Kort skärpedjup med kompaktkamera?

Kan jag fixa kort skärpedjup med en modern kompaktkamera?

Jag funderar på att byta ut min Digital Ixus (första generationen) som sjunger på sista versen. Som exempel spanar jag på en Pentax W60 med ett objektiv som sägs vara på "motsvarande 28-140mm" (5-25 mm står det på objektivet).

Eftersom min omgivning är full av människor, varav minst tre är mina egna barn, blir det ju rätt mycket porträtt. Och då vill man ju ha suddig bakgrund. Går det?

Jag vet inte vad man har för möjlighet att lattja med slutartider och bländare på t.ex. en W60, men antagligen inte stora. Inte för att jag vet hur man gör ändå, men det kan man ju lära sig.
 
Martin Fjäderlätt;401518 sa:
Kan jag fixa kort skärpedjup med en modern kompaktkamera?

Jag funderar på att byta ut min Digital Ixus (första generationen) som sjunger på sista versen. Som exempel spanar jag på en Pentax W60 med ett objektiv som sägs vara på "motsvarande 28-140mm" (5-25 mm står det på objektivet).

Eftersom min omgivning är full av människor, varav minst tre är mina egna barn, blir det ju rätt mycket porträtt. Och då vill man ju ha suddig bakgrund. Går det?

Jag vet inte vad man har för möjlighet att lattja med slutartider och bländare på t.ex. en W60, men antagligen inte stora. Inte för att jag vet hur man gör ändå, men det kan man ju lära sig.

Nej, tyvärr så är möjligheterna till kort skärpedjup med digitalkompakterna begränsade. Det har att göra med att sensorerna är så väldigt små på de flesta vilket återspeglar sig i att brännviddsomfånget (5-25mm) motsvarar 28-140mm på en 24x36mm sensor (fullformatssensor).

Det börjar nog komma lite större sensorer i vissa kompakter och t ex Sigma DP-1, Panasonic LX-3 och Leica D-lux 4 (de sista två är i princip samma kamera) har något större sensorer även om det är en bit kvar till ff-storlekar. Det är möjligt att det finns någon fler också, jag har inte full koll på utbudet, men de flesta lider tyvärr av att ha väldigt små bildsensorer.
 
Fullformatssensorer

är antingen i lustiga serier av objektiv eller i den allra översta klassen, så fortfarande finns en värld där det är lösbart med våra gamla analoga kameror, men inte med de digitala underbarnen, men lugn de kommer med digital oskärpa precis som softlinser till "för" skarpa objektiv....
//J
 
Vad tror du om Panasonic LX3? Den har 24 mm och ljuskänsligt objektiv och har fått bra betyg bildkvalitén.

Snygg är den ju också :)

Jag är dock väldigt sugen på en vattentålig kamera, så att jag slipper vara nojig i kanoten, skidbacken, på fjället eller stranden. En Pentax W60 väger också ett hekto mindre än LX3, och det händer ju att vikten räknas.

Det kan kanske vara så att oskarpa bakgrunder är något jag får leva utan. Eller fixa i Photoshop...
 
Med en compact blir det en annan typ av fotande. Jag har en W10 som jag oftast har med mig. Det blir mest fotande på relativt nära håll. W10an är liten och smidig att ha med. En stor fördel är att den är vattentät

På den analoga tiden hade jag en systemkamera. Men jag är sugen på att köpa en lite bättre digital kamera. Jag saknar system fotandet.

Hans Friedel
 
ONOFF säljer just nu enligt reklamen Canon Powershot A590 för 999 SEK. Till min första digitalkamera som var en IXUS V kostade bara minneskortet på 128 kbyte 839 SEK, eller där omkring (minnet sviker) och sedan 700 SEK för ett extra batteri. Så för mig är 1000 SEK för en digitalkamera nästan gratis.

Powershot modellera har nog fler manuella inställningsmöjligheter än IXUS modellerna och så är det ”vanliga” AA / LR6 batterier i Powershot modellera.

Jag har en bekant som har en Olympus Mju 1030 och den ska vara plurrningssäker http://www.dustinhome.se/pd_5010142394.aspx vilket är en fördel när man har ovanan att plurra ibland.

Jag har nu en Canon Powershot G9 men den följer inte alltid med då den kostade närmare 5 kSEK och inte är plurrningssäker.

Per
 
Jag är dock väldigt sugen på en vattentålig kamera, så att jag slipper vara nojig i kanoten, skidbacken, på fjället eller stranden. En Pentax W60 väger också ett hekto mindre än LX3, och det händer ju att vikten räknas.

Nu har jag själv ingen erfarenhet av W60 men jag skaffade nyss en ny kamera och valde bort W60'n pga. bildkvaliteten. Hittade lite testbilder som jag tyckte var för dåliga i förhållande till kamerans pris samt att jag läste att bildkvaliteten hade fått stå tillbaka till förmån för vattentätheten. Minns inte var jag hittade dessa uppgifter men det kan ha varit på cyberphoto.se. Jag ville egentligen också ha en vattentät kamera men nu valde jag istället att köpa en billigare modell som jag ändå upplevde som lika bra eller tom. bättre.
 
Har en W60, och vet inte så noga vilka möjigheter man har att påverka skärpedjupet - men det är klar att de inte är helt obefintliga. Tog under julen ett par bilder i befintligt ljus på natten, utomhus, med "nattljusprogrammet" och det funkade hyfsat. För övrigt finns lite olika val man kan göra vilket sannolikt ger dig chansen att blända upp även om det inte är en ring du vrider på. Jag har inte provat men...

I övrigt tycker jag bilderna blir bra med kameran. Det beror på vad men jämför med (här även en lite "tyngre" Olympuskompakt), men trots allt är det sällan kameran som är boven till bristen på bra bilder. Att kameran är tålig och vattentät innebär förstås att tillfällen att ta bra bilder ökar ganska rejält för den som inte vill riskera sin normalkänsliga kamera i alla lägen.
 
Nu har jag själv ingen erfarenhet av W60 men jag skaffade nyss en ny kamera och valde bort W60'n pga. bildkvaliteten.

Samtidigt verkar den väl bättre än på Olympus vattenskyddade kameror, enligt vad som går att läsa sig till. Men jag vill ju åtminstone inte att kvaliten är sämre än på min gamla Ixus (då kan jag lika gärna fota med min mobilkamera). Det är mest det jag är rädd för. Upplösning och snabbhet på moderna kameror är ju rätt överlägsna Ixusen och priset är ju avsevärt lägre.

Har en W60 (...) Att kameran är tålig och vattentät innebär förstås att tillfällen att ta bra bilder ökar ganska rejält för den som inte vill riskera sin normalkänsliga kamera i alla lägen.

Ja, det är ju så jag tänker. Det händer ju att bilden uteblir därför att jag inte vågar hala upp kameran pga av blöta händer, regn eller risk att tappa i vatten.

Men det verkar ju som att tåligheten kostar en del i pris och bildkvalitet. Å andra sidan skulle jag kanske kolla på en ännu mindre och lättare kamera om det inte vore för önskan om tålighet, och det skulle ju också innebära högre pris och sämre optik.
 
Vilken utveckling!

ONOFF säljer just nu enligt reklamen Canon Powershot A590 för 999 SEK. Till min första digitalkamera som var en IXUS V kostade bara minneskortet på 128 kbyte 839 SEK, eller där omkring (minnet sviker) och sedan 700 SEK för ett extra batteri. Så för mig är 1000 SEK för en digitalkamera nästan gratis.

Ska det inte vara 128 Mb?
Första digitalkameran jag råkade utför var kodak DC210, första megapixelkameran.
( http://www.imaging-resource.com/PRODS/DC210/DC210Acgi.HTM )
Där kostade 1998 32Mb flash minne mellan 3-4 000 kr...
Mitt första usbminne på 32Mb gick på över 400 kr.
Snacka om att det går fort, nu är minst 10 Mpixel och ett par Gb minne standard när man köper en ny kamera, och det bara på bara tio år...
 
Hej!

Det går att fixa kännbart kortare skärpedjup med en kompaktkamera. Men det är ofta rätt begränsat p.g.a. att sensorn är så liten, det bästa är att zooma in maximalt, öppna bländaren maximalt och se till att få en kamera med så stor sensor som möjligt.

Fuji kör t.ex. med 1/1.6" sensorer på sina F50/F60 kameror. De flesta använder 1/2.5".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.