de tycker är dåliga?

Påverka politikerna istället. Starta ett parti som vill ändra lagen? Grejen är att i Sverige har vi demokrati, det innebär att majoriteten bestämer. Och då får monitoriteter som tävlingscyklister finna sig i att majoriteten inte vill anpassa sig efter dem.

Har du som cyklist över huvud taget prövat min metod? Vad gav det dig i så fall för erfarenheter?

Varför skulle jag prova en metod som är olaglig? Jag föredrar att försöka följa de lagar som finns.

Om du konsekvent går ut i mötande körfält vid omkörning av cyklist, så torde det helt sakna betydelse för dig som bilist, hur vida cyklisten slickar vägkanten eller ligger någon meter in i vägbanan.

Du kör inte bil va? För gjorde du det skulle du veta att när man ska ta sig från sitt körfält ut i mötande körfält och samtidigt accelerera så kommer bilen så att säga att färdas diagonalt. Om cyklisten då ligger mitt i körfältet så blir omkörningssträckan längre (eftersom man måste påbörja omkörningen längre bak). Genom att gå ut till höger och sakta in så underlättar cyklisten så att omkörningen går fortare.

Fast du verkar synnerligen ovillig att svara på mina konkreta frågor.

Det här är ett diskussionsforum och ingen intervju av mig. Jag svarar inte på frågor där svaret går att uttyda av tidigare inlägg eller där svaret inte har nåt med sakfrågan att göra.
 
det här med att hålla till höger när men blir omkörd gäller ju samtliga fordon, dvs även bilar. Precis som bilarna inte slickar asfaltkanten så fort dom blir omkörda, utan vill ha viss säkerhets marginal, så vill jag som cyklist ha viss marginal till höger. "Så långt till höger som möjligt" ger ju inget exakt avstånd man inte för överskrida, utan lämnar det öppet för bedömning. Att diskutera denna marginal kan väl knappast vara att uppmana till brott?

Tränade för övrigt med cykelklubb för första gången igår... och funderade lite på det här med led/bredd, och placering på väg. På väg ut genom stan låg vi mestadels på ett led. Väl ute på lågtrafikerade landsvägar låg vi på två led, tight, långt till höger. När en bil närmade sig bakifrån ropades detta ut i gruppen och vi makade oss om möjligt ännu längre till höger. Jag tror inte det skulle varit att alternativ att föröka gå över till ett led när det kom en bil, bilarna hade ändå alltid kört om innan vi skulle hunnit lägga oss till rätta på ett led. Dessa vägar var för övrigt vääldigt lågtrafikerade den här tiden. En kortare sträcka cyklade vi på en 90-väg med lite mer trafik. Vi gick då över till ett led och gruppen splittrades något. Gruppen blev då så lång, att det inte var alltid bilarna hann om alla på en omkörning, utan fick avbryta, bromsa in, och lägga sig mellan oss. Jag vet inte vilket som upplevdes mer störigt...
 
Senast ändrad:
det här med att hålla till höger när men blir omkörd gäller ju samtliga fordon, dvs även bilar. Precis som bilarna inte slickar asfaltkanten så fort dom blir omkörda, utan vill ha viss säkerhets marginal, så vill jag som cyklist ha viss marginal till höger. "Så långt till höger som möjligt" ger ju inget exakt avstånd man inte för överskrida, utan lämnar det öppet för bedömning. Att diskutera denna marginal kan väl knappast vara att uppmana till brott?

Precis vad jag tänkte skriva.
"Så långt till höger som möjligt" tolkar åtminstone jag som "Så långt till höger som möjligt utan att det påverkar min säkerhet" inte "Så långt till höger som det är teoretiskt möjligt"
 
Nu har allt tråden fastnat i vinkelvolten. Kedjekörning tränar man ju helst där vägen är hyfsat bred och lite trafikerad. I övrigt pratar vi om EN cykelbredd, hur stort problem är det egentligen om man inte är på dåligt humör redan från början?
 
Precis vad jag tänkte skriva.
"Så långt till höger som möjligt" tolkar åtminstone jag som "Så långt till höger som möjligt utan att det påverkar min säkerhet" inte "Så långt till höger som det är teoretiskt möjligt"

Det stämmer att det gäller även bilister, jag får väl citera lagtexten igen:


38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.


Observera särskilt det sista stycket. Om jag t.ex. kör i 30 på landsväg på grund av att växellådan pajat och jag bara kan köra på ettans växel så kör jag självklart så långt ut på vägrenen jag kan.

Men, det viktiga här är inte just den paragrafen utan den måste ses i kombination med denna:

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).


Detta innebär att om det finns en vägren så skall cyklisten köra där.


(Och Kvarnträsk kan läsa paragraferna jag citerat här.)


Tillägg: Jag missade ju att ta med den där paragraf 7 som paragraf 38 hänvisar till:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.


Notera formuleringen "skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen" som gäller för cykel.
 
klipp...
Notera formuleringen "skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen" som gäller för cykel.

jepp, precis som alla andra fordon under omkörning. med undantaget för tex bil som inte ska köras på vägrenen om linjen är heldragen.

nej, tänk om vi kunde sluta leta i det finstilta efter andras fel, för fel gör vi alla. och istället hålla tex den här paragrafen i huvet när vi är i trafiken:

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...