Kaffe

Annars så blir det inte mycket sump om man låter kaffet koka upp och stå i några minuter samt lämnar sista biten i koppen.
Har man saker i kaffet som bör röras om kanske det är skillnad

Dessutom i allmänhet smakrikare än brygg och perkulator med mindre bitterhet.
 
Trött på snabbkaffe inhandlade vi ett kaffefilter på XXL, som av en händelse samma modell som det frågas om i första inlägget:
https://www.xxl.se/gsi-outdoors-kaffefilter/p/1092584_1_style

129:- känns som ett monumentalt överpris för denna rappliga lilla grej, men ett gott bryggkaffe är ju som alla vet ovärderligt. Försöken hittills har varit lyckade. Har inte upplevt att kaffet hunnit bli kallt.

Jag väntar också på en hopvikbar silikonbryggtratt från eBay, som ser ut såhär:

252312012998404000000003_1.jpg


Ska bli kul att testa. Får se vilken lösning som blir favoriten.

GSI Outdoors-prylen har varit med på några turer nu och levererat varje gång. Det blir nog lite svagare än om man brygger med samma mängd pulver i ett pappersfilter, dock.

Till silikon-bryggtrattarna har jag inte lyckats hitta tillräckligt små kaffefilter. Det ska nog vara filter av storlek 1(?) och det har jag inte hittat i någon affär. Man skulle väl i och för sig kunna klippa av ett vanligt pappersfilter men hittills har ju GSI-tratten funkat så bra att det inte känts motiverat. Faktiskt rätt skönt att dumpa sumpen, låta filtret torka (går riktigt fort) och sen bara skaka det rent. Med ett pappersfilter blir det ju betydligt mer skräp att hantera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.