Digitalkamera i normalväder?

Idag är det normalväder, dvs det regnar, blåser och det som inte är under rejält tak blir vått.
Ni som har Digitalkamror vad gör ni? Har ni vattentäta kamror eller påsar/hus? Jag skaffade en "vädertätad" Pentax, den var inget kul att fotografera med, läs gärna min negativa recension....
Men jag skulle vilja ha en digital kamera som tål svenskt normalväder och leverear. Finns den?
 
Senast ändrad:
Som ett svar på din första fråga så har jag en billig digital kompaktkamera som jag förvarar i en ziplockpåse. Tas bara fram vid själva bildtagandet. Lite bök, skulle inte tåla att jag plurrar med den, men annars rätt bra.
 
Mycket nöjd med min vattentäta Pentax Optio W20. Funkar i alla väder och har följt med jorden runt och till fjällen och på kajakturer. När det inte regnar plockar jag fram systemkameran (fövarad vattentätt i väskan), men det är sällan. Pentaxen tar de där snabba bilderna oavsett aktivitet/väder som jag annars inte skulle ha plåtat. Det är ju som sagt inte inte kameran det oftast är fel på...
 
Jag skaffade Olympus my 700, weather protected, för några år sedan. Finns säkert uppdaterad variant idag. Väger 122 gram. Ligger bra i skjortans bröstficka. En bättre större kamera skulle jag inte kunna ha så lättillgängligt. Extra batteri väger 14 gram. Mina enda klagomål är att den inte har "titthål", sökare, utan man måste kolla genom displayen. När det är soligt, ljust syns det inte så bra. Och batterierna räcker bara 5 dygn-en vecka. Annars är jag nöjd.

Raskesven
 
Min gamla Ixus (nu ersatt av Panasonic TZ5) lyckades jag hålla torr och hel under vandring, paddling, bad och skidåkning. Ett tag använde jag en specialpåse man kunde fota genom (från Clas i sjön), men den försämrade bilderna, sen med vanlig plastpåse som man fick plocka ur kameran ur.

Men allt det där var för bökigt tyckte jag och var nu väldigt nära att köpa en Panasonic FT1, som verkar vara den bästa tåliga kompaktkameran hittills. Sen insåg jag att man till samma pris kunde få en bra "familjekamera" och en tålig kamera om man inte väljer färskaste årsmodell.

Så det blir kanske en FT1 ändå när uppföljaren kommer.

Jag skaffade en "vädertätad" Pentax, den var inget kul att fotografera med, läs gärna min negativa recension....

Jag hittar den inte - letar jag fel?
 
Kompakter

är kompromisser. Recensionen är väl den här http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2151&all=1

Jag har alltid mina kompakter i väskor och väskan i en plastpåse vid riktigt busväder. Kameran nästan alltid i en ficka i klädseln bl a för att inte äventyra batterifunktionen vid kyla.

Lite stänk har inte varit något problem när kameran varit framme för fotografering.

För ett halvår sedan skafffade jag en Canon G10. Den är väl skrymmande att ha i en vanlig ficka men det går bra att ha den i typ anorackficka. Denna kamera är mycket rolig att fotografera med med bra kontroll över resultatet via rattar och relativt intuitivt arbetssätt. Tidigare har jag haft en Konica kompakt och flera Canon Ixus. Canon generellt något bättre optiskt men även Konican tog många bra bilder. En kamera som går ned i skjortfickan är suverän ur beredskapssynpunkt.

Har tidigare haft ett par vattentäta analoga kompakter Nikon och Fuijca. Men tycker att man inte kan hantera dem så mycket annorlunda än icke vattensäkrade kameror. Vid imma eller vattendroppar på frontglaset blir det inga bra bilder oavsett hur vattentält kameran är.

Paddlade under många år kajak med en Nikon systemkamera i icke vattentät väska med 4 objektiv under knäna. Gick faktiskt bra även om serviceverkstaden anmärkte på att kamerahuset inuti bar spår av tuffa förhållanden.

Sammanfattningsvis har jag kommit fram till att det för mig är två saker som avgör kameravalet.

1 att kameran kan ta bra bilder.

2 att kameran hanteringsmässigt menymässigt etc passar mitt sätt att fotografera.

Väderskyddet är underordnat.'

Thure
 
1 att kameran kan ta bra bilder.

Vad är "bra" bilder? De allra flesta kamerorna (från märken som Canon, Nikon, Pentax osv), både kompakta och system, tar tillräckligt bra bilder kvalitetsmässigt för en en 10x15-kopia. Brus och annat syns först vid stora förstoringar. Med digitalkamerorna har det plötsligt uppstått en onödig teknikfixering, komponering och timing är väl fortfarande viktigast..?
 
Canons Ixus modeller kan utrustas med allvädershus/undervattenshus. Har själv använt ett sådant hus bland annat när jag snorklat i Röda Havet.
Eller när jag vistas i båt eller kanot ute på sjön.
 
Vad är "bra" bilder?

Helt subjektivt. Bilder jag är nöjd med.

Bilder jag inte är nöjd med kan vara det beroende på min oförmåga och/eller beroende på kamerans egenskaper. Om jag med en annan liknande kamera skulle ta bra bilder i samma situation så vore den kameran bättre för mig.

Thure
 
Påminner mig en om tråd på Photo.net där en fotograf skrev om när han var på bröllop och de hade lagt ut engångskameror på borden. Eftersom alla vid bordet visste att han var fotograf så överlät de fotograferandet till honom.

Alla bilderna blev hur bra som helst.

Han konstaterade att det berodde nog på att han som fotograf kände till engångskamerans begränsningar och anpassade sig efter kameran.


Det är fotografen som bestämmer hur bilden blir, inte kameran.
 
Kameror är verktyg

och liksom beträffande andra verktyg finns starka det starka preferenser kring vilka som är bra och dåliga för den enskilde användaren.

Det skall helst vara roligt att använda kameran. Har man den glädjen så spelar modellen liten roll.

En kamera som konstant felexponerar eller har lång tid mellan då avtryckaren pressas ned och bílden exponeras tröttnar i varje fall jag snabbt på.

Man vänjer sig om man är ihärdig och kan ibland kompensera för bristerna hos verktyget. Ibland väljer jag kamera med utgångspunkt från vikt och portabiltet men oftast utifrån handhavandet och känslan/ glädjen.

Thure
 
Pentax k200d !

Hyfsat billig systemkamera som är vädertätad på 70 ställen. Perfekt för naturfotografering i tufft väder. Jag är helnöjd med min!

Johnny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.