Scanna diabilder?

Under mellandagarna gick jag igenom gamla diabilder från min uppväxt. jag skulle verkligen vilja ha dessa i digital form. Foto 7:an i Örebro tar vansinniga 20 kr/bild. Ja, vansinnigt blir det eftersom jag skulle vilja scanna minst 600 bilder.

Alternativet lär väl vara att skaffa en egen scanner, utföra arbetet och sedan sälja den vidare. Eller?

Har ni några tips? Vad och hur ska jag göra? Vad behöver jag och hur får jag tag i det så billigt som möjligt?

HåkanF
 
Diabolaget tar 7,50:-
Om du känner för att göra det själv så kanske denna?
Fast det kan bli en del handpåläggning då den saknar ICE (rep/dammborttagning) som de lite dyrare scannrarna har.
 
Det billigaste är att köpa en egen skanner. Antingen nåt sånt som ripnils tipsade om eller en flatbäddsskanner. Den senare kan du ju ha nytta av även senare för att skanna vanliga dokument.

Bilderna i mitt nostalgi-album är skannade med en flatbäddsskanner och visst, det blir inte lika bra som i en imacon-skanner men fullt tillräckligt för att visa på nätet eller skriva ut i mindre storlekar.
 
Jag hade en skanner förut, den kunde ta både negativ och dia då det fanns "hållare" för båda. Diabilderna satte man en och en i hållaren medan negativen sattes i som en hel remsa, sedan kände skannern efter lite kalibrering automatiskt av ramarna och hanterade det som olika bilder. Tror den tog 4 eller 6 bilder per skanning. Mycket bra bildkvalitet för att vara en icke proffsmodell, den kostade c:a 3500:- för 5 år sedan har jag för mig.

600 bilder får man in i datorn relativt fort om man går in för uppgiften, dessutom kan det ju vara ett kul sätt att gå igenom gamla minnen.
 
Googla på diabild 5 kr
De här har kampanj nu : http://www.diabild.com/
Det finns andra för runt 5 spänn
Så googla på o sök vidare
Jag har diabilder med glasram, vill inte plocka isär dem, det verkar som de vill ha diabilderna utan inramning....:(
 
Något att tänka på är väl vilken kvalitet man kan förvänta sig baserat på de olika priserna.

Det brukar sägas att det jobbigaste med att scanna diabilder är att det tar tid. Är det inte din tid så är det nån annans tid, och den personen vill ha lön. Just därför tror jag att det mest prisvärda är att scanna själv. De ställen som scannar mot betalning är ju mest intresserade av att gå med vinst.
 
Tack för tips och synpunkter.
Jag har nog landat i att skaffa egen scanner. Finns det någon sight där man kan läsa omdömen om olika märken/modeller? Eller har ni själva erfarenheter av någon modell som kan rekommenderas. Jag ska ju inte använda bilderna somk proffs, utan max skriva ut dem i A4.

HåkanF
 
Jag gav upp

Jag köpte en sådan här skanner http://www.dustinhome.se/pd_5010105222.aspx som "tar" 16 diabilder åt gången

Tanken var att skanna in alla mina diabilder, men jag hittade ingen bra kombination av upplösning och tid för skanning så jag lade ner skanningsplanerna. Nu ska jag låna ut skannern till en bekant som ska skanna lite diabilder. Återstå att se om han hittar någon bra kombination av upplösning och tid för skanning.

Där jag bor finns det åtminstone en fotoaffär som hyr ut en skanner som kan ta en magasin åt gången.

Går man ihop några stycken och köper en sådan skanner tillsammans blir det förmodligen billigare och mindre stressigt än att hyra en skanner på fotoaffären om man har för avsikt att skanna alla diabilder man har.

Per
 
Scanning

Hej,

Jag har en hel del erfarenhet av att scanna dia, som du beskriver.
Om du har väldigt många 35mm dia som du vill digitalisera: satsa på att låna/köpa/hyra en Nikon Coolscan 4000 eller 5000, dessa har ett separat tillbehör som tillåter "batch-scan": en lös magasin-modul. Dvs du kan ställa in högsta värdena i scannerprogrammet (själv kör jag med Silverfast) och sen lämna scannern över natten för att scanna max 40 bilder från ett pådockat magasin utan att ladda varje dia (anledningen till att de flesta tröttnar på att scanna). Det finns ytterligare en modul för oklippt 35 mm film, men den har jag inte testat.

Mitt tips, efter många sega stunder med alltför många dia och en enbildsscanner!

hälsar

Richard
 
Hej,

Jag har en hel del erfarenhet av att scanna dia, som du beskriver.
Om du har väldigt många 35mm dia som du vill digitalisera: satsa på att låna/köpa/hyra en Nikon Coolscan 4000 eller 5000, dessa har ett separat tillbehör som tillåter "batch-scan": en lös magasin-modul. Dvs du kan ställa in högsta värdena i scannerprogrammet (själv kör jag med Silverfast) och sen lämna scannern över natten för att scanna max 40 bilder från ett pådockat magasin utan att ladda varje dia (anledningen till att de flesta tröttnar på att scanna). Det finns ytterligare en modul för oklippt 35 mm film, men den har jag inte testat.

Mitt tips, efter många sega stunder med alltför många dia och en enbildsscanner!

hälsar

Richard
Det tipset tackar jag för! Verkar vettigt.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Scanna diabilder? Fototeknik 12
Surjamten Scanna färgkopior Fototeknik 3
millimeter Få diabilder scannade? Fototeknik 3
Marcand Diabilder till digitalformat Fototeknik 14
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...