Ladda digitalkameran på långa vandringar?

Handdriven laddare?

Stjäl tråden lite å slänger in en relaterad fråga om uppladdning. Jag har ju sett att det finns manuella metoder att ladda telefon och radio och annat som baserar sig på handkraft där man genererar ampere genom att helt man enkelt har en vev som man jobbar lite med tills man når önskar effekt.. (medelst dynamo/generator?)

Är det nån som känner till liknande lösningar kraftiga nog till att ladda kamerabatterier? Jag har lite större tro på en sån lösning i solfattiga skandinavien.. men det måste kanske till lite för mycket vevande för att det skal vara vettigt?

/Niklas
 
Gris

har väll alla riktiga soldater vevat, trampat....en generator med effekt i snöret ut väger plus växellåda, chassi och vevanordning, sits kan vara bekvämt om man skall hålla på länge.....
Å andra sidan ger de effekt och vevade tränar armarna med under vandringen, förutom att de som sagt väger och kostar då de bör vara normalvädertäta. Kanske något för expeditioner med basläger och roddare.
Solcellerna har gått duktigt ner i pris men funger dåligt vid normalväder, då det blir så fina motljus och reflexbilder.
I ME och CA brukade jag min lilla soldrivna batteriladdare med gott resultat, härhemma ger den hälften på en helsoldag jämfört med närmare strecket, d v s som tidigare nämnt knappast lönt ur vare sig vikt eller effektivitetssynpunkt och osmart dessutom ur pekunjär synpunkt.
Enklaste, vikeffektivaste och billigaste lösningen ännu är medförda fulladdade batterier.
Oandvändbara prylar till försäljning.....;-)
Med mekanisk kamera och fast kikare-lupp har man än mindre laddbehov. 200 bilder räcker länge i minnenas gränder. Övrig elektronik lämnas med fördel hemma alt avslagen.....
 
Har funderat på och rechercherat om solarladdare i två-tre veckor nu. Om man t.ex. filmar på fjället behöver man många batterier. Jag tänker så här: när min kamera har gjort sitt och lägger av om något eller några år, kan jag lika gärna slänga alla s***dyra reservbatterier :( (som jag för övrigt inte använder här i civilisationen), men en solarladdare är universellt användbar :), även med min nästa kamera :) eller alla andra prylar.

<<OffTopic>>
Ang. filma: På Youtube finns det hur många som helst filmer om allting mellan himmel och jord. Med ett undantag: fjällvärlden. Inget om t.ex Skierfe, nästan inget om Sarek överhuvudtaget, bara sekundlånga snuttar av oftast undermålig kvalitet. Märkligt. Någon borde ändra på det.
<</OffTopic>>
 
Undrar hur alla ni andra fixar detta med att ladda batterierna på kameran när ni är ute på längre vandringar? Har en digital systemkamera (Canon) med uppladdningsbart litiumjonbatteri och har ett extrabatteri men känner att dom börjar tryta efter ett par dagar (kanske jag som är väl flitig med avtryckarfingret???;) ) Har ni med er ett eller flera extra batterier eller fungerar det med solcellsladdare? Har kollat runt lite och blir nog inte riktigt klok på hur det skulle fungera...
Alla tips och råd är välkommna :)

Jag har ytterligare ett tips att komma med...

Använd inte autofokus för mycket, utan ställ in skärpan så mycket som möjligt manuellt, olika objektiv kräver olika mycket kräm, har jag dessutom märkt.

På senaste turen, två veckor i Sarek, så tog jag 800 bilder... det gick åt 1,5 batterier. Hade med mig tre, de tre som tog slut förra året, fast då med två andra objektiv...

Jag kör med 1 Canon orginal batteri+ 2 billigare Uniross och funkar superbra till min 400D.

Thomas
 
Ansluter mig till trebatterigruppen. Det har räckt för mig de senaste åren till runt 1000 bilder per kamera (en 40D + en liten IXUS).

<<OffTopic>>
Ang. filma: På Youtube finns det hur många som helst filmer om allting mellan himmel och jord. Med ett undantag: fjällvärlden. Inget om t.ex Skierfe, nästan inget om Sarek överhuvudtaget, bara sekundlånga snuttar av oftast undermålig kvalitet. Märkligt. Någon borde ändra på det.
<</OffTopic>>

Testade det här för första gången i år då jag äntligen har en liten kamera som kan filma med OK kvalitet. Försöket ligger på Youtube och kan nås via min hemsida. Jag misstänker att vi snart kommer att översvämmas av halvdåliga amtörfilmer i takt med att filmmöjligheterna blir allt lättillgängligare. Det kräver mycket mer att klippa ihop bra filmer än att sortera ut sina bästa bilder för att visa upp.
 
Våga lite ;) Kameran någon centimeter ovanför jåhkkens vattenyta...

Hahaha jag har balanserat och krupit omkring på alla möjliga och omöjliga ställen å varit på väg ner i plurret vid ett par tillfällen men är ibland lite chicken när jag har favvoobjektivet på :cool:


Jag har ytterligare ett tips att komma med...

Använd inte autofokus för mycket, utan ställ in skärpan så mycket som möjligt manuellt, olika objektiv kräver olika mycket kräm, har jag dessutom märkt.

På senaste turen, två veckor i Sarek, så tog jag 800 bilder... det gick åt 1,5 batterier. Hade med mig tre, de tre som tog slut förra året, fast då med två andra objektiv...

Jag kör med 1 Canon orginal batteri+ 2 billigare Uniross och funkar superbra till min 400D.

Thomas

Har oxå märkt att olika objektiv drar olika mycke när det gäller autofokusen. Speciellt när det är lite dåliga ljusförhållanden. Då är det nästan alltid läge att köra manuellt istället. Mitt Tamron funkar kanon medan mina Sigma gluggar har svårt att hitta fokus vid många tillfällen. Oftast är det inga problem att köra manuell fokus, beror ju lite på vad som är motivet, tid har man ju annars gott om ute på fjället :)

Tack alla för dom bra tipsen!

//Linda - glad ägare av ytterligare ett extrabatteri
 
<<OffTopic>>
Ang. filma: På Youtube finns det hur många som helst filmer om allting mellan himmel och jord. Med ett undantag: fjällvärlden. Inget om t.ex Skierfe, nästan inget om Sarek överhuvudtaget, bara sekundlånga snuttar av oftast undermålig kvalitet. Märkligt. Någon borde ändra på det.
<</OffTopic>>

Min nya dslr filmar även i full hd så förhoppningsvis tänkte jag göra något åt den saken. Det kanske kommer en film från Ahkkas stortopp inom någon vecka.. :) Dock så verkar den dra rätt mycket batteri när man filmar och minneskort lär det gå åt då 4 Gb bara räcker till 12 min. Tur de är billiga.
 
Jag tänker så här: när min kamera har gjort sitt och lägger av om något eller några år, kan jag lika gärna slänga alla s***dyra reservbatterier :( (som jag för övrigt inte använder här i civilisationen), men en solarladdare är universellt användbar :), även med min nästa kamera :) eller alla andra prylar.

Det är därför man i såna där lägen ska använda prylar som går på standardbatterier. Det var ett av grundkriterierna när vi köpte digital kompaktkamera: Den skulle gå på vanliga R6 eller R03.


Grejen är att solceller som ger tillräckligt med ström för att kunna ladda batterierna väger väldigt mycket. Och du kommer ju inte kunna ladda det batteri som används (solen lyser på dagen och då vill du antagligen använda apparaterna) så du behöver ändå minst ett extra batteri till varje grej (om du inte har standardbatterier).

Men även i ett sånt läge så måste du vara ute ganska länge innan solcellen lönar sig jämfört med att ta med t.ex. litmiumbatterier att ladda dina andra prylar från. Jag har t.ex. en pack som tar 10-12 R6 och har ett cigarettändaruttag där man kan plugga in valfri bil-laddare. Jag har visserligen även en solcellspanel till den så jag kan ha NiMH-batterier i den och ladda med solceller och sen ladda mina andra grejer från. Men panelen väger så mycket och ger så lite ström att det lönar sig (viktmässigt) att istället ta med 2-3 uppsättningar vanliga alkaliska batterier istället.
 
köp tok-billigt på Ebay

Jag köpte ett nytt extra batteri tok-billigt på Ebay i UK (www.ebay.co.uk). Batteriet skickades från Hongkong för ett pris batteri+frakt cirka 30-40 kronor.. Batteriet är splitter-nytt och exakt av samma kvalitet som ett original.

Gå in på www.ebay.co.uk och googla på din kameras namn..
 
Jag tycker att minneskort och batterier i nån mån är lite 'kommunicerande kärl'; med mycket minneskort behöver man inte använda skärmen till att sålla bland bilderna och sparar därmed batterier. Har man däremot mycket batterier behöver man inte lika mycket minne, och kan i stället ägna regniga kvällar i tältet åt att sålla hårt bland bilderna. Då får man på köpet nåt annat att ägna sig åt än att memorera tvättråden i sovsäcken, och slipper dessutom komma hem med tusentals osållade bilder - rätt nice!

Instämmer ang Ebay - finns ingen anledning att betala flera hundra för piratbatterier från svenska återförsäljare (för att inte tala om de tramsiga priserna på orginalbatterier)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var ladda ner contour storyteller? Fototeknik 7
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
L.A. Ladda i fält Fototeknik 2
peter1959 Digitalkameran vs den "vanliga" kameran Fototeknik 103
luckhunter bästa digitalkameran för billigast peng Fototeknik 4
garminetrex Synkproblem ljud-bild med digitalkameran Fototeknik 4
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.