Spara digitala bilder, storlek, visning etc.

DNG är komprimerat, ingen kvalitetsförlust.

DNG är inget magiskt filformat utan ett försök av Adobe att få andra tillverkare (av kameror och bildbehandlingsprogram) att komma överens om ett gemensamt filformat för RAW-bilder.
Det betyder att du inte behöver känna dig begränsad av att du använder ett bildbehandlingsprogram som kanske inte läser in all information i RAW-bilden eller att en information tolkas olika i olika program.

På Adobes hemsida kan du hitta mer information och även ladda ned en DNG-konverterare som skapar DNG-filer av dina RAW-bilder.

http://www.adobe.com/se/products/dng/
 

avslutad210712

Gäst
Jag har mina raw-bilder på två olika maskiner hemma samt på en USB-disk som jag förvarar på jobbet.

Skall man vara ärlig så skall man egentligen testa sina hårddiskar också med jämna mellanrum för om man jobbar "med data" så brukar man säga att det är inte frågan om ifall en hårddisk går sönder utan när den gör det. Hårddiskar i bärbara är extra utsatt eftersom det inte alltid krävs alltför mycket stötande så går de sönder även om många bärbara idag har betydligt bättre stötskydd jämfört med för något år sedan.

RAIDade diskar är såklart smutt men de skyddar inte mot ofrivillig radering som två separat diskar gör.
 
Extern hårddisk

är inte den enda lösningen. Den måste kompletteras med t ex DVD-backup.

Detta då det kan gå som det gick för mig. Jag rev ned den externa hårddisken genom att snubbla på sladden och detta kraschade hårddisken.

Jag hade som tur var CD-backuper och numera backupar jag mina bilder på DVD förutom den primära lagringen på den stationära datorns hårddisk.

Thure
 
Bildlagring

Det här tycks vara ett hett ämne.
Personligen tycker jag det där med DVD eller CD vara förlegat. Om du sparar en massa DVD-skivor. Tror du att du kommer att stoppa in 100 eller 1000 skivor för att uppgradera dem när det kommer nya program? Det är ju betydligt enklare att starta upp en hårddisk. Vad jag förstått så slits inte den när den ligger stilla. De är billiga i dag.

För övrigt, Jag fotar till 99% i RAW. Den filen innehåller förutom viktig filinformation en massa skräp som du inte har någon nytta av. Om du öppnar filen i en RAWkonverterare och gör en förändring i filen skapas en extrafil som du måste hålla rätt på. Du kan inte skriva till en RAWfil. Därför konverterar jag numera alla bildfiler till DNG. Ett format som ADOBE vill göra till standard. Konverterare hittar du gratis på deras hemsida. Därefter bearbetar jag bilden och sparar den i lämpligt format.DNG flien sparar jag orörd. Med DNG slipper jag alla dessa skräpfiler, alla ev förändringar och metadata lagras i filen.
För arkivering använder jag en databas. Tidigare Portfoli från Extensis, men nu håller jag på att gå över till Photoshop Ligthroom från Adobe. Där är det enkelt att lägga in keywords. Tyvärr så finns det vissa begränsningar med det programmet, men det kanske rättas till med tiden. Det viktiga är att du anger keywords för bilderna, annars kan du inte hitta en speciell bild. Hur ska du kunna veta vilken dag, månad eller år du fotade farmor när hon klappade din katt? Men rätt inlagda keywords hittar du alltid bilden.
Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
seobserver Vädertåliga digitala systemkamror Fototeknik 7
owahlund Varning för digitala fel vid kopiering Fototeknik 8
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
frarol digitala funderingar Fototeknik 11
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.