Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix)

Frågan
Jag har inte navigerat med klocka förut, men försöker nu luska ut bästa sättet att skapa rutter som jag sedan kan lägga in i min nya (fantastiska) Fenix 5. Klockan har inte en karta per se, men en navigeringsfunktion så att den kan vägleda sin bärare utifrån en inlagd rutt. Med andra ord ämnar jag skapa en rutt på min dator som jag sedan exporterar/synkar till klockan. Därmed undrar jag om någon erfaren Utsidan-hjälte har tips om det bästa sättet att gå tillväga.

Mitt eget lösningsförslag
Min tanke är att använda mig av fjällkartan och på den rita upp min rutt. Men jag har inte hittat någon bra onlinetjänst för att skapa rutter som går att exportera (t ex som gpx-fil). Vår gode Örnsätrarn (http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/index.htm) had lagt upp allsköns kartor, så ett sätt jag tänkt undersöka är att importera hans garmin-kartfiler till Garmins Basecamp-program, skapa en rutt där och exportera in i klockan.

Utvärdering av detta förslag samt andre idéer mottas tacksamt. Jag återkommer även när jag prövat min idé i teori och praktik.
 
Jag tror att gpsies.com funkar men jag har inte testat själv än. Det finns filmer på youtube som visar hur man gör. Någon annan kanske kan ge ett bättre svar.
 
Jag tror att gpsies.com funkar men jag har inte testat själv än. Det finns filmer på youtube som visar hur man gör. Någon annan kanske kan ge ett bättre svar.

Hur menar du 'funkar'? Kan man lägga in fjällkartan där menar du, eller är det någon funktion som du särskilt rekommenderar? Vad jag kan se av den karta som visas om man försöker 'create track' på deras site så är den ju minst sagt rudimentär. Det jag letar efter är alltså det smidigaste verktyget för att skapa rutter för t ex Sarek eller andra svenska fjällområden och sedan synka dem med min klocka.
 
Jag har som sagt inte testat själv men det finns ju andra lager att använda tex Google maps satellit eller terrain. Om du har fjällkartan i ett fönster bredvid borde du kunna lägga rutten.

Personligen kommer jag nog alltid använda karta och kompass i första hand även om jag alltid har med mig min Fenix 3 och en Delorme inreach. Vid behov är det ju lätt att ta koordinater från kartan och lägga in som en waypoint i klockan.
 
Jag räknar absolut inte att strunta i karta och kompass någonsin på en vandring (om jag inte känner området tillräckligt väl förstås), inte minst eftersom man ibland får tänka om, t ex i Sarek pga höga vattennivåer eller bara för att man får lust att utforska andra områden när man väl är på plats. Men att låta klockan tänka åt en för vissa delar kan ju vara skönt, trots allt, och om inte annat är det en kul sak att prova, tycker jag.

Personligen tycker jag det är jättebökigt att jämföra sattelitbilder från google med t ex fjällkartan bredvid och försöka matcha en rutt, så det är en no-go för mig. Som tur var kan jag nu konfirmera att mitt lösningsförlag faktiskt fungerar! Med Örnsätrarns kartor importerade till Basecamp kunde jag enkelt göra en rutt, som jag sedan kunde lägga till min Fenix 5 genom att ansluta klockan till datorn (då kom den upp som en enhet i Basecamp). Enkelt och smidigt när man väl fått in kartorna i programmet. Det är första gången jag använder Basecamp öht så jag vet inte om det är bra i övrigt, men för just detta funkar det finemang!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...