Digitalkamera - gärna vattentät

Börjar så sakta ge efter för den moderna teknikens intågande...

Funderar därför på att skaffa en digitalkamera och behöver tips.

Önskemål:

Vattentät (regn i fjällen, kajakdäcket osv)
Stor display
Hög ljuskänslighet för fotografering inomhus
Liten och smidig
Lättanvänd, bara att plugga in i vilken dator som helst utan särskild programvara.
Gärna lite funktioner som uppmuntrar kreativiteten när jag fotar

Frågor:

Hur stort minneskort behövs? Ska klara minst en vecka i fjällen utan tömmning, dvs. absolut minst 100 bilder.

Hur länge klarar sig batterierna ungefär? Vissa kameror har väl specialbatterier så att det blir svårt att ta med extra!? Hur många bilder klarar man på en laddning.

Ge mig tips! Vet att det finns andra trådar men det lär ju kommit nya modeller sedan dess!?
 
Minneskortets storlek beror på vilken upplösning och komprimeringsgrad du väljer att fota i, vilket i sin tur beror på vad du tänker ha bilderna till.

Men generellt gäller: kolla krona/byte och köp så stort som du har råd med.

Vad gäller kameraval tycker jag själv att Olympus µ 700 är ett väldigt intressant alternativ:

mju-700-front-blue_m.jpg

Kostar under 3000 kr

http://www.olympus.se/consumer/29_12867.htm#
 
Undervattenshus

Jag har en Canon Ixus 40 med undervattenshus som jag köpte för 1,5 år sen. Supernöjd på alla sätt. Kamera är liten o smidig till vardags, sen skickar man på undervattenshuset, så blir det vattentätt till tre meter. Man kan filma och plåta under vattnet. Den har tom inställning för färgkompensering under vattnet.

Ca 4000 kr om du köper en Ixus 55 med UV-hus.

Minneskort: Jag körde på teorin att det är smart att byta ut kortet, o skydda ett fullt kort lite extra så jag köpte 2 st 1 Gb-kort, men det hade räckt med 2 st 512 kort. Om man är på långresa bränner man ner korten på CD, o då får man inte plats med 1 Gb...
 
Re: Undervattenshus

emrask; sa:
Om man är på långresa bränner man ner korten på CD, o då får man inte plats med 1 Gb...

Man kan ju tänka sig att man sträcker sig efter en CD till. Då får det plats.
Bränner man ner på DVD får det plats 4 Gb.
Man kan också tänka sig att man vill ha möjlighet att ha fler kort på minnet än vad man vill spara, alltså att man rensar innan man sparar undan.

Sen är det ju skillnad på hur många Ixus 40-bilder det får plats på kortet jämfört med My 700-bilder om man har högsta kvalitet.

Som sagt: börja med hur många BILDER du vill få plats med, räkna sen om det till byte. Inte tvärtom.

På ett 512-kort får det plats kanske 130 bilder med 7 miljoner pixlar.
[Ändrat av Nordesjö 2006-06-12 kl 12:36]
 
Ska kameran vara ligga på kajakdäcket måste den vara riktigt vattentät, då räcker det inte med stänkskyddad, som vissa kameror är.

Vattentäta kameror är t.ex. Olympus µ 720 och Pentax W10 de är vattentäta till 1,5m och det räcker långt.

Sen finns det massvis med kameror som blir vattentäta genom att man stoppar dem i ett separat hus. Här finns det massor att välja på från de flesta av tillverkarna.

För egen del har vi en Canon ixus i5 och en ixus i zoom i familjen, de hänger i flytvästen i sina allväderhus och det funkar kanon. Ska dock shoppa en Olympus och kanske en Pentax och kika lite närmare på.

Och angående minneskorten så tycker jag som regel att det är bättre med några mindre än ett stort så har man inte lagt "alla ägg i samma korg" om det skulle hända något med kortet. Sen följer jag inte det råder själv alltid, men det är en annan sak...
Minneskorten har blivit ganska billiga nu så att köpa några 512:eek:r är inte hela världen. (när jag köpte mitt första 128Mb år 2000 kostade det drygt 5000:)

Jag kör alltid i max upplösning och max kvalitet, tycker detär trist om man lyckas ta en bra bild och kameran varit inställd på halvkass upplösning.
 
Vad det gäller batterier så har jag den erfarenheten att specialbatterier är svindyra, men räcker längre. Jag har en Konica Minolta G530 (eller nåt sånt) och där är det special batterier som gäller. Kan utan problem fylla upp mina minneskort ett par vändor utan uppladdning, det vill säga jag får ut en 400 kort av en uppladdning. Har dålig erfarenhet av kameror med AA batterier. Den förra jag hade pallade "bara" mellan 15 och 40 kort/uppladdning beroende på hur starka batterier jag hade. Det var nog extremt kass men skillnaden är i alla fall stor. Ett reservbatteri till min kamera går på ca 500 men å andra sidan så behöver jag bara ett. Kör man inte med laddningsbara batterier blir AA oxå rejält dyrt med tiden, plus att man får släpa kilovis med batterier om man ska ut i skogen en vecka.

Min kamera rekomenderas varmt, men jag vet inte om den säljs längre. Dessutom tror jag inte att den går att få mer vattentät än den är orginal. Tror inte att det finns UV hus, för den har en generalknepig startlösning. Man drar lixom undan linsskyddet i sidled, och jag har svårt att se hur man skulle få en sån lösning vattentät.
 
Tackar för många bra tips!

Framförallt Olympus µ 720 och Pentax W10 känns som riktigt bra alternativ! Någon som testat båda eller har åsikter om för och nackdelar med de båda?

µ 700 skulle också kunna vara ett alternativ.

Jag tror att ett 1 GB minneskort kunde vara bra. Det räcker nog med råge men prisskilnnaden mot 512 verkar inte vara så stor så det är väl lika bra att satsa stort.
 
Synd att det verkar vara ute med optisk sökare. Att stänga av skärmen är annars ett väldigt bra sätt att spara batterier.
Men dagens LCD kanske är snålare.

Vad är de funktionella skillnaderna mellan Olympus 700 och 720?
 
Vid en snabb blick verkar skillnaden mellan 700 och 720 bara vara vattentätheten. 720 har förvisso ett extra motivprogram, men det känns inte så vidare viktigt.

En nackdel med olympus jämfört med pentax är att olympusen använder xd-kort som i alla fall jag upplever som långsammare än SD-kort (när man för över bilder till datorn).
Xd-korten kostar även mer än SD och finns inte i så stora storlekar.

Optisk sökare hade varit fint, men det verkar som om man helt enkelt får vänja sig av med det. Färre och färre verkar efterfråga det dessutom.

Men specialbatterierna räcker rätt länge på de flesta kameror.
 
Olympus my 720 SW

Hej, har nu använt Olympus My 720 SW ett antal veckor i varierande väder och kan säga att den är ok. Men BARA för att den är vattentät ner till 3 m. Om man inte behöver en vattentät kamera faller den till föga jämfört med många kameror i prisklassen. Jag har 1 Gb minne i kameran och kan redan nu säga att batteriet räcket inte länge så skaffa minst två. Väldigt få manuella inställningar. Filmläget i min kamera är fullständigt värdelöst samt ljudet har bakgrundsbrus som är väldigt tydlig. USB överföring till datorn är oändligt långsamt jämfört med min gamla Sony P120 som jag använder som referenskamera. Bildkvaliten är bra så länge det inte är allför mycket kontraster i bilden. Trots att kameran är på 7 Mega pixel blir möjliga förstoringarna mindre än med 5 Mega pixel kameran (Sony P120) pga av en del rödförskjutning om man inte använder allra högsta känsligheten (motsv. 64 ASA). För mig är detta en kamera som hänger med i all lägen där det gäller vatten för dokumentation och minnen. Det är inte kameran för "action videos" eller några fantastiska bilder. Finns betydligt bättre kameror för detta. Har skickat frågeställningar till återförsäljare och till olympus frågelåda om kvaliten går att fixa. Har dock inte fått svar och tror inte att det går.



-Filmläget har mycket låg kvalitet, ljudet har brus, batterikapaciteten är inte bra alls, USB överföringshastigheten är ytterst långsam, skärmen är inte speciellt bra i direkt solljus fast det finns inte många som är det, batteriet måste tas ut ur kameran för att laddas, ingen genomsiktssökare för att spara batteri, helt bedrövligt dåligt med manuella inställningsmöjligheter

+ liten och märks knappt i flytvästen, oöm,skärmen verkar vara väldigt tålig, vattentät, relativt snabb när man tar bilder, fungerar mycket bra som kajak kamera
 
Extern minnekortläsare

PAF; sa:
USB överföring till datorn är oändligt långsamt jämfört med min gamla Sony P120 som jag använder som referenskamera.

OT:
När jag för andra gången tappade USB förbindelsen mellan min förra digitalkamera och datorn, så köpte jag en extern USB minneskortläsare för 198 SEK på Clas Ohlson.

Förutom att jag slapp formatera om C partitionen, installera om Windows och ett antal program igen, så får jag mina kort där jag vill ha dom (inte under C:/program/någonting) och överföringen går N ggr snabbare med minneskortet i minneskortläsaren, än med minneskortet i kameran.

När jag i vintras köpte en ny digitalkamera struntade jag helt i att installera de program som följde med kameran, utan jag tar alltid ur minneskortet ur kameran då jag ska föra över bilderna från minneskortet till datorn. Och inga kort hamnar då på C partitionen.

Numera har dessutom många datorer inbyggda minneskortläsare, så då behöver man inte ens köpa en en USB minneskortläsare.

Per Brune
 
Re: Extern minnekortläsare

Hej igen!

Ingen rolig läsning om den kamera jag börjat sikta in mig på...


Vet du om Pentaxen är bättre?

Några andra kameratips i prisklassen (eller lägre) som ger bättre kvalité på bilderna? Även icke vattentäta kan vara intressant.

/Andreas
[Ändrat av ala 2006-06-12 kl 21:25]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
lanka Vattentät med makro Fototeknik 9
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
Kvarnträsk Vattentät kameraväska? Fototeknik 7
raika Vattentät kamera med zoom Fototeknik 8
eh vattentät plåtning Fototeknik 2
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
Anders M Vattentät kamera med fjärrutlösare? Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...