Ang. självurladdning

Hej,

Nu har jag använt min Canon A610 i ett år och är i stort sett nöjd.
Men jag är inte nöjd med att batterierna har sådan enorm självurladdning.
Jag har Uniross R6 2300 mAh och Uniross X-Press300 som laddare. De laddar ur sig själva på 14 dagar. Om de sitter i kameran eller inte spelar ingen roll. Resultatet blir detsamma.
Cyberphoto svarade att alla Ni-MH batterier tyvärr har en självurladdning på 1-2 veckor.
Det innebär ju att t.ex. vid en vandring på två veckor eller mer måste man ha vanliga alkaliska batterier med som "back up". En extra uppsättning uppladdade Ni-MH fungerar ju inte efter 1-2 veckor
Vad säger ni som använder digitalkameror, finns det någon bättre lösning på problemet?

/ Bertil
 
Solceller

och en batteriladdare kan vara ett alternativ speciellt på hög höjd och vid långa dagar (långt dagsljus).
Litiumbatterier har fördelar vid kyla.

Problemen blir större med batterislukande maskiner som GPSer.

Thure
 
Självurladdning

Enligt den eminenta ELFA katalogen är självurladdningen för NiMH batterier 1,5 % per dag mot 1 % per dag för NiCd batterier.

Med ”ränta på ränta” metoden innebär det.
(1-1,5/100)^14 =0,809 dvs ca 81% kvar efter 14 dagar.

Med linjär förlust. 1.5%*14=21 % förlust efter 14 dagar. Således 79 % kvar.

Rätta mig om jag tänkt(räknat) fel, för sånt händer.

Per Brune
 
Tack för era svar.
Solceller och laddagregat kan vara ett alternativ men tyvärr inte för mig.
Per, om självurladdningskurvan är som du beskriver borde inte batterierna vara tomma efter 2 veckor.
Kanske är det ett av mina fyra batterier som är dåligt? Jag provar ju enbart genom att sätta dom i kameran och konstaterar då att kameran är "död".
Det räcker ju faktiskt med att ett av batterierna är dåligt för att få det resultatet.
Vad har ni själva för praktisk erfarenhet av självurladdningen?
Måste ni ladda om efter 2 veckor?

/ Bertil
 
Digitalkameror brukar kunna vara kinkiga när det gäller batterier. Jag vet att med första digitalkameran vi köpte till jobbet fungerade inte alla sorters alkaliska ens. De klarade helt enkelt inte den toppström som kameran behövde.

Men med nyare kameror borde det väl inte vara fullt så illa.
 
Hej

Jag har en Canon A610 och använder uppladningsbara batterier av olika märken. Jag känner inte igen problemet som du beskriver. Jag har ofta haft kameran liggande i några veckor med batterierna i. Efter det fungerar kameran alldels utmärkt med de batteriers som suttit i hela tiden. När uppladdningsbara batterier har legat i några månader tycker jag dock att det brukar avar dålig kräm i dem.

//Jimmy
 
OBD; sa:
Per, om självurladdningskurvan är som du beskriver borde inte batterierna vara tomma efter 2 veckor.

/ Bertil

Om självurladdningen är som ELFA skriver och jag tänkt så finns 80 % av kvar energiinnehållet kvar efter 14 dagar, så borde det räcka även om kameran känner av både spänning och ström.

Per Brune
 
Det handlar inte bara om hur mycket energi som finns kvar.

Ett batteri kan beskrivas med en ekvivalent bestående av en spänningskälla och en inre resistans.

Om den inre resistansen förhöjd så kommer batteriet inte kunna hålla full spänning om man tar ut hög ström ur det (även om spänningskällan har full potential). Det är därför vettiga "batteriprovare" alltid lastar batteriet med en last.
 
nermander; sa:
Det handlar inte bara om hur mycket energi som finns kvar.

Ett batteri kan beskrivas med en ekvivalent bestående av en spänningskälla och en inre resistans.

Om den inre resistansen förhöjd så kommer batteriet inte kunna hålla full spänning om man tar ut hög ström ur det (även om spänningskällan har full potential). Det är därför vettiga "batteriprovare" alltid lastar batteriet med en last.

En själklarhet för oss med teknisk utbildning. En batteriprovare "måste" finnas i varje hushåll.

OT: Så var en del av ”julklappsbekymren” till syrran löst (hon läser inte här. Tar cykeln till Clas O).

Per Brune
 
Brune; sa:
En själklarhet för oss med teknisk utbildning. En batteriprovare "måste" finnas i varje hushåll.

OT: Så var en del av ”julklappsbekymren” till syrran löst (hon läser inte här. Tar cykeln till Clas O).

Per Brune

Bra tips! Julklapp till mig själv. :)

Nu har mina fyra Uniross-batterier "vilat" i 17 dagar efter ladning. Jag lånade en enkel batteriprovare,som enbart visar med en lampa, men det ger dock en viss indikation.
Ett av batterierna var helt klart friskt, indikeringslampan lyste klart. För batteri nr2 lyste lampan med uppskattningsvis "halv styrka".
För de övriga två batterierna lyste lampan inte alls.

Nu ska jag försöka hitta en laddare som laddar 4 st AA
batterier med individuell styrning av laddningsförloppet.
Claes O har ju några laddare som laddar 1-4 batterier och det tycks vara en lysdiod för varje batteri, men det framgår inte av texten på hemsidan om det är individuell laddning. Det kan ju vara så att varje lysdiod bara indikerar att laddning pågår.
Kan någon komma med bra förslag på laddare av den typ som jag är ute efter?
Till ett rimligt pris.

/ Bertil
 
Med inbyggd testare kanske?

OBD; sa:
Nu ska jag försöka hitta en laddare som laddar 4 st AA
batterier med individuell styrning av laddningsförloppet.
Claes O har ju några laddare som laddar 1-4 batterier och det tycks vara en lysdiod för varje batteri, men det framgår inte av texten på hemsidan om det är individuell laddning. Det kan ju vara så att varje lysdiod bara indikerar att laddning pågår.
Kan någon komma med bra förslag på laddare av den typ som jag är ute efter?
Till ett rimligt pris.

Laddare kan jag komma på.
Den säljs hos Clas O
Den har dessutom en inbyggd, individuell, testfunktion av batteriernas kapacitet (anges i mAh).
Men om priset är rimligt kan bara du svara på:
498:-
Men då ingår, förutom laddaren, oxå 4st R03-batterier på 700mAh och 4st R6-batterier på 2000mAh, 4st batteriadaptrar från R6 till R14 och R20 samt förvaringsväska, mm.

Intresserad?

361841_X_2005-07-04_112333.jpg

LaCrosse Batteriladdare 36-1841 498:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383360


Jag har en LaCrosse-laddare och jag är nöjd med den, men är det en snabbladdare du vill så finns det de som är snabbare, mycket snabbare tom tex GPs UltraSmart som skall ladda batterier på c:a 15min
http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/produkter/premium.jsp#usmart_2700


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden Tjäna kottar och svara på mitt inlägg ang. snapsend Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...