Lagring av digitala bilder

Jag glömde skriva att jag kör med Windows 2000.
Det fungerar utan speciella drivrutiner för båda kamerorna, som är Minolta Dimage 7 och Sony DSC-FX77.

/ Robban
 
Lagring av digitale bilder

Du har mange muligheter for å lagre dine bilder.
Kun din lommebok / bankkonto begrenser deg.

Et enkelt sett er å investere i en rask CD-Brenner,
eventuelt en DVD-brenner.
Lag deg så en katalog på din harddisk der du kan lagre bildene fra ditt kamera. Bilder som skal arkiveres brenner du så ut på CD/DVD og arkiverer.
Er du mer avansert, kan du også benytte en Tape-Stasjon, her er det mye flott å velge mellom.
Husk uansett å ta gjevnlig backup .

Johan
 
resande fot

är du ute på resande fot och passerar en fotoaffär så kan många av dem bränna ned bilderna åt dig... har sett det på ganska många ställen.

/einar
 
Re: Re: Lagra på resa

Undrar bara vad du har för kamera och vilken storlek på minneskortet du har.
130 bilder på högsta upplösning låter mycket bra tycker jag.
MVH
KIM


Brune; sa:
Graip; sa:
Ett bra sätt att lagra digitala bilder när man är ute och reser, är att besöka närmsta internetkopplade dator och tanka över de bra bilderna till MSN foto.

Man får tillgång till 40Mb privat lagring per konto, helt gratis.
Så lätt är det väl ändå inte, eller är jag för feg :cool: som inte törs fråga på plats
För att ”tömma” min kamera krävs att datorn har Canon drivrutiner och USB. Tror inte detta finns på något Internetcafé. Jag tror det är lättare att få en CD bränd någonstans. När jag var på långresa i fjol tog jag med mig hemifrån en CD med kameras drivrutiner, men jag tog inte så många kort med digitalkameran att jag behövde ”tömma” kameran. Mitt minneskort rymmer ca 130 bilder då jag kör med bästa upplösning.

Per Brune
 
Skicka bilderna till dig själv:)

Bara att skicka email med bilderna som du vill ha kvar till dig själv, lite fult kanske men det funkar iaf:D

Skulle tro att du kan skapa hur många konton som helst på olika servrar som hotmail.com osv, men du kan nog behöva hitta på namn åt dig själv om inte systemet ska gnälla..
Annars finns det ju oändligt med servrar som har mailfunktion, så det är bara att välja och vraka.
här kommer ett par mailställen som funkar..

http://www.msn.se (inte säker på adressen)
http://www.mail.com
http://www.hotmail.com
http://www.lunarstorm.se (går garanterat att lagra där med om man letar runt lite)

där har du då iaf runt 150 bilders plats...

gl hf / stellan
 
Digital kamera på resa

Man kan göra på ett antal sätt när man är ute och reser.

- En är förstås att lägga upp det på någon gratistjänst, typ se.photos.yahoo.com. Problemet är ju att dessa tjänster har begränsat med utrymme.

- En annan är att man har en snäll webmaster där man jobbar så du kan tanka över alla bilder via ftp.

- På många webställen så kan de bränna en CD åt dig.

- Ett sista är förstås att skaffa en bärbar hårddisk som rymmer några GB med data. Men den kostar ju en del och tar plats.

Apropå att få kameran att fungera så måste man ju ta reda på vart man kan ladda ner drivrutiner till Windows 98 (eftersom det nästan uteslutande är detta OS som används) innan man drar iväg. I 2000 och XP så fungerar iaf min kamera rakt av som USB Mass Storage.

Jag själv kör en kombination med se.photos.yahoo.com för att ens vänner skall kunna titta på bilderna och så tankar jag hem det via ftp. På det sättet är jag även säker om någon skulle stjäla kameran. Då går det även bra att köra på maxupplösning på alla bilder utan att man behöver oroa sig.

/Jonas U
 
Re: Re: Re: Lagra på resa

kim1; sa:
Undrar bara vad du har för kamera och vilken storlek på minneskortet du har.
130 bilder på högsta upplösning låter mycket bra tycker jag.
MVH
KIM
Jag har en drygt ett år gammal Canon IXUS V, (2,1 Mpixel). Det satt ett minneskort (Compact Flash) på 8 Mbyte när jag köpte kameran. Jag köpte ett nytt minneskort på 128 Mbyte. Minneskort kostade för ett år sedan 813 SEK. Nu kostar det 581 SEK där jag handlade.

Per Brune
 
Såg att MSN stoppar denna service nu i maj månad och ber folk att ta hem sina bilder.

Men jag har ju förmånen som HP-kameraägare att nyttja deras "Share to webb" 100MB, inte illa.

Såg i går att minneskorten har rasat i pris nyligen.
Ex. Comp Flash 128MB för 360:-, då kan man ju för all del köpa några stycken inför resan.:)
 
Megapixlar???

Har en liten fråga:
Hur många megapixlar behöver man egentligen?

Jag ska ta vanliga turistbilder och bilder från mina kommande vandringar i fjällen och dyl.

Antalet megapixlar påverkar ju hur korniga bilderna blir, men om man inte i huvudsak ska förstora upp bilderna räcker det med 3,0 megapixlar?

Har tittat på en kamera med 5,1 megapixlar men en vän till mig sa att jag inte behöver så mycket.
Jag ska lagra bilderna mest på dvd skiva och skriva ut en del papperskopior.
 
Skall du i huvudsak göra papperskopior, är jag av den uppfattningen att du inte skall välja en kamera med mindre än 4 MP.

För hemsidesnickrande räcker det ofta med 1 MP.

På digitala kameror kan man ställa in önskad upplösning beroende till vad man skall använda bilderna.
Högsta upplösning tar mer plats (färre bilder) på minneskortet.

För övrigt har jag en kompis som kör med en 7 MP-kamera och bilderna ser ut som skit (hoppas han inte läser detta);).

Det är inte enbart pixlarna som ger kvalitet på bilderna.
[Ändrat av Graip 2003-05-04 kl 12:09]
 
Var? :)

Graip; sa:
Såg i går att minneskorten har rasat i pris nyligen.
Ex. Comp Flash 128MB för 360:-, då kan man ju för all del köpa några stycken inför resan.:)
Var kostar de 360:-? Någonstans i Sverige?
Jag ska beställa både kamera och minneskort så jag vill gärna spara in någon hundring eller två. :)

/Nyfiken
[Ändrat av haskell 2003-05-04 kl 12:21]
 
Re: Var? :) Dustin

haskell; sa:
Var kostar de 360:-? Någonstans i Sverige?
Jag ska beställa både kamera och minneskort så jag vill gärna spara in någon hundring eller två. :)

/Nyfiken
[Ändrat av haskell 2003-05-04 kl 12:21]
På Dustin http://www.dustin.se där jag brukar handla kan man köpa VIKING COMPACT FLASH 128MB för 368.75 SEK(inkl moms). Priset har såleds sjunkit med 212 SEK sedan 2003-04-15, se mitt förra inlägg.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.