Hur dåligt är det med billiga tält?

Min erfarenhet av billiga tält:
Första fjällvandringen med familjen. Vi hoppar av bussen Kiruna-Narvik i Kaisepakte, äntligen inser jag att sista veckan i augusti inte nödvändigtvis betyder shorts-väder, som det ju gör i södra Sverige. Byter om till långbyxor.
Traskar upp på fjället, nånstans ovanför snårskogen. Slår upp vårt nya fina Fjällräven Akka. Regnet kommer. Slår upp vårt andra nya tält, ett lite billigare tunneltält av nåt okänt fabrikat, kostade kanske en tusenlapp, femtonhundra. Eller rättare sagt börjar slå upp. När första bågen ska in i sin kanal så knäcks den. Och regnet det bara öser ner. :)

Lyckligtvis innehöll Fjällräven-kitet en lagninssats för knäckta bågar, så efter lite svordomar och dålig stämning så löste det sig. Sen hade man i och för sig kunnat sova i tältet med bara en båge, men det är ju inte det man tänkt sig när man skaffat nytt tält...

Så som andra säger, det går nog bra att köpa billigare tält, bara man tänker till på vad som kan gå fel och hur man ska hantera det (eller som vi, har lite flyt).
 
"Uppslag" innan avresa

Att slå upp sitt tält och bekanta sig med det innan är ju också ett klassiskt tips som gör att vissa av de värsta överraskningarna kan undvikas. Att veta hur det ser ut, storlek, och hur man slår upp det är lite osmart att vänta med tills det är skarpt läge.

Ett fnissigt minne är när vi var 4 pers uppdelade i 2 "tältlag" som åkte på Lofoten-tur, jag hade mitt HB Nallo 3 GT. Tält 2 var lånat av en kompis brorsa, som sagt att det var "ett bra tält". Javisst, det var ett sånt typ 200-krs enkelvävs ryggåstält, knappt möjligt att baklänges åla in 2 pers i. Och så var det oprovat att slå upp, pinnarna sattes på konstiga ställen, och så började det småregna, och, ja...

Vi höll på att fnissa på oss när vi gjorde jämförelsen att man kunde få ytterligare 26 såna småtält för samma pris, men vad ska man med 27 tält till när det ösregnar?
Nu var det ju en resa med bil och ytterligare ett riktigt tält, så det gick ju att lösa tak-över-huvudet-problematiken!
Även om priset för mitt sved att köpa och HB kanske är "onödigt dyrt"... man kan ju hitta vettiga mellan-alternativ mellan slott och koja, som andra inlägg har påpekat!
 
Vi ska på vår första fjällvandring i augusti i år. Eventuellt ska vi köpa tält. Såg att ÖB säljer nu för typ 129 kr, 2-manna. Funkar detta om man tänker att detta är en test-resa. Vad är det som kan vara sämre i så billiga tält? Kan det släppa igenom vind? Svårt att fästa i marken? Hållbarheten bryr jag mig inte om.

Mvh/Martin

Jag skulle ABSOLUT inte köpa ett billigt tält inför en fjällvandring! Jag campade första gången, i civiliserade trakter, i ett 200-kronors ryggåstält och det var hemskt. Det regnade inte en droppe, men jag hade stora sjöar med vatten därinne på grund av kondensen. Jag var nära att bli helt avskräckt från camping över huvudtaget.

Mitt råd: Hyr ett Hillberg-tält på en fjällstation! Kolla upp om det finns nån fjällstation ni kan hyra på, ring STF och fråga. Det finns på Abisko turiststation till exempel.
 
Riskabelt...

Jag skulle aldrig ge mig ut i fjällvärlden med ett sådant tält..... man vet aldrig när vädret slår om och hur länge...

Tältet eller vindsäck är ju en livlina även på sommaren i våra vackra fjäll..

Det går faktiskt att frysa ihjäl på sommaren oxå.... 5 grader, ihållande regn och vind kyler enormt och då är det fint att kunna lita på sin utrustning...

Men det är ju jag det :) alla står vi själva för våra egna beslut och tur är väll det....

Men fjällräddningen har många exempel på dåliga beslut samt dålig utrustning.

Mitt råd är att kolla på något annat alternativ eller att hyra tält på något av våra fina fjällstationer eller låna av grannen...
 
Här kommer dagens tips från en annan nybörjare på att vandra och bo i tält....

Vill inte heller lägga ut en förmögenhet på prylar som man måste ha för att få en angenäm vandring så jag har under en tid kollat in hemsidor där man kan köpa begagnade saker och ting.

...å hittade ett Fjällräventält som var ett år gammalt och helt oanvänt till priset runt 1500 kr (nypris 4500 kr). Klippte det direkt. Å blir vi avskräckta från att tälta så kan man ju alltid sälja det vidare.... =)

Lycka till!!
 
ett bidrag till i listan över erfarenheter av billiga tält...

Köpte ett tält på Åhlens för 300 kr 1978 för en vandring på Sörmlandseden. Ryggåstält i klassisk Tarfallamodell men med inner och ytter tält i ungefär samma material. Och sen var det det där med pinnar och stolpar.... Nåväl, vi fick en hyfsad vandring och jag gjorde en del erfarenheter. Sen hängde tältet med på många tripper hit och dit. Den hängde tom med upp på en 3-4 veckors sammanhängande Norrlandssejour med en vecka i Muddus, en annan på Kungsleden mellan Kvickjock och Stalto och en sista vecka vid Riksgränsen där vi åkte lite lagg veckan före midsommar utan några andra problem än att jag upptäckte att duken måste vara spänd för att hålla oss i tältet torra. Det där med vattenpelare tror jag inte att tillverkaren tänkt på överhuvud taget ;-).

Faktum är att yttertältet packade ihop först för 3 år sedan när kamraten som lånat yttertätet spände upp det för hårt (för att undvika mygg under en vårpaddling) och taket ramponerade. Men för priset 300 kr och så många nätter så kan man inte klaga... Några 10-öringar per natt...

Vad jag med denna litania vill säga är att det visst är viktigt med att välja ett tält med bra kvalitet (har själv ett Keron 3 som jag är mycket nöjd med) men det är minst lika viktigt att tänka på hur man använder tältet och var man sätter upp det. Min bror klagade tex på att han fick in vatten när han lånade mitt billiga tält - men han erkände också att han lite oaktsamt placerat tältet över ett avriningsdike/fåra på en äng och att det hade börjat ösregna på natten...

Men baserat på det jag vet idag så hade jag nog inte köpt ett tält för 129 kr inför min första fjällvandring, det hade varit att sticka ut hakan ett steg för långt.

Lycka till.
Vänligen/Dag
 
Frågan är lite hur man definierar ett "billigt" tält!
Nej jag skulle definitivt inte ge mig ut på en fjällvandring i ett oprövat tält för 200kr men kanske skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra det om jag har prövat det under en längre tid i olika förhållanden.
Däremot skulle jag inte se några större problem med att göra det i ett tält som ligger i 1500kr -klassen.

Men egentligen är det ju inte själva priset som är det intressanta utan hur tältet faktiskt är konstruerat m.m.
Det finns bra, billiga tält men dom är nog sällsynta men det finns också dyra, dåliga tält även om dom, nog, också är sällsynta.

Vill man ha ett "billigt" tält med sig på en fjällvanding så bör man ha prövat det under en längre tid så man vet vilka förhållanden som det klarar av och har man inte tid till det så bör man nog sattsa lite pengar på det men då behöver man inte köpa ett Hillebergstält i 4000kr-klassen.

//Peter
 
Du bör nog satsa på ett tält mellan ditt förslag och ett HB - finns massor av bra tält i den kategorin.

Lycka till och go tur.
 
Vi ska på vår första fjällvandring i augusti i år. Eventuellt ska vi köpa tält. Såg att ÖB säljer nu för typ 129 kr, 2-manna. Funkar detta om man tänker att detta är en test-resa. Vad är det som kan vara sämre i så billiga tält? Kan det släppa igenom vind? Svårt att fästa i marken? Hållbarheten bryr jag mig inte om.

Mvh/Martin

Den här filmen kan kanske vara lite vägledning för hur det kan vara att tälta i fjällen:
http://www.youtube.com/watch?v=r4NN3cltuuY&NR=1

Bättre att hyra ett riktigt fjälltält som sagt...
 
Utomordentligt fånig film, hade du satt upp ett Hilleberg lika dåligt som det där tältet var uppsatt hade det betett sig likadant.

Spelar ingen roll hur dyrt tältet är om man inte kan sätta upp det ordentligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck Stormmattor/snökjol. bra eller dåligt året om? Bo och sova 6
afulm Hur dåligt kan Julas tält vara? Bo och sova 25
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Roberth Endukstält bra eller dåligt Bo och sova 71
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Kupoltältets stängerna glider dåligt i regnvädret. Bo och sova 1
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
Staffan Andersson Billiga sommarsäckar testade Bo och sova 3
David_L Billiga liggunderlag/sovsäckar... Bo och sova 11
GustavOh DN testar billiga sovsäckar Bo och sova 12
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
flundval Billiga vintersovsäckar! Bo och sova 0
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
eh billiga liggunderlag Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.