Liten systemkamera som filmar bra?

Jag använder mig av en Canon 5DMKII, och kan bara säga att det är jobbigt att filma.. och då är ändå min i toppklassen, vet inte om de billigare systemkamerorna har autofocus i filmning? men min har inte det... riktigt DRYGT
 
Vad rekommenderas om man skall ha en vattentålig kamera?!?

Skaffade nyligen Panasonics DMC-FT3. Cool kamera men den har förstås en del nackdelar. Drar mycket batteri. Ingen optisk sökare. Knepigt att se på displayen när man filmar under vattnet. Vid undervattensfilmning i vattentemperaturer kring 20 grader blir det ofta imma på insidan vilket stör mig. När man snorklar är det bra att ha ett litet stativ för att hålla kameran bra när man förflyttar sig. Köpte ett enkelt för 70 kronor på Lidl (liknar Joby Gorillapod) som funkar OK förutom att det flyter vilket jag inte gillar när jag dyker i vågor. Å andra sidan flyter kameran med stativ vilket i vissa sammanhang typ paddling kan vara en fördel.

Här lite exempel på filmkvalitén. Youtube stjäl naturligtvis lite av upplösningen. Undervattenssekvenser i slutet av filmen http://www.youtube.com/watch?v=g7P9KRNo42U

Stillbilds och filmkvalitén är jag sammanfattningsvis rätt imponerad av. Inget för sämre ljusförhållanden eller t ex fågelfoto förstås.

Thure
 
Trevligt, Thure, berätta gärna mer om dina upplevelser! Stod precis i begrepp att slänga ut 3+ kkr för samma modell, men jag kanske ska tänka efter två ggr? Vilka alternativa modeller valde du bort?
 
Panasonicen

torde vara snarlik motsvarande nya modell från Sony finns nån test i nån av fototidningarna senaste månaderna. Panasonic och Sonys modeller lär ha hygglig optik medan övriga liknande interna objektiv med helt intern fokusering/zoomning i modeller från andra tillverkare dvs att inte objektivet fälls ut när kameran startas inte är like bra optiskt.

Jag har ett par andra kompaktkameror från Canon bl a Powershot G10 som jag är mera nöjd med hanteringsmässigt men det är säkert mycket en vanesak.

GPSen är en kul funktion men drar en hel del batteri och den tar rätt lång tid på sig att hitta positionen. Avsaknaden av ett smidigt objektivskydd är en nackdel men kameran bör förvaras i en liten väska och kanske helst med en rem runt halsen om man t ex sitter i en kajak.

Panasonics 4;3 modeller som nämnts tidigare i tråden jämte Canon G12 är kameror som ger mer än FT3 fotografiskt men de är förstås inte vattentäta./stötskyddade.

Jag köpte FT3an i första hand för filmfunktionen och den är bra för att vara en så liten kamera. Jag ångrar inte köpet men kommer att komplettera med inköp av ett extra batteri.

Thure
 
OK, jag hade läst att FT3:an hade jämförelsevis bra batteritid om man bara stänger av GPS:en. Jag föll för den då jag sett bra bilder tillsammans med övrig kravspec på tålighet (som ju verkar stå sig bra mot konkurrenterna), och som vi är så nöjda med vår Panasonic Lumix LX5.

Det enda som drar ned är förstås priset, men för en kamera som tar bra bilder och håller (=som man vågar ha med överallt och ta fram i alla väder!) känns det värt att investera. Det är ju inte som en mobiltelefon där man tydligen får räkna med en livslängd på nåt-några få år, oavsett ingångspris..

Själv känner jag att hade de skippat höjdmätare, GPS mm och istället hyvlat av några tiotals gram, eller inkluderat en optisk sökare, eller kapat 5-800 kr på priset, så hade det varit en totalhit. Men, givet det du skriver och tidigare recensioner jag läst (och lite skatteåterbäring efter alla jourer) så blir det en FT3:a, från Amazon.com.

Hur mycket minne behöver man, tror du? :)
 
Angående minne

till FT3 så har jag 4GB och tycker att det är lite lite om man som jag gillar att filma mycket. I och med att kameran filmar i HD så blir filmfilerna stora.

Funderar på att köpa till ett 16 GB kort när jag köper ett extra batteri.

Brukar köpa kameror och sånt via Cyberphoto men det kanske är billigare på Amazon? Är det Amazon i Europa du tänker på Anders? Antar att du vet att du bör ha en modell som klarar PAL jag vet inte om modellerna i USA klarar PAL.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
gorane Enormt liten bild Fototeknik 12
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
avslutatmedlemskap150217 liten kamera vit snö Fototeknik 2
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
andyyy Privat drönare som filmar Fototeknik 22
mikael.l.lundqvist.7 Filmar endast några få sekunder Fototeknik 1
Seglare Videoredigering för naturfilmare som filmar digitalt Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.