Bra AA-batteri

Roande och oroande

Nyladdade baterier bör förvaras svalt. När man ser IKEAs och andras störtexponeringar brukar jag undra hur många veckor de legat i skyltställen i i 22-25 grader?
Benämningarna på batteristorlekarna skiljer mellan handelsnamn och tekniska benämningar, inget att skaka vattenglaset för. Sålänge som vi vet vad vi talar om.
Har under år varit beroende av laddningsbara batterier, Panasonic är de som i min erfarenhet fungerat bäst.
CO hade på åttiotalet en bra leverantör av laddningbara batterier. Senare inhandlade där har inte varit i Panasonicklassen.
Mina erfarenheter är begränsade men mitt tipps är överladda inte!
//J
 
Det lustiga är ändå att IKEAs batterier hör till det bästa jag använt. Beträffande tiden i butik, så kan jag nog tänka mig att omsättningshastigheten i alla IKEAvaruhus, är de flesta köpmäns våta dröm. Skulle inte tro att de hinner ladda ur många amperesminuter i butiken faktiskt.
 
Jag tror det var tidningen Ljud & Bild som för några år sen gjorde ett jätte-test på batterier. De byggde egen testutrustning som lastade batterierna med "realistiska" belastningscykler för flera olika användningsområden.

IKEAs batterier var helt ohotade som "mest prisvärda". Det fanns batterier som hade bättre (eller samma) kapactiet, men de var också dyrare.

Det bästa är väl att köpa R6 litiumbatterier, men de kostar ju därefter.
 
IKEAs batterier var helt ohotade som "mest prisvärda". Det fanns batterier som hade bättre (eller samma) kapactiet, men de var också dyrare.

Jag har också sett en test i någon tidning och då liknande resultat, men IKEA batterierna vann pga priset. I testet så hade Duracell bästa tiden som batteriet höll och IKEA sämst men du kunde köpa fler batterier ifrån IKEA till bättre pris.
Men vem vill ha 5 kg batterier med sig bara för att dom är billigast?
Så tester är olika.

Min erfarenhet är att till kameror, ficklampor och komradior så ha märkesbatterier hållit längre dock dyrare.
Ungarnas kamera har 2st AA G-P 2700mA och det räcker till drygt 300 kort men dom drar ur sig själva ganska fort så 14 dagars vandring så hade jag (och kommer att göra ) köpt Duracells batterier.
 
Ikea

På något sätt har jag en gång i tiden fått för mig att IKEA batterierna är/var tillverkade av Varta.

Troligen var det så att jag dissekerade något IKEA batteri. Men när försäljningsargumentet är det låga priset, och inte ett känt (och överreklamerat) varumärke, så kanske man (IKEA) har flera leverantörer och byter till den som säljer de billigaste.

Per B
 
Har också sett nån tidningstest med batterier, och där kom inte Duracell i toppen ens oavsett priset. Vill minnas att de framstod som mediokra. Minns inte var det var jag läste detta, men det var nog lite uppmärksammat i dagspress osv. så jag kan tänka mig att det går att googla.

Nu har jag googlat lite. Antingen hittar jag inte rätt test eller så minns jag fel, men jag hittade ett citat från en test som GP ska ha gjort. Det stod så här:

gp.se: 2006-02-16 14:15)
Batterier

Varta räcker längst, men Ikea ger i särklass mest för pengarna. Det blev resultatet när GP testade batterier.


Vi tänker sällan på dem - utom när de tar slut - men vi är omgivna av batterier i vardagen. De driver klockor, fjärrkontroller, musikspelare, brandvarnare och mycket annat. Svenskarna köper hela 70 miljoner hushållsbatterier om året.
Kostnaden för vanliga 1,5-voltsbatterier varierar mycket kraftigt. När vi gick runt i butiker i Göteborg hittade vi priser från 1:90 upp till 13:75 per styck. Vi tittade då på LR6-batterier (se faktaspalten), den smala sorten som används i många olika apparater.

De flesta är alkaliska
Finns det något bra skäl till prisskillnaderna? Ibland, men inte alltid.
De allra billigaste är ofta så kallade brunstensbatterier, en äldre typ som ger mindre ström. De kan frätas sönder om man glömmer dem i batterifacket.
De flesta batterier i dag är alkaliska - de ger mer ström och går sällan sönder. Det finns många märken i olika prisklasser. På sistone har det också kommit nya, dyra sorter som är avsedda för digitalkameror.

Många floskler
Batteribranschen är värre än de flesta när det gäller floskler på förpackningarna. Fraser som "long life" och "super heavy duty" är inget att tro på. Löften av typen "räcker upp till tre gånger längre" är också vanliga, men tillverkarna berättar sällan vad de jämför med.
GP har testat åtta sorter: ett billigt brunstensbatteri, fem alkaliska i olika prislägen samt två digitalbatterier. Vi satte dem i åtta likadana batteridrivna leksaksdjur som fick gå tills batterierna tog slut. Leksakerna drar medelmycket ström - de kan i det avseendet jämföras med cd-spelare eller mindre ficklampor. De förbrukar mer energi än en radio eller en fjärrkontroll men mindre än en digitalkamera.
Bäst i testet blev Varta High Energy. Leksakstigern med detta batteri travade på i 11 timmar och 33 minuter, en dryg timme längre än tvåan Duracell.
Det billiga brunstensbatteriet från Clas Ohlson var inte oväntat sämst. Det höll bara fyra timmar.
Ikeas alkaliska, som kostar lika mycket, räckte däremot i drygt tio timmar. Därmed gav Ikea klart mest för pengarna - en timmas drift av leksakstigern kostade bara 37 öre, att jämföra med två-tre kronor för flera av de andra märkena.
Prisvärda var också Tudor, som räckte näst längst av alla och hade en timkostnad på 70 öre.

Digitalbatterier inte en bluff
Digitalbatterierna tog slut före de alkaliska, trots att de var testets dyraste (Panasonic) respektive tredje dyraste (GP Digi 1).
Det betyder dock inte att digitalbatterierna är en bluff. De är konstruerade för att lämna mycket ström på kort tid vilket är vad digitalkameror behöver. Under testet syntes det också att leksaken med Panasonic-batterier rörde sig livligare än de andra.
Vad testet däremot visar är att digitalbatterier ska sitta i kameror, stora blixtaggregat och andra strömslukare. Att använda dem i vanliga apparater är slöseri.
Brunstensbatteriet gav ganska mycket ström för pengarna. Ändå är det inte att rekommendera - dels är irritationsfaktorn hög eftersom det tar slut fort, dels är risken för läckage en rejäl nackdel.
[/I]
 
Har testat LR6

Jag har gjort så här. Har testat 3 typer av LR6. NiMH acc, alkaliska och litium batteri.

Min Colorado med fabriksinställning var testobjekt. Testade vid 2 tillfällen för varje typ. Coloradon var tillslagen vid rumstemperatur tills den varnade för dåligt batteri. Batteritypen angavs givetvis i Coloradon. NiMh cellerna laddes med en NiMh laddare tills de var fulladdade.

Batterierna köptes från ICA och var:
Energizer Rechargeable 2650 mAh 1.2v NiMh. Användningstid 14 och 13 timmar.
Duracell Procell Professional Alkaline Battery 1,5v. Användningstid 13 och 12 timmar.
Energizer Lithium 1.5 v. Användningstid 22 och 22,5 timmar.

Bästa före datum angivet på batteriet:
NiMh cell saknades
Alkaliska Mar 2014
Litium 03-2023

Vikt:
NiMH 30 gram.
Alkaliska 25 gram.
Litium 14 gram.

Slutsats: För fjällvandring väljer jag Litium utan att tveka.

Litium kostar fn 49:- för 2 st på ICA Maxim

/Janne
 
En refelktion bara. Jag har många brandvarnare i huset och när jag skaffade dem så tänkte jag på att såna alltid brukar börja pipa för dåligt batteri när man ligger och ska sova.

Jag köpte "10-årsbatterier" till samtliga brandvarnare. Efter mindre än 5 år var samtliga bytta. Har sedan kört med Biltema alkaliska, samt de billigaste som väl är brunstens. 9V-batterier är ju rätt dyra, så priset har viss betydelse och jag kan ju säga att Biltemabatterierna har inte hålllit sämre än de 10-årsbatterier jag hade från börja, minns dock inte märket.

Misstänker att en brandvarnare drar så lite så att det i princip är självurladdningen som är livslängdsbegränsande, så där skiljer det ju sig kapitalt från t ex digitalkameror.
 
Hur funkar Lithium-batterier till en kamera?

Bättre än alkaliska?


peter

Kopierat från ELFA:s produktinformation:
Fabr Energizer
Litium/järnsulfidbatteri i motsvarande storlek R03/AAA resp R6/AA. Klarar höga strömuttag och är därför lämpligt för användning i exempelvis blixtaggregat och digitalkameror. Lägre drifttemperatur och betydligt längre lagringstid jämfört med motsvarande alkalisk typ är andra fördelar. Försedd med återgående termokontakt.

Är du fortfarande tveksam för vad du ska välja?

/Janne
 
Litium batteriet verkar klart bäst för vandring både i vikt och användningstid.
Det får nog bli dessa. Tack för informationen.

Hälsningar
Pia
 
Lithium

Köp Lithiumbatterier. Har för mig att dom innehåller ca 4ggr mer än alkaliska (kostar 4ggr så mycket ;)) har mindre känsighet för kyla och dom är lättare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.