Bärbar digital systemkamera som tål normalväder

avslutad210712; sa:
Köper du en dSLR som är vattentät är det knappast någon mening om inte objektiven är det också. Känns inte UL vare sig för bäraren eller plånboken *S*

Plånboken blir supertunn (åtminstone min) med ett stort tomt fack. Synnerligen UL för man kan lämna tillbaka Bankomatkortet då även bankkontot blir tomt. :cool:

Per Brune
 
Re: alla dessa frkrtngr

perdans; sa:
= Ultra Lätt

Bärbar då jag inte vill ha en klump till som Hasselbladarn mfl.

Elektroniska telefoner och kamror är urkass på vattentålighet.

Uppenbart är att det är bara i övre segmentet (+40K) som de är både medförbara och normalvädertåliga utan dykarhus.
Bättre objektiv är klistrade och gasfyllda, mao vattentäta.

Så av svaren drar jag slutsatsen att det kommer fler utföranden och modeller...
 
Som notorisk mobiltelefondödare så trodde jag inte att en digitalkamera skulle bli långlivad i mina händer, men där bedrog jag mig. Jag är inne på tredje året med en canon D60 som varit med åtskilliga veckor i kajaken, på skridskor och på fjället. Inte ens regnskogsmiljön och slagvattnet i sittbrunnen verkar få död på den. Även fall från någon meter ner i sten har den överlevt.

Jag tror många överdriver riskerna att använda digitala systemkameror utomhus. Rena nerdoppningar tål de ju inte, men regn och lite stänk är inga problem. Mekaniskt sett så är det ju faktiskt mindre antal känsliga delar i en digitalkamera än i en dito för film.

Vad jag däremot vet många som tagit kål på så är det billiga objektiv som knappast ens tål en mildare omruskning utan att bländarpaketen ger upp.
 
mekaniken eller elektroniken ?

skrinnare; sa:
Rena nerdoppningar tål de ju inte, men regn och lite stänk är inga problem. Mekaniskt sett så är det ju faktiskt mindre antal känsliga delar i en digitalkamera än i en dito för film.

Vad jag däremot vet många som tagit kål på så är det billiga objektiv som knappast ens tål en mildare omruskning utan att bländarpaketen ger upp.

I väntan på tåligare produkter vore det intressant att veta om det är "det mekaniska" som är mest drabbat av fukt etc...eller om det är "elektroniken" som säckar ihop först ?
Har inbillat mig att när mina telefoner dör av fukt så är det "elektroniken" som får fnatt eller helt slås ut ?
Troligen samma för digitalkameror ?
I så fall skulle ju inte ens det gamla "analoga" tricket att skölja kameran i sötvatten efter saltvattendopp fungera!? (oj, den frågan brukar visst i sig kunna leda till långa diskussioner.....)
Per D
 

avslutad210712

Gäst
Re: mekaniken eller elektroniken ?

perdans; sa:
Har inbillat mig att när mina telefoner dör av fukt så är det "elektroniken" som får fnatt eller helt slås ut ?

Inte illa menat men så mycket mekanik finns det väl knappast i en mobiltelefon :)

När det gäller kamerorna så är min gissning att det är två saker som kan falera av fukt. Det ena är de rent mekaniska och det andra är framförallt kontaktytorna i det elektroniska som oxiderar. Jag vet att de oftast är guldpläterade och guld skall inte oxidera. Då kommer min kuggfråga - gissa hur många "döda" jobbmobiler vi fått igång bara genom att öpnna dem och rengöra guldpläterade kontaktytor med ren sprit.
 
Jo, nog är elektroniken fuktkänslig... också

Men som sagt, av de jag känner som haft sönder fotoutrustning i friluftssammanhang så är det oftare det handlat om mekanik som inte tålt stryk än om elektronik som blivit blöt. På det hela taget tror jag inte att digitalkamerorna är känsligare än sina föregångare, som f.ö. knappast saknade elektronik de heller. Bara för att något heter digital så behöver det ju inte vara rappligt.
 
Toffs.; sa:
Olympus E-1 tål hyffsat med vatten, samt de flesta zuiko objektiv. Har en sådan å är väldi nöjd! :)

http://www.four-thirds.org/en/index.html

Som inbiten Minoltaanvändare vill jag ju slå ett slag för Pentax K10D, lite väderskyddat hus iallafall, förhoppningsvis släppper Pentax några tätade gluggar oxå.
En sån skulle det nog blivit om jag köpt nytt idag.

Tips på seriös och hyfsat kunnig butik, http://www.cyberphoto.se
[Ändrat av gundj 2007-02-05 kl 18:59]
 
Dränkningsbar digital systemkamera finns nog tyvärr inte ännu, spana efter en bra hybrid som man kan klä på ett dykarhus på.

Jag kör med nikon7900 och undervattenshus när det behövs och det funkar bra, ur vattenperspektivet, sen att kameran inte är annat än en sikta och skjut det får jag leva med tills jag skakat fram lite mer pluring.
 
Efter besök hos YFO i Malmö stryker jag härmed allt efter fackhandeln i mitt första inlägg. Men uppenbart är att för att systemkamror skall överleva nordiskt normalväder krävs dykarhus tv. Dvs de är ännu inte bärbara utan bara släpbara.
Har fått de svar jag frågade efter, tack.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.