Var finns billiga kamerabatterier?

Jag har en gammal Digital Ixus som behöver en ny uppsättning batterier. Canons egna kostar goda slantar - finns det bra alternativ från andra tillverkare?
Var hittar man såna på webben eller i Stockholm?
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-18 kl 13:06]
 
Webhallen!

Tack för tips!

Det verkar som om Zebra är ett bra val för icke-original - 117 spänn för ett batteri med 1000 mAh (originalet är på 840 mAh)

Vill man ha original har jag hittat hyfsat pris på Webbhallen: 455 kr (Dustin tar 569 kr).

Webbhallen har också bra priser på minneskort. Exemplet Compact Flash 512 från Kingstson:
Dustin 406:-
Zebra 358:-
Webhallen 345:-

En annan fördel med Webhallen är att det ligger på webben OCH i Stockholm.
De har i och för sig världens längsta kö av datatjocka tonåringar, men man kan ju alltid gå in på Playground som ligger vägg i vägg medan man väntar på sin tur :)
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-19 kl 11:08]
 
Tre år senare...

Jag följer upp min batteritråd...
Batterierna jag köpte från Zebramedia 2005 var skräp. Det gick rätt fort tills de höll laddingen lika dåligt som mina gamla originalbatterier, d.v.s. inte alls.

Jag behöver alltså köpa nytt batteri till min gamla Digital Ixus (NB-1LH), och idag finns det ju inte bara namnlösa "piratbatterier", utan även "tredjepartsbatterier" från tillverkare som vågar skylta med sina egna namn, som Varta, GP, Pixo, Hama mfl.

Är det nån som har eftarenhet av bra kamerabatterier från en tillverkare med namn? Eller har nån erfarenhet av någon tillverkare man ska undvika?
 

avslutad210712

Gäst
Jag följer upp min batteritråd...
Batterierna jag köpte från Zebramedia 2005 var skräp. Det gick rätt fort tills de höll laddingen lika dåligt som mina gamla originalbatterier, d.v.s. inte alls.

Jag behöver alltså köpa nytt batteri till min gamla Digital Ixus (NB-1LH), och idag finns det ju inte bara namnlösa "piratbatterier", utan även "tredjepartsbatterier" från tillverkare som vågar skylta med sina egna namn, som Varta, GP, Pixo, Hama mfl.

Är det nån som har eftarenhet av bra kamerabatterier från en tillverkare med namn? Eller har nån erfarenhet av någon tillverkare man ska undvika?

Har 7 batterier till våra digitalkameror

Till den lite äldre kameran (strax över 4 år och ungefär 8000 foton)
1 st original
2 st "kommer ej ihåg"
1 st GP

Till den lite nyare (strax över 3 år och ungefär 5500 foton)
1 st original
2 st Zebramedia

Och jag har väl ärligt talat inte märkt någon större skillnad på dem ännu. Den äldre kameran har dock EVF varför batterierna till den laddas om betydligt fler gånger på samma antal foton.
 
Martin Fjäderlätt;347162 sa:
Så du menar att om jag sköter två olika batterier likadant och det ena funkar ett halvår och det andra fem år så är det mitt fel? Intressant tanke.

Både du och seobserver har obestridligen rätt. Batterierna varar ju längre om man sköter dem, men inte för den skulle länge eller lika länge som andra batterier.

Men visst... fight! :)
 
Både du och seobserver har obestridligen rätt. Batterierna varar ju längre om man sköter dem, men inte för den skulle länge eller lika länge som andra batterier.

Problemet är också att anvisningar för man ska sköta litiumbatterier skiljer sig mellan tillverkare ("ladda ur dem helt så blir det färre laddningscykler och batteriet håller längre) och annan litteratur ("ladda inte ur dem helt, och förvara dem halvladdade").
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.