Canon EOS 300D

Hej.

Jag ber att få tacka för alla inlägg på min förra tråd "digital systemkamera eller inte?". Jag slapp en hel del informationsinhämtning tack vare det. Stort tack.

Jag har kollat runt på priser och modeller och utifrån de tips jag fått har jag mer eller mindre inriktat mig på en Canon 300D.

De amerikanska fotobutikshemsidorna överöser dock en potentiell köpare med enorma mängder information. På vissa håll är priset endast $649, medan andra erbjuder upp till $999. Självklart skiljer det en del vad man får med till dessa priser, men då jag är en fullständig nybörjare inom detta område behöver jag lite hjälp med att orientera mig.

- Har någon erfarenhet av att köpa fotoutrustning från amerikanska nätbuktiker. I sådana fall vilka är bättre, vilka är sämre?

- Jag inser att de diversifierade priserna beror på stora skillnader i vad som kommer med paketet. Vad är ett rimligt pris för en Canon 300D och de nödvändiga start-up-prylarna (hus, objektiv, minneskort och kortläsare)?

- Har jag missat något då det gäller start-up-kit (teleobjektiv, stativ och fjärrutlösare får vänta)?

-Till sist: är valet av en Canon 300D ett bra val? Får jag en bättre kamera till samma pris om jag väljer något annat?

MVH //Thomas
 
Jag köpte en EOS 300 då jag var i New York i April. Kameran är jag fullständigt nöjd med. Har inte ångrat mig en gång. Dock tror jag du blir lika nöjd om du köpter en Nikon D70. Det är nog mest en smaksak vilken man väljer.

I April betalade jag $999 för min kamera, vilket då var standardpriset i NY. De som säljer den för $650 är oftast inte så värst seriösa. Vad jag har förstått försöker de pracka på en massor av tillbehöer och extra objktiv som är svindyra jämfört med andra butiker. Dessutom har jag hört de som fått sin kamera men utan batteri t ex. Dock finns det folk som har fått en riktig kamera också och gjort en riktigt bra deal. Upp till dig var du köper, men jag tror det kan vara en chansning att köpa från oseriösa affärer.

Har för mig att jag såg den för 9 papp på netonnet nyligen. Vad gäller USA vill jag påpeka att det även finns gott om seriösa affärer där man kan handla utan att behöva oroa sig.

Lycka till!
 
Jag tycker 300D är ett bra val. I jämförelse med den något dyrare 10D (som nu ersatts av 20D) har den dock några nackdelar:
- Den är långsammare
- Den har mörkare monitor
- Den har en tendens att underexponera blixtbilder = de blir mörkare
- Den saknar en del mer avancerade inställningsfunktioner

300D har dock en stor fördel och det är att det går att använda Canons EF-S objektiv på den. Nu finns den dessutom i svart så man kan slippa den silvriga modellen om man vill. :)
Angående vad du behöver köpa till så är det väl i princip bara minneskort. Minst 256Mb bör du ha. Objektivet som medföljer i en del set, Canons EF-S 18-55mm klarar du dig långt på. Var dock nogrann med att det är Canons objektiv eftersom t.ex. Expert försökt kränga 300D med nån medioker piratzoom.
Jag kan även upplysa om att Canon har inlett en kampanj i Sverige där man får 100euros rabatt samt 256Mb minneskort på 300D. Men det är väl ändå billigare i staterna kan jag tänka.

Lycka till med ditt kamerainköp!

/D
 
Tack för all värdefull information. Ni är verkligen hjälpsamma. Jag hoppas att jag inte irriterar någon genom att orera så om mina inköpsplaner. Jag blir bara så nervös när det kommer till investeringar av detta slag och vill inte helt enkelt inte göra något dumt.

I USA betingar en Canon 300D (Digital Rebel) ett pris på ca $870, vilket omräknat med en växelkurs på USD/SEK = 7.50 blir ca 6500 kronor. Då ingår ett EF18-55MM-objektiv. Det billigaste alternativet jag kunde hitta i Sverige var på Netonnet där samma paket kostade 8999 kronor.

Det börjar helt enkelt bli dags att slå till. Innan dess tänkte jag bara höra om någon är mycket insatt i garantiprinciper för inköp av produkter utomlands. Som jag har förstått det lämnar Canon en garanti som gäller hos Canon i hela välden. Har jag möjligen fel? I sådana fall, kan någon berätta hur det egentligen ligger till?
 
Ytterligare en förmodligen rätt så dum fråga: Minneskort, är det s k memory keys med USB-koppling som finns i alla upptänkliga former och funktioner, inklusive som kombinerad Mp3-spelare?

I sådana fall finns de till väldigt överkomliga priser här i Silicon Valley. (Det är nästan så att man vid hemkomsten skulle starta upp en privatimportverksamhet...)
 
tjonsson; sa:
Ytterligare en förmodligen rätt så dum fråga: Minneskort, är det s k memory keys med USB-koppling som finns i alla upptänkliga former och funktioner, inklusive som kombinerad Mp3-spelare?

I sådana fall finns de till väldigt överkomliga priser här i Silicon Valley. (Det är nästan så att man vid hemkomsten skulle starta upp en privatimportverksamhet...)

Minneskortet är det lilla kortet som man lagrar bilderna på i kameran. De finns i några olika modeller och 300D använder kort av typen compact flash.
Minneskorten skiljer sig ifråga om minneskapacitet och snabbhet. Och som sagt, köp ett med hög kapacitet, minst 256Mb eller ännu hellre 512 eller 1Gb. Satsa även på ett snabbt kort t.ex. Sandisk Ultra II.
Här kan du se hur dom ser ut:
http://www.sandisk.com/corporate/media/photos-ultra2-cf.asp

Jo, jag kom på en sak till som kan vara bra att ha. En minneskortläsare till datorn! Det är betydligt lättare att bara ta ut kortet ur kameran och stoppa in det i datorns kortläsare än att ladda över med en usb-kabel.

/D
 
Hur resonerar man då det gäller minneskort? Såg att det fanns SanDisk-kort ända upp till 8Gb. Hur stor är en genomsnittlig bild?

Har någon något bra tips på minneskortläsare?
 
Jag har ett 512 Mb kort till min EOS 300D. Då ryms mellan 140-180 kort i bästa jpg-upplösningen. Man kan även spara bilder i råformat vilket gör att de tar ungefär dubbelt så stor plats, men detta är mest till för att kunna redigera bilderna mer i efterhand.

Skulle jag köpa ett minneskort idag skulle jag nog satsa på 1 Gb, som kostar runt tusenlappen på de billigaste ställena. Håller dock med de tidigare inläggen om att det är viktigt att satsa på ett snabbt kort som Scandisc Ultra 2.

Vad gäller minneskortläsare duger det med vilken som, bara den stödjer USB2, vilket gör att det går mycket snabbare att tanka över bilderna till datorn.
 
Ett litet tips innan du beställer från nätet är att du riskerar att åka dit i tullen, dvs betala moms. Då är kalkylen inte lika skoj längre. Känner du någon som kan ta med kameran från NY är det klare enklare.

Om du inte har för mycket canon prylar sedan tidigare skulle jag kolla lite närmare på D70.

Lycka till!
 
cfh; sa:
Ett litet tips innan du beställer från nätet är att du riskerar att åka dit i tullen, dvs betala moms. Då är kalkylen inte lika skoj längre. Känner du någon som kan ta med kameran från NY är det klare enklare.

Om du inte har för mycket canon prylar sedan tidigare skulle jag kolla lite närmare på D70.

Lycka till!

Tack för tipset Carl-Fredrik. Nu är det emellertid så att jag nu befinner mig i Kalifornien och reser hem vid jul, varför jag bör slippa moms. Annars är det helt klart ett otyg. Då jag i Sverige beställt skivor från USA har jag ibland åkt på att betala moms och det var mindre roligt.

Nu lär tullarna kanske ha några frågor om kameran då jag kommer hem, men det tror jag inte ska vara några större problem. Givetvis tillkommer ett moraliskt dilemma då det gäller undanlåtenhet att betala skatt, men jag väljer att bekvämt bortse från det i detta fall.

Då det gäller Nikon D70, så har jag blivit tipsad om den av flera (och jag förstår att det verkar vara någon djup märkeskonflikt där), men priset på Canon Digital Rebel (300D) är nästan 3000 kronor billigare än det för D70 här borta. Och då jag förstått att de två är nästintill likvärdiga, varför valet av Canon är mer eller mindre självklart.

Men, som någon Nikon-entusiast noterade på http://www.fotosidan.se, så är jag fortfarande påverkbar då det gäller märkesval.
 
tjonsson; sa:
Nu lär tullarna kanske ha några frågor om kameran då jag kommer hem, men det tror jag inte ska vara några större problem. Givetvis tillkommer ett moraliskt dilemma då det gäller undanlåtenhet att betala skatt, men jag väljer att bekvämt bortse från det i detta fall.

Inga problem. Det är tillåtet att köpa "reseutrustning" när man är ute och reser och sedan ta den med sig hem utan att tulla. Om jag inte minns fel säger praxis att gränsen för "reseutrustning" går vid två kompletta kamerasystem med alla tillbehör, så du borde inte behöva oroa dig för en ynka kamera med ett objektiv.

tjonsson; sa:
Då det gäller Nikon D70, så har jag blivit tipsad om den av flera (och jag förstår att det verkar vara någon djup märkeskonflikt där), men priset på Canon Digital Rebel (300D) är nästan 3000 kronor billigare än det för D70 här borta. Och då jag förstått att de två är nästintill likvärdiga, varför valet av Canon är mer eller mindre självklart.

Jag köpte nyligen en D70 här i Sverige där de två kamerorna länge kostade lika mycket. Då tyckte jag (inte märkesfantast åt endera hållet) att Nikon var det självklara valet helt enkelt för att den har mer kamerakänsla (använer också mekaniska kameror med hus i gjuten mässing). Med en prisskillnad på 3000 kr tycker jag båda verkar ge fullt värde för pengarna, så då är det mer frågan om hur mycket man vill betala för en bra kamera.

Nu det jag skulle komma till: en smidigare lösning än att köpa ett riktigt stort minneskort är att skaffa ett lite mindre (~256 Mb) och dessutom en "photo wallet", alltså en liten hårddisk med skärm och möjlighet att säkerhetskopiera minneskort utan extra sladdar. Sådana kan också användas som mp3-spelare och för allmän datalagring. Jag har en Archos Gmini som jag är nöjd med. Epson och Creative tror jag har likvärdiga modeller.

Nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Roypeter Eos 50 Fototeknik 4
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.