Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta

Hej,

Jag sitter här med BD6-kartan på datorn och försöker planera en storslagen rutt (här kan du ladda ner den högupplösta varianten) för två. Tanken är

Abisko > Lapporten > Mårmapasset > Vistasdalen > Stuor Reaiddavaggi > Nallo > Sälka > Kebnekaise > Nikkaluokta​

Kort om oss: Vi är två 21-åringar varav jag har vandrat korta turer med familjen, senaste var jämtlandstriageln. Min vän har ingen erfarenhet. Båda är vältränade och packningen räknas väga 18-20kg för tillfället inkl. mat för 10 dagar. Vi åker nu på torsdag.

Varför just den här rutten?
Vi vill uppleva så mycket variation som möjligt och efter en hel del sökande kom jag fram till den här rutten.​

Vad finns det för svårigheter?
Rutten är krävande med vide, block, blöta partier, snöfält och dessutom en rejäl brant. Rutten är oledad och ingen av oss har erfarenhet av kartläsning i fjällen. Mårmapasset beskrivs som en häftig upplevelse men som kräver en del av dig. Från vad jag har läst ska man hålla österut på den sydliga uppgången av Mårmapasset för att slippa blockhavet. Det beskrivs som något för mer erfarna.​

Vad finns det för andra alternativ?
Om det visar sig att flera avråder oss från att gå via Lapporten vidare till Mårmapasset finns alternativet Abisko > Abiskojaure > Alesjaure > Visttasvaggi vidare till Vistatsstugan > Stuor Reaiddavaggi > Nallo > Sälka > Kebnekaise > Nikkaluokta. Kom gärna med tips om ni tycker att vi ska välja en annan rutt.​

Är vi naiva eller är det möjligt för oss att hålla oss till den här rutten och vad skulle ni beräkna att det tar? Försöker hålla oss till 10 dagar men möjligt att utöka till 14 dagar.
 
Senast ändrad:
Det är nog absolut genomförbart, men det är som du säger en ganska lång och bitvis krävande tur. Min första fjälltur var relativt snarlik er, vi gick från Abisko men i stället för att gå via lapporten gick på södersidan av det berget (Nissoncorrhu ?) i Nissonvaggi (Nissandalen) och till Mårmapasset - Vistas, sedan vek vi av direkt till Nikkaloukta pga tidsbrist, dvs hann inte Nallo och Keb osv.

Mårmapasset var väldigt fint. Krävande bitvis men absolut genomförbart, vi var två vältränade 23-åringar :) Vi gick dock fel vid Mårmapasset först eftersom vi knappast kunde förvänta oss att man skulle gå upp för den branta klippväggen, och vi slarvade med kartan, så precis efter mårmastugan gick vi ner i Leavasbahta, dalen Öster om mårmapasset, i stället för att gå upp för det. Vi hade gått i någon timme innan vi insåg vårt misstag och fick gå tillbaka samma väg och gå upp för mårmapasset.

All in all - det kommer nog gå bra, inga problem, men det är en lång tur. Bra om ni har möjlighet att omboka tåget så att ni kan utöka turen från 10 till 14 dagar vid behov.
 
Första turen skall alltid bygga på trygghet och rimlig ansträngning, inte minst det första. Riske är annars stor att det som planerades som en positiv upplevelse kan bli det motsatta och avskräcka från framtida turer. Mitt tips är att ni följer en led på denna tur. Tältning, lång vandring under många dagar, tung flerdags packning och varierande väder är nog med utmaningar. Bygg erfarenhet och välj nya turer med utgångspunkt från er nya erfarenhet.

Lapporten är ganska blöt uppe vid vattendelaren, bästa upplevelsen är givetvis utsikten bakåt mot Torne Träsk i vackert väder. Sträckan söder om Lapporten är tidvis ganska snåring och går även tidvis på skrå i snåren.

Mitt tips är att ni väljer er alternativa rutt, som är mycket vacker. Utsikten ner i Vistasdalen från tröskeln när man kommer från Alesjaure är fantastisk, och Stour Reaidavagge med sin högalpina karaktär mycket magnifik.
Det är samma tur jag tog min egen dotter på hennes första långvandring när hon var 18 år. Då använde vi 11 dagar på turen inkl en toppbestigning av Kebnekaise via västra leden.
 
Det är nog absolut genomförbart, men det är som du säger en ganska lång och bitvis krävande tur. Min första fjälltur var relativt snarlik er, vi gick från Abisko men i stället för att gå via lapporten gick på södersidan av det berget (Nissoncorrhu ?) i Nissonvaggi (Nissandalen) och till Mårmapasset - Vistas, sedan vek vi av direkt till Nikkaloukta pga tidsbrist, dvs hann inte Nallo och Keb osv.

Mårmapasset var väldigt fint. Krävande bitvis men absolut genomförbart, vi var två vältränade 23-åringar :) Vi gick dock fel vid Mårmapasset först eftersom vi knappast kunde förvänta oss att man skulle gå upp för den branta klippväggen, och vi slarvade med kartan, så precis efter mårmastugan gick vi ner i Leavasbahta, dalen Öster om mårmapasset, i stället för att gå upp för det. Vi hade gått i någon timme innan vi insåg vårt misstag och fick gå tillbaka samma väg och gå upp för mårmapasset.

All in all - det kommer nog gå bra, inga problem, men det är en lång tur. Bra om ni har möjlighet att omboka tåget så att ni kan utöka turen från 10 till 14 dagar vid behov.

Okej, härligt! Funderar dock på att utesluta Lapporten och gå via Ballinvaggi för att sedan gå genom Mårmapasset. Alternativt skippa Mårmapasset helt och välja min första alternativa rutt. Försöker förstå var Mårmapasset "börjar", är det vid Vassacohka? Här är en visualisering av hur jag uppfattar man ska gå, stämmer det?
 
Första turen skall alltid bygga på trygghet och rimlig ansträngning, inte minst det första. Riske är annars stor att det som planerades som en positiv upplevelse kan bli det motsatta och avskräcka från framtida turer. Mitt tips är att ni följer en led på denna tur. Tältning, lång vandring under många dagar, tung flerdags packning och varierande väder är nog med utmaningar. Bygg erfarenhet och välj nya turer med utgångspunkt från er nya erfarenhet.

Mitt tips är att ni väljer er alternativa rutt, som är mycket vacker. Utsikten ner i Vistasdalen från tröskeln när man kommer från Alesjaure är fantastisk, och Stour Reaidavagge med sin högalpina karaktär mycket magnifik.

Jag håller med. Lutar mer åt det hållet men viljan att se Mårmapasset är stor. :) Vad tror du om att gå genom Ballinvaggi och Siellavaggi istället för Lapporten?
 
Jag håller med. Lutar mer åt det hållet men viljan att se Mårmapasset är stor. :) Vad tror du om att gå genom Ballinvaggi och Siellavaggi istället för Lapporten?

Jag har inte gått den vägen, men ni är uppe på +1000m så räkna med stora sträckor i stenskravel. Vad gäller just Lapplandsfjällen får du räkna med att det mesta av markvegetation upphör över 1000möh. Vissa av jockarna (ex Siellajohka) är också normalt ganska vattenrika, så kan vålla problem om vi inte är vana att vada. Mitt grundtips är att hålla er till leder på denna tur och bygga erfarenhet. Att gå utanför led kräver en helt annan planering, där erfarenhet av att kunna läsa kartan och tänka in terrängen som del i planeringen. Annars är risken stor att man fastnar vid ett vattendrag och får gå tillbaka eller befinner sig i hällregn (eller snöblandat regn vilket jag själv upplevt i slutet av Juli) och noll sikt i ett stenhav när krafterna tar slut och man behöver slå läger.
För mig känns detta som en omväg för att nå de vackra delarna kring Vistas och Kebnekaisefjällen. Brukar se sträckan Abisko-Alesjaure (liksom Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation) lite som en transportsträcka.
 
Jag har inte gått den vägen, men ni är uppe på +1000m så räkna med stora sträckor i stenskravel. Vad gäller just Lapplandsfjällen får du räkna med att det mesta av markvegetation upphör över 1000möh. Vissa av jockarna (ex Siellajohka) är också normalt ganska vattenrika, så kan vålla problem om vi inte är vana att vada. Mitt grundtips är att hålla er till leder på denna tur och bygga erfarenhet. Att gå utanför led kräver en helt annan planering, där erfarenhet av att kunna läsa kartan och tänka in terrängen som del i planeringen. Annars är risken stor att man fastnar vid ett vattendrag och får gå tillbaka eller befinner sig i hällregn (eller snöblandat regn vilket jag själv upplevt i slutet av Juli) och noll sikt i ett stenhav när krafterna tar slut och man behöver slå läger.
För mig känns detta som en omväg för att nå de vackra delarna kring Vistas och Kebnekaisefjällen. Brukar se sträckan Abisko-Alesjaure (liksom Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation) lite som en transportsträcka.

Vi har bestämt oss för att skippa alla storslagna planer och hålla oss till en enklare rutt. Det står mellan två rutter och det är att följa kungsleden hela vägen eller Abisko - Vistas - Nikkaluokta. Vi har packat mat för 8 dagar. Du sade att ni gick Abisko - Vistas - Nikkaluokta på 10 (minus keb toppbestigning) dagar, när jag tittar på STFs karta får jag det till 7 dagar om man inte stannar vid Nallo och går upp för Keb. Är det rimligt eller missar jag något?

Jag har även några frågor om hur svårt det är att gå från Vistasstugan till Sälkastugorna. Första sträckan mellan Vistas och Nallo, dvs genom Stuor Readdavaggi, är inte oledad utan mer en gångstig som är dåligt markerad. Därefter från Nallo till Sälka är det oledat. Stämmer det? Är det lättgången terräng mellan den sträckan? Finns det någon upptrampad stig som man kan följa mellan Nallo och Sälka eller måste man helt enkelt ta riktmärken och använda karta regelbundet? Finns det något speciellt som man ska se upp för eller som jag bör känna till?
 
Vi har bestämt oss för att skippa alla storslagna planer och hålla oss till en enklare rutt. Det står mellan två rutter och det är att följa kungsleden hela vägen eller Abisko - Vistas - Nikkaluokta. Vi har packat mat för 8 dagar. Du sade att ni gick Abisko - Vistas - Nikkaluokta på 10 (minus keb toppbestigning) dagar, när jag tittar på STFs karta får jag det till 7 dagar om man inte stannar vid Nallo och går upp för Keb. Är det rimligt eller missar jag något?

Jag har även några frågor om hur svårt det är att gå från Vistasstugan till Sälkastugorna. Första sträckan mellan Vistas och Nallo, dvs genom Stuor Readdavaggi, är inte oledad utan mer en gångstig som är dåligt markerad. Därefter från Nallo till Sälka är det oledat. Stämmer det? Är det lättgången terräng mellan den sträckan? Finns det någon upptrampad stig som man kan följa mellan Nallo och Sälka eller måste man helt enkelt ta riktmärken och använda karta regelbundet? Finns det något speciellt som man ska se upp för eller som jag bör känna till?

8 fulla vandringsdagar (utan tid for dåligt väder eller vila) är vad jag rekommenderar på den sträckan. Lägg till 1-2 extra dagar som reserv. Vissa av STF stugor (ex Abiskojaure-Alesjaure) har ganska långa dagsetapper och bygger på att man vandrar med lätt packning mellan stugor, bär du tält, proviant mm kanske ni väljer andra dagsetapper.
Finns ju även möjlighet att komplettera proviant i Alesjaure, Sälka och Kebnekaise om ni behöver fylla på.

Vistas-Sälka är en rejäl tur, så en övernattning på vägen är att rekommendera någon stans i övre delen av Stuor Readdavaggi (Nallo till Sälka är ganska stenigt stundtals så inga bra tältplatser på den sträckan).
Det är väl upptrampad stig/led från Vistas via Nallo tlill Sälka så lätt att följa. Notera att sommarleder i Sveige inte är uppmärkta som i Norge, utan krysslederna är vinterleder som ni inte bör följa sommartid (går ofta över blöta områden mm som är frusna vintertid).
 
Dagstur till Unna Räita

Om ni har lite tid över så är en dagstur från Nallostugan upp till Unna Räita väldigt fin. Eller kanske inte fin, men fantastisk och mäktig. Det är stenigt hela vägen, men inte särskilt komplicerad vandring.
 
Vi har bestämt oss för att skippa alla storslagna planer och hålla oss till en enklare rutt. Det står mellan två rutter och det är att följa kungsleden hela vägen eller Abisko - Vistas - Nikkaluokta. Vi har packat mat för 8 dagar. Du sade att ni gick Abisko - Vistas - Nikkaluokta på 10 (minus keb toppbestigning) dagar, när jag tittar på STFs karta får jag det till 7 dagar om man inte stannar vid Nallo och går upp för Keb. Är det rimligt eller missar jag något?

Jag har även några frågor om hur svårt det är att gå från Vistasstugan till Sälkastugorna. Första sträckan mellan Vistas och Nallo, dvs genom Stuor Readdavaggi, är inte oledad utan mer en gångstig som är dåligt markerad. Därefter från Nallo till Sälka är det oledat. Stämmer det? Är det lättgången terräng mellan den sträckan? Finns det någon upptrampad stig som man kan följa mellan Nallo och Sälka eller måste man helt enkelt ta riktmärken och använda karta regelbundet? Finns det något speciellt som man ska se upp för eller som jag bör känna till?

Det är möjligt att gå från Vistas till Sälka på en dag. Starta tidigt och inte för långa pauser. Det är inte svårt att hitta, ni följer en dal och går vid sidan av en sjö.

Många går också sträckan Sälka-Keb på en dag. Då går man inte hela vägen fram till Singi utan viker av ett par kilometer innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
ingeback Är Sarek ett machoområde? Vandringsleder 64
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...