Ta med systemkamera eller inte på vandring?

Tack för allas synpunkter, tankar o tips. Det var otroligt välkommet.

Nu känner jag mig mer orienterad o har en månad på mig att provvandra med olika alternativ.

Ett alternativ är alltså att ha kameran lättillgänglig, då fotar jag nog mer. Det är rätt tänkt. Placering på magen är att föredra. Också rätt tänkt, tror jag. Jag har en liten väska hängandes över axeln (påhängd efter ryggsäcken) och däri skulle jag kanske få plats med kameran. Ska kolla det. Jag går ju med stavar så alternativet att ha kameran i handen blir kanske svårt då.

Min ixus tänker jag nog ändå ha med. Den har jag i ena byxfickan med handledssnöret hängandes utanför. Då är det superlätt att dra fram snabbt o plåta.

Jo, det tar längre tid för mig att fota med en systemkamera. Jag är inte kameravan, än, o kan inte alla tusen funktioner. Jag övar så mycket jag kan men ibland räcker inte det. Det är ju klart, använder jag mig av auto på systemkameran, går det väl hyfsat fort också, men ibland vill jag ju ändå utnyttja systemkamerans funktioner o finesser o då tar det lite längre tid. Fast min systemkamera är riktigt snabb, tycker jag.

Min man känner mig väl o jag förstår hans tanke. Risken är att jag faktiskt inte kommer fram i tid. Eftersom jag vandrar längs en pilgrimsled så ”fuskar jag”. Dvs jag tar in på härbärgen och äter på restauranger och lagar mat i härbärgets kök. Det innebär att jag har tider att ”passa” när jag är ute. Det innebär också att jag inte behöver bära på tält o kök därav den lätta packningen. Jag vill gärna gå ca 20 km om dagen o ändå komma fram i hyfsad tid på eftermiddagen. Så jag förstår vad min man menar. Fast om jag nu vill fotografera, så får jag väl komma sent o ringa o förvarna. Det brukar ju också kunna gå.

Sista frågan sved ganska ordentligt: Är inte mina vandringsturer värda bra bilder? Ajaj. Det gjorde ont! Klart de är värda bra bilder…

Och nej, min man får inget ansvar över mina bilder…. Hahahah. Han ska ju inte ens med. Han ska bygga altan till huset när jag är borta….

Och nu smyger sig tankarna på… jag kommer nog att reta mig om jag nu inte tar med mig systemkameran. Det är ju första o sista gången jag går den delen av leden där. Och vid flertalet andra tillfällen när jag varit iväg o bara haft min Ixus med mig, så har jag retat mig till max att systemkameran låg hemma.

Jag håller er uppdaterad över hur jag gör. Och än en gång: tusen tack för att ni delade med er av era tankar, tips och erfarenheter och inte minst länkar o bilder.

//Åsa
 
Sista frågan sved ganska ordentligt: Är inte mina vandringsturer värda bra bilder? Ajaj. Det gjorde ont! Klart de är värda bra bilder…


//Åsa

En bild blir ju inte automatiskt bra om den tas med en stor och dyr systemkamera. Om du anser att den tekniska kvalitén i kompaktkameran inte räcker till så är det ju en sak, men för att ta intressanta och vackra bilder kan du använda vad som helst. Om bilden är intressant med bra komposition och känsla, och kanske t.o.m. berättar något, spelar det ingen roll om den skulle vara lite kornig eller oskarp, den slår ändå alla tekniskt perfekta men tråkiga semesterbilder flera gånger om. En annan fördel med kompaktkamera är att den väcker inte lite mycket negativa känslor om du vill fotografera människor. Med en stor systemkamera framför ansiktet kan det kännas mer på "allvar".
 
En bild blir ju inte automatiskt bra om den tas med en stor och dyr systemkamera. Om du anser att den tekniska kvalitén i kompaktkameran inte räcker till så är det ju en sak, men för att ta intressanta och vackra bilder kan du använda vad som helst. Om bilden är intressant med bra komposition och känsla, och kanske t.o.m. berättar något, spelar det ingen roll om den skulle vara lite kornig eller oskarp, den slår ändå alla tekniskt perfekta men tråkiga semesterbilder flera gånger om. En annan fördel med kompaktkamera är att den väcker inte lite mycket negativa känslor om du vill fotografera människor. Med en stor systemkamera framför ansiktet kan det kännas mer på "allvar".

Kan inte annat än att hålla med. Inget blir bättre enbart med mer pengar!

Men jag tror att jag med min systemkamera kan ta flera olika sorters bilder än med enbart en Ixus. Ixusen är ju väldigt begränsande. Det är denna variation jag saknar när jag är ute.

Om jag tar med min systemkamera denna gång, blir det första gången den är med på denna typ av resa. Min förra systemkamera var med i Thailand för något år sen o det trivdes jag med. Men en vandringstur är ju lite annorlunda med tanke på packningen på ryggen. Blir jag nöjd efter denna tur, tänker jag nog (våga) ta med min systemkamera lite oftare.

Tack för dina synpunkter!
//Åsa
 
Jag hade inte tvekat en sekund, kamera ska med! d är inte få gånger man legat och vridit sig i förtvilan över att kameran ligger hemma!! :)

Ett "trix" som jag gör är å hålla i kameran i greppet å har ett band fastmontert på kameran som jag sen snurar runt handleden.. då är den alltid redo, det går fint att bära (må ju kanske testa om d funkar för dig först) å vikten hamnar inte i säcken...lite tyngre arm bara.. :)

Själv har jag gått många mil med systemkamera i en vanlig rem runt halsen...säkrad genom att dra bröstremmen på ryggsäcken över bandet så den inte skumpar omkring.

MIn nuvarande kamera är mindre men hänger fortfarande runt halsen...nu ligger den i en tygpåse som är säkrad på axelremmen, bara att dra upp och fota. Inga väskor eller krångliga etuier, snabbt ska det gå.

Hoppas du hittar en enkel och bra metod som funkar för dig, för såklart ska du ha din kamera när motivet uppenbarar sig :)..

//J
 
Jag tror ingen har nämnt att det beror ju också på vad man vill fotografera. Med min kompaktkamera Minolta Dimage Z1 har jag ett bra macro med kort närgräns, den har också zoom till 300 mm. Täcker på så sätt ett brett område.

Med min systemkamera får jag ta med tre objektiv för att täcka detta, macro, normal och tele. då dlir det ett annat läge.

Johnny
 
Alternativ till magen

Ett litet snabbt tips till. Jag har liknande väska som Christian till min 40D fast storleken mindre.
Det jag brukar göra är att fästa den på sidan av ryggsäcken men med toppen frammåt så då kan man enkelt öppna dragkedjan med en hand och få ut kameran, går tom att göra under gång, men då brukar jag försäkra mig om att får tag i handlovsremmen innan man öppnat locket helt så man inte råkar tappa greppet.

På denna bild syns det hur den sitter, http://www.yelloworb.com/privat/vandring/triangeln07/kalles/html/049.html den svarta klumpen:) Neckdelen är att ryggan kan bli lite snebelastad, men jag brukar kompensera det med lite linser på andra sidan.

Tycker detta fungerar bättre då väskan sitter fast bättre och inte studsar och slår vilket jag tycker den gör om man har den löst eller hängande på bröstet.

/Kalle
 
JohnnyL
Ja, det har du rätt i. Jag har faktiskt bara tänkt ta med mitt "vanliga" objektiv och ingen zoom ingenting. Ska tänka efter om det är värt vikt och besvär. Fast jag är bra sugen att ta med systemkameran nu efter alla svar...

//Åsa




Hej Karl-Petter
Tack för tips o bild. Jag ska i helgen ut en sväng o provvandra ha kameran på magen i en väska (som jag hänger på diagonalen). Har också en väska till kameran o den ska jag testa o sätta fast på ryggsäcken nästa gång jag provvandrar.

Tack än en gång.
//Åsa
 
Den stora systemkameran är ALLTID med. Hänger och dinglar runt halsen vid vandring, mellan benen under kapellet vid paddling osv, så lättåtkommligt som möjligt.

Som någon skrev - det är upp till dig och vad Du tycker det är värt. För mig ät det alla gånger värt att inte missa chansen till en bra bild och att sedan kunna ha dessa som minnen i många år.

/Mattias
 
Jag tror ingen har nämnt att det beror ju också på vad man vill fotografera. Med min kompaktkamera Minolta Dimage Z1 har jag ett bra macro med kort närgräns, den har också zoom till 300 mm. Täcker på så sätt ett brett område.

Med min systemkamera får jag ta med tre objektiv för att täcka detta, macro, normal och tele. då dlir det ett annat läge.

Johnny

Det är dock inte bara zoomomfång man bör tänka på utan hur kameran presterar i olika situationer. Många bra motivsituationer hittar man i "svårt" ljus, t ex starkt motljus eller när det börjar bli mörkt/är mörkt och då presterar kompaktkameror inte särskilt bra.

David
 
Sidmonterad väska

När jag åker skidor (tur) har jag min systemkamera i en vattentät väska från Ortlieb monterad med ett par snören och karbinhakar mellan vänster axelrem och avbärarbältet så att den hamnar som ett hölster under vänster arm. Med skidor och stavar är den inte i vägen då, och jag kan tänka mig att det funkar om man går med stavar också. Jämfört med Karl-Petters lösning, om jag förstått den rätt, så har jag alltså kameran längre fram vilket jag tror gör den lättare att komma åt.

Vad gäller grundfrågan om systemkamera eller inte, så skaffade jag för något år sedan en kompaktkamera just med tanken att den skulle vara lättare att ta med och att verkligen ta fram och fotografera med. Tyvärr visade det sig att det mesta av nöjet försvann: svårt att komponera bilder på skärmen och att över huvud taget se den i skarp ljus med solglasögon på, för kort zoom, och framför allt, för dåligt resultat.
 
När jag åker skidor (tur) har jag min systemkamera i en vattentät väska från Ortlieb monterad med ett par snören och karbinhakar mellan vänster axelrem och avbärarbältet så att den hamnar som ett hölster under vänster arm. Med skidor och stavar är den inte i vägen då, och jag kan tänka mig att det funkar om man går med stavar också. Jämfört med Karl-Petters lösning, om jag förstått den rätt, så har jag alltså kameran längre fram vilket jag tror gör den lättare att komma åt.
Precis! Har inte testat det, får ta och göra det nästa gång!

Vad gäller grundfrågan om systemkamera eller inte, så skaffade jag för något år sedan en kompaktkamera just med tanken att den skulle vara lättare att ta med och att verkligen ta fram och fotografera med. Tyvärr visade det sig att det mesta av nöjet försvann: svårt att komponera bilder på skärmen och att över huvud taget se den i skarp ljus med solglasögon på, för kort zoom, och framför allt, för dåligt resultat.
Påminnde mig om varför jag är en kompaktkamera och vilka premisser jag köpte den på. Enda tillfället jag använder den är i skidbackarna eller när jag kajtar och köpte en så tunnkamera som möjligt med tanke på just att inte spräcka revben eller allmänt skada mig själv på den om man trillar etc. En systemkamera på 1.5 kilo gör ont! Sedan är kompaktkameran lite billigare med:)
 
Även kompaktkameror kan vara bra...

Det finns bra kompaktkameror även om de inte kommer upp i samma klass som systemkameror men är ändå tillräckligt bra. Tex Canon A-serie bla A720IS (kan ha 2 vanliga AA-batterier) eller Fujifilm F-serien som F50fd. Jag antar att du kommer att ta bilder för det mesta under dagen då borde det gå bra. Om man ska ta bilder inomhus och i sämre ljusförhållande då behövs ju en bättre kamera för det ändamålet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.