Utfrätta färger

Ett tips är att skaffa ett bildbehandlingsprogram. Photoshop elements är billigt och innehåller de funktioner en amatörfotograf behöver. Ett mer avancerat alternativ som dessutom är gratis är Gimp. Jag har själv bara testat det väldigt lite, men det verkar ha många av de funktioner som sin dyrare kusin photoshop har. Det är som sagt inte så mycket man behöver lära sig, men man får igen så mycket mer när man upptäcker hur bilderna börjar "lyfta". Det finns hur mycket som helst att läsa om det på nätet och moderskeppet som jag länkade till tidigare är en jättebra sida med många bra tips.

"Alla" borde ha Photoshop Elements! För en tusenlapp får man ett oerhört kompetent program. Jag har själv Photoshop, men jag skulle tro att minst 90-95 % av de justeringar jag gör i mina bilder lika gärna hade kunnat göras i Elements.

De bildexempel du ger här i tråden hade väl också kunnat göras i Elements, eller hur David?

Motsvarigheten till moderskeppet, men för Elements heter för övrigt www.bildbehandla.se
 
"Alla" borde ha GIMP. För ingenting får man ett oerhört kompetent program. Som dessutom finns för de flesta operativsystem:)

:-D

Jo, det är klart att gratis är bättre ändå.

Jag har inte provat GIMP, men jag tror ändå att det för många kan vara lättare att komma igång med Elements, eftersom det finns så mycket material i form av tips, guider osv på nätet, i diverse tidskrifter och i böcker. Bl a alltså på bildbehandla.se

Finns det lika mycket, lika instruktivt och lättillgängligt för en nybörjare för GIMP?
 
Olympus Master klarar av de saker som Dave nämner. Fördelen med Adobe LR och PS är att det finns mängder med tips och manualer hur de kan användas.

Olympus Master har en bättre färgprofil för Olympus Raw än Adobe. Som jag nämnde tidigare i tråden kan en situationsanpassad profil skapas och laddas i PS så är problemet löst.
 
Omskalningen innebär dock att jag måste skärpa bilden. För det finns flera metoder och den jag använder är lite komplicerad, men man kan använda t ex Oskarp mask med en mängd på 400-500 och en radie på 0,2-0,3 (ungefärligt för lågupplösta webbilder).

Olympus Master klarar av de saker som Dave nämner. Fördelen med Adobe LR och PS är att det finns mängder med tips och manualer hur de kan användas.

Olympus Master har en bättre färgprofil för Olympus Raw än Adobe. Som jag nämnde tidigare i tråden kan en situationsanpassad profil skapas och laddas i PS så är problemet löst.
Kan man verkligen göra det i citatet ovan? Jag har bara sett att man kan ändra skärpan från -2 till +2 i "RAW-editorn" och från -7 till +7 i "fotoredigeringsprogrammet". För mig verkar OM 2 väldigt grovt tillyxat jämfört med PS. Men jag kan inte något av programmen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...