Kan detta vara något att ha??????

Har nu en kompakt digital kamera men känner att jag vill ha lite mer än det. Mitt intresse för foto är inte jättestort och jag kommer inte vilja hålla på med olika objektiv eller köpa till någon blixt. Men vill ändå ha en bra kamera med lite större möjligheter som tex zoom, har kollat runt lite på nätet men tycker det är svårt att veta vad jag ska köpa. Hittat en jag fastnat för (vet inte riktigt varför), en Canon PowerShot S3IS kan detta vara något att ha eller är det en dålig kompromiss rakt igenom?
 
Nikon S4 kan också vara ett alternativ. Bara halva vikten och 10 ggr zoom.

Och jag hållr egentligen med Jatko, men om du inte vill ha en systemkamera så är dessa två bra val.

Christian
 
Vad vill du förbättra?

Canonkameran Powershot S3 IS har en del bra detaljer som bra videofunktion och en display som är vikbar vilket kan vara fint vid makrofotografering och för att få till ovanliga bildvinklar. Den är hyfsat snabb.

Den har sökare men den är elektronisk.

Nackdelar:
Max vidvinkel motsvarar 36 mm med småbild inte optimalt.
Tung skrymmande jämfört med kompakter med kortare zoomomfång.

Om du vill ha zoomomfånget för att ta t ex idrotts eller fågelbilder så är nog en digital systemkamera ett bättre val.

Skall du kunna utnyttja telezoomområdet så behövs ett stativ.

Men det här kanske är precis det du behöver i så fall blir du säkert nöjd.

Thure
 
PS

Canon PowerShot A620 hade troligen varit mitt val om jag skulle köpa en lite mer kompetent kompakt. Bara 4 ggr zoom men jag kan inte se att jag skulle ha användning för mera med den här typen av kamera. Knappt halva vikten och fickvänligare.

Den modellen har fått många utmärkelser. Du kan jämföra kameror på http://www.cyberphoto.se

Thure



[Ändrat av thureb 2006-07-30 kl 12:55]
 
Rungá; sa:
Inte systemkamera? Kolla in en Panasonic DMC-FZ30 12x zoom och Leica optik.

Fast den är snäppet tyngre och mer skrymmande samt att telelägena ännu mer förutsätter stativ.

Panasonic DMC-LX1 är ett alternativ liksom Panasonic DMC-LX2 men jag kan personligen inte tänka mig att köpa en kamera utan optisk sökare.

Thure
 
thureb; sa:
Panasonic DMC-LX1 är ett alternativ liksom Panasonic DMC-LX2 men jag kan personligen inte tänka mig att köpa en kamera utan optisk sökare.
Men ... men ... men då hamnar man på spegereflex (systemkamera) eftersom alla optiska sökare på digitalkameror - som jag hittills har sett - visa mycket mindre än vad som kommer med i bilden.

Nu är ju jag uppvuxen i den gamla skolan - bilden skall vara färdig vid exponering - där man inte beskär eller delförstorar och exponerar rätt.

Nu skall vi ju inte hamna i en djupare debatt men finns det någon kompakt digitalkamera med optisk sökare som visar den bild man verkligen tar?
 
Efterbehandlig Roland

tar hand om detta. Att rätta upp horisonten beskära och koncentrera bilden till huvudmotivet med lätt förskjutning från bildens centrum förbättrar oftast väsentligt. När man makrofotograferar då man har mycket parallaxfel är emellertid fotografering via displayen mycket värdefullt.

Thure
 
Re: Efterbehandlig Roland

thureb; sa:
tar hand om detta. Att rätta upp horisonten beskära och koncentrera bilden till huvudmotivet med lätt förskjutning från bildens centrum förbättrar oftast väsentligt. När man makrofotograferar då man har mycket parallaxfel är emellertid fotografering via displayen mycket värdefullt.
Män även om och just för att man fotograferar digitalt skall man beskära bilden i kameran. Varje beskärning i efterhand - bildredigeringsprogram - gör att du tar bort pixlar. Därmed blir originalet mindre.

Den bästa sökaren är skärmen, den slår till och med sökaren i en spegelreflexkamera och är bra om man kan vinkla den så du ser bilden oavsett var du håller kameran.
 
Re: Re: Efterbehandlig Roland

Rungá; sa:
Den bästa sökaren är skärmen, den slår till och med sökaren i en spegelreflexkamera och är bra om man kan vinkla den så du ser bilden oavsett var du håller kameran.

Problemet med skärmen är dels kraftigt solsken då det kan vara omöjligt att se detaljer och skärpa/skärpedjup (skärpa skärpedjup är en uppgift för en SLR och kanske systemkamerans största fördel) dels att hålla kameran still på frihand och undvika skakningsoskärpa när man tittar på skärmen.

Thure
 
Re: Efterbehandlig Roland

thureb; sa:
tar hand om detta. Att rätta upp horisonten beskära och koncentrera bilden till huvudmotivet med lätt förskjutning från bildens centrum förbättrar oftast väsentligt. När man makrofotograferar då man har mycket parallaxfel är emellertid fotografering via displayen mycket värdefullt.

Thure

Jag köpte i januari en Canon Powershot A620. Jag är (numera var) av den gamla skolan som vill ha optiskt sökare (av vanan från spegelreflexkameran från 1988).

Men med min Canon Powershot A620 har jag måst ändra arbetssätt. Det finns 9 punkter som autofokusen kan låsa på och vilken/vilka punkter autofokusen låst på ser man bara på displayen. Använder man macroläget för att fotografera en blomma och inte ser till att autofokusen låst på själva blomman, så blir skärpan kass.

Canon har nyligen kommit med en ny kamera i Powershot serien. A700 heter den och har 6 ggr optisk zoom, men fortfarande saknar Canon bildstabilisering.

Jag har inte sett Canon Powershot A700 någonstans ännu, men det finns en test av kameran i tidningen ”digital foto för alla” nummer 11-2006.

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...