analogt!

Jag är nyförälskad (sedan två år tillbaka) i analogt fotande efter att ha fotat digitalt sen 97. Gick tillbaka till film för att inget går upp mot en bra analog systemkamera! Eller?

Är det ingen som fotar analogt i fjällen längre?

Ni som gör det, hur många rullar brukar ni ha med er och vilken film?

Jag tänkte köra med Kodak Portra NC 160. Vad tror ni om den?

/o
 
oskarlin; sa:
Jag är nyförälskad (sedan två år tillbaka) i analogt fotande efter att ha fotat digitalt sen 97. Gick tillbaka till film för att inget går upp mot en bra analog systemkamera! Eller?

Det beror väl lite på hur du definerar "sytemkamera" och hur mycket du vill bära :)

Jag tycker digitalt och analogt har olika fördelar, så det beror lite på fotograferingstillfället och hur bilderna ska användas vad jag föredrar. Om de ska visas på duk är analog diafilm att föredra. Ska bilderna tryckas eller bli papperskopior så är digitalt enklare.

På längre turer (längre än ca en vecka) kan batteriförsörjningen för digitala kameror bli problematisk.

I fjällen har jag oftast med en analog panoramakamera, och en analog eller digital systemkamera.

Är det ingen som fotar analogt i fjällen längre?

Det är nog vanligare än du tror...



Ni som gör det, hur många rullar brukar ni ha med er och vilken film?

Jag använder uteslutande diafilm, oftast Fuji Velvia 50. Eftersom den ersatts av Fuji Velvia 100 kommer jag att gå över till den när min frys är tömd, alternativt Kodak Ekachrome 100VS.

Jag tänkte köra med Kodak Portra NC 160. Vad tror ni om den?

Jag använder inte negativ färgfilm, men är inte NC 160 tänkt som en porträttfilm? Som sådan kommer den att återge hudtoner bra, men är kanske inte idealisk för fjäll/landskapsfotografi.

Porta VC (Vivid Color) eller Ultra Color 100 är förmodligen bättre filmer för landskapsfotografi.

Ta ett par testrullar innan du ger dej iväg, så du slipper bli besviken när du kommer hem.

/Henrik
 
Köp min F100

Det råkar inte finnas någon som är så förtjust i analogt att ni vill köpa min Nikon F100. Den säljes mycket billigt nu..
 
oskarlin; sa:
Jag är nyförälskad (sedan två år tillbaka) i analogt fotande efter att ha fotat digitalt sen 97. Gick tillbaka till film för att inget går upp mot en bra analog systemkamera! Eller?

Är det ingen som fotar analogt i fjällen längre?

Ni som gör det, hur många rullar brukar ni ha med er och vilken film?

Jag tänkte köra med Kodak Portra NC 160. Vad tror ni om den?

/o
Lite kuriosa...För två år sen var jag i Japan och tog då med både den gamla, analoga systemkameran och digitalkamera. Jag trodde det skulle bli svårt att hitta film till systemkameran, men icke: filmrullar såldes överallt, ofta i automater på gatan. Så den analoga fotografin är inte död ;) Själv tycker jag det är rätt skönt att slippa alla format-, lagringsmedia-, migreringsfunderingar och bara behöva spara negativen...

//Anders
 
Jag använder inte negativ färgfilm, men är inte NC 160 tänkt som en porträttfilm? Som sådan kommer den att återge hudtoner bra, men är kanske inte idealisk för fjäll/landskapsfotografi.

Porta VC (Vivid Color) eller Ultra Color 100 är förmodligen bättre filmer för landskapsfotografi.

Grejen är att VC-filmerna är så himla starka i färgerna, vilket jag inte riktigt gillar. Eller? Jag tror jag gillar mer när det är lite matt:

http://www.flickr.com/photos/oskarlin/sets/890754/

(dock är dessa bilder tagna med skräpfilm från clas ohlsson)
 
oskarlin; sa:
Grejen är att VC-filmerna är så himla starka i färgerna, vilket jag inte riktigt gillar. Eller? Jag tror jag gillar mer när det är lite matt:

Personligen gillar jag när det är mer tryck i färgerna. Men det är ju du och inte jag som ska välja film, så det kommer säkert funka med NC 160. :)

/Henrik
 
hvk; sa:
På längre turer (längre än ca en vecka) kan batteriförsörjningen för digitala kameror bli problematisk.

I fjällen har jag oftast med en analog panoramakamera, och en analog eller digital systemkamera.

Precis hemkommen från fjällen med 948 bilder tagna med ett och samma batteri på en och samma laddning så skulle jag nog villja säga att i dagsläget så är inte batteritiden något större problem med digitala systemkamerorna. Och skulle man känna sig orolig över batteritiden så kan man köpa ett billigt piratbatteri och ha som reserv, väger som ett par tre rullar film

/Jesper
 
Precis hemkommen från fjällen med 948 bilder tagna med ett och samma batteri på en och samma laddning så skulle jag nog villja säga att i dagsläget så är inte batteritiden något större problem med digitala systemkamerorna. Och skulle man känna sig orolig över batteritiden så kan man köpa ett billigt piratbatteri och ha som reserv, väger som ett par tre rullar film

Får man fråga vad det är för kamera du använt samt om du har några fina bilder från turen du kan dela med dig av?
 
Nyss hemkommen efter 16 dagar genom Sarek. Tog drygt 30 GB med Canon EOS 350D (jpeg + raw). Mina sju batterier räckte precis, men jag tyckte mig se att originalbatteriet klarade kyla bättre än pirat trots sin lägre kapacitet. Laddade över filerna till en portabel hårddisk, PD7X. Drivs med vanliga AA-batterier och kom in på tredje uppsättningen om fyra. Dessutom körde jag en del dia. Drygt 20 rullar blev det. Fuji Velvia 50 för sol och kvällsljus och Kodak Elite Chrome Extra Color (snarlik VS, men billigare) för moln och mulet.

Kanske ett lätt maniskt fotande, men jag tycker det är kul! Halva vitsen med att gå in i Sarek. Bar nog på 10 kg kamerarelaterade ting, batterier och fotoväskor inräknade.

/Svante
 
Oj jävlar vad mycket fotande! Vore grymt ifall du kunde lägga ut några bilder från din digitalkamera. Är nyfiken på hur bra kamerorna är nuförtiden.

Har du ingenstans att lägga upp dem, kör flickr.com !

/osk
 
polarhund; sa:
Precis hemkommen från fjällen med 948 bilder tagna med ett och samma batteri på en och samma laddning så skulle jag nog villja säga att i dagsläget så är inte batteritiden något större problem med digitala systemkamerorna. Och skulle man känna sig orolig över batteritiden så kan man köpa ett billigt piratbatteri och ha som reserv, väger som ett par tre rullar film

/Jesper

Förbrukningen skiljer sig åt mellan olika kameror, så det går inte att generalisera.

Jag får ut ungefär 250 exponeringar ur ett batteri i systemkameran. Mellanformataren fixar ungefär 100 innan det är dags att byta batteri.

/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Analogt vs. digitalt Fototeknik 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...