Vad har ögat för brännvidd?

17 mm, sa Google. Men det är ju inte samma sak som 17 mm på ett 35 mm kamera system. Vad det översätts till har jag inte aning om, vilket jag antar var vad du vile veta.
 
Frågan blir då, vad man har för film i huvet...

Nåja, 50 mm på bildformat 24x35 anses ju vara "normal" i det avseendet att det ger ett normalt perspektiv. Egentligen menar jag väl bildvinkel men...

Ögat har ju inte samma skarpa gräns för när bilden slutar.
 
Ögat har fokus på just det du tittar på, sedan är allt gradivs rätt oskarpt från den punkten. Vem vill ha en lins som bara har fokus i centurm?

Genom att titta rakt fram och föra upp armarna i ögonhöjd vid sidan ser du bildvinkeln (brännvidden) men den registrerar bara ljus och rörelse men allt ligger i oskärpa.

Alltså: vi ser mycket mindre än vad vi inbillar oss.
 
Ett flertal definitioner

Ögonens färg och stereoseende, ett ögas synfält, rörelsynfältet, mörkersynfältet. Dessutom är vi i själva verket blinda i gula fläcken.
Inte är det enkelt dessutom är vi ju i högsta grad biologiska varelser med de begränsingar och variabler det innebär.
Som vanligt när det gäller till synes (utan Gbg humor) enkla frågor kan det bli mer komplicerat än vad vi från början ville.
Många begränsar ju sitt synfält med glasögonbågar, bl a.
//J
 
Ögats funktion är otroligt fascinerande men samtidigt rätt komplext om man börjar studera t ex hur retina fungerar, signalvägar till hjärnan och hur de visuella intrycken bearbetas. Att bearbetningen skiljer sig från t ex kamerans passiva ljusinsamling kan man få en uppfattning om genom att betrakta dessa illusioner.. http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/illusions.htm
Färger är inte alltid vad man tror att de är.. :)
 
Nej

Ögonens färg och stereoseende, ett ögas synfält, rörelsynfältet, mörkersynfältet. Dessutom är vi i själva verket blinda i gula fläcken.
Inte är det enkelt dessutom är vi ju i högsta grad biologiska varelser med de begränsingar och variabler det innebär.
Som vanligt när det gäller till synes (utan Gbg humor) enkla frågor kan det bli mer komplicerat än vad vi från början ville.
Många begränsar ju sitt synfält med glasögonbågar, bl a.
//J

Gula fläcken är tvärtom den del av ögats näthinna som har det skarpaste seendet. Blinda fläcken är det parti på näthinnan där synnerven kommer ut.

Brännvidden är mycket riktigt lika stor som ögats längd. Om man jämför ögat med en kamera så brukar man säga att hjärnan uppfattar ögats bild på ungefär samma sätt som ett 85 mm objektiv i en småbildskamera avseende det skarpa seendet centralt i synfältet. men ögat och även huvudet rör sig ju så att man hela tiden kan styra vilken del av blickfältet man skall se skarpt.
Tar man in hela synfätet så motsvarar ögat mycket riktigt en vidvinkellins men det skarpa synfältet är väldigt mycket mindre.

Finns säkert massor att läsa om jämförelser ögon mellan olika djur och kameror.

Thure
 
Tack Thure!

Visst har du rätt i att vi är blinda i blinda fläcken och högupplösligt seende i Gula fläcken. När man lägger för lång tid mellan gångerna man fiskar i minnets arkiv blir det inte som man tänkt sig!
Likaledes är det med seendet, man ser vad man vill se och avser se, inte vad man ser...I min gröna ungdom på någon manöver skulle vi bevaka en väg någonstans i Sv och fienden antogs vara nära.
Nåväl som C skall man vara först och beskriva terrängen för sina soldater. I botten på en inäga, i skuggan under en gran, skymtade jag en tung kulspruta med besättning i position, om än spanade. Själv låg jag under en stor nyponbuske och satt duktigt fast i taggarna.... Efter en 1/2 timmes kämpande var jag loss och kspn stod kvar med besättning och hade inte upptäckt mig ännu....
Efter att ha sänt en rapport om saken uppåt fick vi order att spana från torpruinen samt undersöka kspn närmare. Spaningstrupp utgick och efter två och en halv timma kom de åter och tapporterade att kspn och besättning var en säck i ändan på resterna av en mindre vedtrave. Vi blev lugnare skickade iväg ett meddelande uppåt att fienden inte var riktigt så långt som vi antagit först. På natten fick vi reda på att vi hade bara rapportert ett fientligt mål, de flesta hade varit betydligt duktigare....givetvis fanns det inga mål alls.
//J
 
Beträffande vad som är normal bildvinkel så är det såsom redan påpekats individuellt och dessutom en aning subjektivt, men att 85 mm (till småbild) skulle vara normalobjektiv var en nyhet.

Jag trodde faktiskt 50 mm var en rätt vedertagen norm för "normal".
Det som påverkar är ju bara hur man vill definiera storleken på synfältet för en människa och då med båda ögonen öppna förstås.

En roliga annan illusion än de på länken är ju storleken på augustimånen. Månen är förstås alltid lika stor, inte bara fysiskt utan även den bild vi ser med blotta ögat.

(Pst, Nermander, det fanns ju digitala "pappersbitar" som hjälpmedel till resp illusion.)
 
Den där första hade ju inte "lappar", där var det ju bara reglage. Och jag kände mig inte helt säker på att reglaget inte även ändrade färgen på grejerna:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.