Vilken Canon EOS?

Hej,

vilket av följande alternativ rekommenderar ni?

Ny Canon EOS 300D (digital, helt ny)
Ny Canon EOS 30 (för tidigt att få beg., antar jag)
Beg. Canon EOS 3
Beg. Canon EOS 5

Anv.område: sedvanligt naturfoto inkl. aktiviteter som skidåkning, paddling etc.

Tack på förhand + MVH
 
Om jag helt fick välja...

Om jag fick välja skulle det nog bli den digitala varianten. Har själv suttit inne på Canons site och dreglat lite över den.

Fördelarna är ju att du slipper dyra framkallningskostnader och att du kan se ett ungefärligt resultat direkt, samtidigt som du har systemkamerans alla funktioner och friheter.

Enda nackdelen skulle väl vara priset då... säger en stackars student... :)
 
Hej,

Först ska du nog bestämma dig för om du vill köra analogt eller digitalt, båda har sina för- resp. nackdelar.

Om du väljer analogt: köp det billigaste av alternativen och lägg resten av pengarna på stativ, optik och bra film.

/Mille
 
håller med föregående, välj format digital/analogt efter dina behov först. Eos 30 är inga problem att få tag i begagnad, du får nog räkna med att betala strax över 3000:- för ett hus. kolla in begagnatmarknaderna på cyberphoto.se och fotosidan.se
 
för att få en bra digital bild (om du är lite kräsen) måste du lägga ned lite mer pengar än motsvarande bildkvalite på vanliga kameror. Köp en billig systemkamera, och du får mkt mkt bättre bildkvalitet än motsvarande prisklass för en digital.

mvh
 
pajaflow; sa:
för att få en bra digital bild (om du är lite kräsen) måste du lägga ned lite mer pengar än motsvarande bildkvalite på vanliga kameror. Köp en billig systemkamera, och du får mkt mkt bättre bildkvalitet än motsvarande prisklass för en digital.

mvh

Då jag nu är ägare till en EOS 300D kan jag inte hålla med.

Alla jag pratar med, säger som jag själv, du får jäkligt mycket kamera för pengarna med en 300D. Ångrar inte mitt köp ett dugg. För mer info kan du gå in på http://www.fotosidan.se och söka på recensioner för de kameror du är intresserad av.
 
Tyngre

Utan att ha mätt upp skillnaden så vägde 300D betydligt mer än min EOS 500N, med likvärdiga objektiv. Det förvånade mig. (Efter en snabbkoll på nätet väger mitt kamerahus 350 gram och EOS 300D:s 560 gram. Det är ganska stor skillnad...)
 
När förändringens vindar blåser...


sätt segel, satsa digitalt. Om man redan är ägare till ett analogt "vindskydd" kan man givetvis förskansa sig där och må bra. Men om man ska starta från scratch idag finns ingen anledning för vanliga dödliga att köpa analogt.

En bra hint kan man ju få av att kolla på vad yrkesfolket kör med. Alla som plåtar för tidningar kör digitalt eller satsar digitalt. Många ateljéer kör redan digitalt och allt fler går över till digitalt.

Analogisterna hittar man främst bland de frilansare som antingen är av det gamla gardet och är skeptiska mot det digitala formatet i sig eller de frilansare som gärna skulle men inte har råd att gå över.

Beträffande bildkvalitet vågar jag påstå att man idag får så mycket digitalkamera för 10 tusen spänn att bildkvaliteten avgörs mer av fotografen (och vid analogt kopisten) än av om man fotar digitalt eller analogt.

[Ändrat av markustaljedal 2004-01-13 kl 23:32]
 
...det kan ju också vara så att man gillar att kolla på diabilder... Vad jag vet kan man inte få digitala bilder överlagda på dia.

Om jag har fel i det sista -- och det har jag så gärna -- så är en Minolta Dynax 505 si snart till salu...
 
Jag vet inte hur det är med 300D, men har du kollat upp hur snabbt man kan ta bilde? Alltså tiden från att man trycker av till att bilden faktiskt tas, på kompakta digitalkameror tar det en stund i alla fall, tillräckligt för att man ska bli missnöjd om man är ute efter något som försvinner snabbt.


/majja
 
2,5 bilder per sekund, upp till 4 bilder.
Inte alltför imponerande om man vill fota action.

EOS 5 t.ex. 5 bilder per sekund, rullen ut.

Vet ej något om "fördröjningen" efter att man trycker på avtryckaren.
[Ändrat av honkamaa 2004-01-14 kl 08:31]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
peppe_37 Vilken Kamera Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.