Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden

Fyllningen i din sovsäck kan påverka hur stor volym du behöver på ryggsäcken. Syntetisk fyllning ger oftast en mycket större sovsäck i packat format. En Fjällräven Kajka skulle jag inte rekommendera oavsett storlek dock. Den är inte bara dyr utan väldigt tung med sina 3+ kg. Det spelar ingen roll att bärsystemet är bekvämt när det går att komma ner till den vikten med ryggsäck, tält, sovsäck och madrass totalt; och det utan att tumma på vare sig säkerhet eller komfort.
Ta en titt på utrustningslistorna i den här tråden så får du gott om exempel på vad som är möjligt.

Som andra redan nämnt är det onödigt med DownMat, såvida du inte har tänkt dig turer på vintern i framtiden. Är det inte aktuellt är troligtvis SynMat UL eller HL bättre alternativ. Hur du sover kan ge dig ännu större möjligheter. Ett klassiskt tunt underlag i skumliknande material verkar fungera bra för dem som sover på rygg eller mage. För mig som sidosovare är det SynMat som gäller.

Även köket finns det pengar och vikt att spara på. Biltema säljer ett par små gaskök. Ett med en smalare stråle och ett med en bredare. Till det här kan du köpa 1-literskastrullen till Trangia 27 löst för 100-200kr beorende på om den ska vara hårdanodiserad eller inte. Tamojen till Trangia mini kompleterar som handtag och pajform blir lock. Kräver lite mer fix än att köpa ett färdigt kök från Primus, men det blir klart billigare och spar samtidigt vikt i packningen. Till Trangiakastrullen passar troligtvis köket med den bredare strålen bäst.

Likaså kan du spara både vikt och pengar genom att använda ett par tunna löparbyxor istället för dyra vandringsbyxor. Inte tights då som är väldigt populärt i löpspåret nu, utan den mer klassiskt löst sittande byxan i polyester. Annars kan myggen bli lite jobbig. :)
 
De Biltemabrännare snurte länkar till är Fire Maple - minus logo. Ett riktigt bra köp, välj den bredstrålande om du vill kunna göra annat än värma vatten till frystorkat (och det vill du förr eller senare). En smal låga ökar risken för att maten bränns vid.
Här kan du se, och få närmare detaljer om, alla delarna i det köks-kit som snurte beskriver. Välj hårdanodiserad gryta - den blir mer lättdiskad och svårare att bränna maten i.

I övrigt håller jag med om att din lista verkar vara åt det onödigt dyra och tunga hållet, vilket är ett vanligt nybörjarmisstag. Kolla på packlistorna i tråden snurte länkar till - du behöver inte alls skaffa precis de prylarna, men får en bra uppfattning om vad erfaret folk inte tar med sig på fjället :).

***
Som många redan skrivit vinner du i längden på att pröva dig fram med lånade och/eller enklare/billigare saker i början och stegvis bygga upp ditt personligt anpassade kit, även om du får släpa på någons gamla tunga tält och en ramryggsäck från loppis första gången. Du lär dig i alla fall, hur många utanpåfickor du helst vill ha/slippa på ryggsäcken och åt vilket håll du inte vill ha tältöppningen :). Samt upptäcker, eventuellt, att en gammal klassiskt ramryggsäck slår allt modernt, dyrt och fint, så snart man ska bära lite tyngre.

Hur mycket man än läser på eller lyssnar på andras råd, upptäcker man sina egna preferenser (och hatobjekt) bäst, när man är ute och testar själv. Personliga parametrar och trivselfaktorer spelar in i olika grad - mest naturligtvis för skor, därefter kläder och ryggsäck, men även för kök (som beror på vilken sorts mat du vill laga) och tält (min vänsterhänthet och förhärskande vindriktning där jag oftast vandrar fällde t ex utslaget mellan två i övrigt likvärdiga). Kanske mindre för sovsäck, men vi är ändå olika frusna, och en magsovare vill kanske ha mer utrymme kring axlarna och mer fyllning på "fel" sida av säcken.

Risken för felinvestering minskar sammanfattningsvis påtagligt med ökande egen erfarenhet.

Saker måste inte heta något med "frilufts"- eller "vandrings-" för att fungera utmärkt just för det. Det mesta av kläderna har du antagligen redan i din garderob: en hyfsat vindtät skjorta, en vanlig ylle- eller fleecetröja, träningsbyxor, regnställ? Och du behöver inte något speciellt "field cutlery" - det räcker med vilken mellanstor sked som helst från din kökslåda (ok, gärna i aluminium eller värmetålig plast, om du vill spara några gram, men inte alls nödvändigt).

Efter ett antal årtionden är min egen "utrustning" en salig röra av loppisfynd (inkl Lundhagskängor för 125 spänn), militärt överskott (inkl no name ökenbrallor och M90 Värmetröja från militärt överskott, bättre än fleece!), egentillverkade manicker (se vindskydd och grytmysare till mitt kök i länken ovan), fynd från farsans garderob (bättre "vindplagg" än hans gamla tunna polybomullsskjortor finns ej i sinnevärlden), via prisvärda högkvalitetsprodukter från f.d. Östeuropa och Asien (Roberts & Cumulus sovsäckar, FireMaples utmärkta gasbrännare som ofta säljs som noname på Biltema m fl, jfr ovan), och - till slut - några få ganska dyra satsningar: Aclimas merinounderställ, Montane Minimus regn/skaljacka och Helsports Ringstind SL-tält. I dessa fall har det handlat om mycket stora vinster i komfort, funktion och/eller vikt, som jag tyckt varit värda hålet i plånboken. Men inte ens nu efter alla årtionden äger jag fler än en enda sak - tältet - som jag betalat mer än 2000 kr för.

Jag har alltså inte alls någon särskilt extrem "ultralight" utrustning. Att min "basvikt" - dvs allt på ryggen utom mat och bränsle - ändå hamnar kring 4 kg för en valfritt lång tresäsongs tälttur, beror fortfarande mest på vad jag lämnar hemma, och på att det jag tar med kan användas så mångsidigt som möjligt.

En bra grundprincip vad gäller t ex kläder är att inte dubblera några funktioner och i värsta fall kunna ha allt på kroppen samtidigt. Jag dubblerar t ex inte min lätta regnjacka med ytterligare en jacka, och "sov-understället" (inkl strumpor) kan vid behov utgöra förstärkningsplagg. Min "värsta möjliga" lageruppbyggnad blir då: det tunna vanliga understället, det lite tjockare "sov-understället", den tunna vindskjortan, tjock/rasttröjan, och ytterst regnjackan, som ju också är ett vindplagg. Samma resonemang för benen.
Det enda som då blir över i ryggsäcken är ett par underbyxor (sov/ombyte) och, kanske, ett par ullstrumpor jag vill hålla rena för sovsäckens skull :)

Här finns en tråd om "lätt och billigt" som du kanske har nytta av.

Fixa, åtminstone så småningom, din egen mat. Det blir bättre, billigare och mer näringsrikt per viktenhet, än påsar med frystorkade färdigrätter. Här , här , här och här finns lite tips, men det finns flera fina trådar och artiklar om det på utsidan.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.