Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera?

Under bra ljusförhållanden tar du bilder med din D60 som är i princip lika bra som med en spritt ny systemkamera i värstingklassen, åtminstone tills du skall göra affischer på 1x2 meter. Utvecklingen har framförallt skett på högISO-området.

Ingen kompaktkamera tar bilder som ens är i närheten, oavsett vad man menar. G1X som kanske kommer närmast är nästan lika stor och har ett begränsat omfång. Struntar du i teleläget tycker jag att du skall kika på den, Sony RX-100 eller Panasonic LX-7 med sina respektive kompromisser. Utomhus är det en fördel om du kan jobba med handskar på och då är G15 eller P7700 mycket fina kameror.

Men bildkvalitetsmässigt står sig en D60/D80/D200 riktigt bra fortfarande, så länge man håller sig under ISO 640.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Jag har övergett min Canon D50 på fjällvandringarna till förmån för en Olympus PEN. I förhållande till vikt, smidighet, bildkvalite och tillgänglighet på utrustningen när jag vandrar, har jag aldrig ångrat det. Tar otroligt mycket mer bilder nu, även om jag ibland saknar optisk sökare.

// Lelle
 
Efter att min canon eos 550 d råkade ut för en klätterolycka så köpte jag mig en sony nex 3f. Jättenöjd. En mycket kompetent karmera trots storleken och bild kvaliten är super. Filmar även mycket tillfredsställande. Man kan även ansluta exterm mic för superljud om man vill det.

Helt enkelt en mycket bra kamera

Over and out
 
Kom att tänka på tiden efter Islandsresan där två deltagare hade med sig dyra och avancerade systemkameror och Britten hade en kompakt. Efter resan fick jag fyra DVDskivor med bilder. Tre var oandvändbara men av de som tagits med kompakten såldes en till tidningen Volvo på väg.

Min poäng är att det inte alltid är kameran som avgör.
 
"
Under bra ljusförhållanden tar du bilder med din D60 som är i princip lika bra som med en spritt ny systemkamera i värstingklassen, åtminstone tills du skall göra affischer på 1x2 meter. Utvecklingen har framförallt skett på högISO-området.

Ingen kompaktkamera tar bilder som ens är i närheten, oavsett vad man menar. G1X som kanske kommer närmast är nästan lika stor och har ett begränsat omfång. Struntar du i teleläget tycker jag att du skall kika på den, Sony RX-100 eller Panasonic LX-7 med sina respektive kompromisser. Utomhus är det en fördel om du kan jobba med handskar på och då är G15 eller P7700 mycket fina kameror.

Men bildkvalitetsmässigt står sig en D60/D80/D200 riktigt bra fortfarande, så länge man håller sig under ISO 640."
Håller i stort med. Tycker också att en systemkamera i dom flesta fall överträffar kompaktkameran i bildkvalitet.
Skulle vara kul att se ett bildexempel på Canon G1X som verkar intressant just för sin större sensorstorlek.
På tal om bildexempel så tycker jag det är lite märkligt att dom flesta som skrivit inlägg i den här tråden inte har några bilder upplagda. Just genom bildexempel kan man få ett hum om vad den ena eller den andra kameran kan prestera.
Några bilder måste det väl ha blivit med dom kameror som rekommenderas?

Christer
 
Efter att min canon eos 550 d råkade ut för en klätterolycka så köpte jag mig en sony nex 3f. Jättenöjd. En mycket kompetent karmera trots storleken och bild kvaliten är super. Filmar även mycket tillfredsställande. Man kan även ansluta exterm mic för superljud om man vill det.

Helt enkelt en mycket bra kamera

Over and out

Kan tipsa om att Mediamarkt just nu säljer Sony Nex-3f inkl originalzoom 18-55mm och 16mm pankaksobjektiv för 3400 om någon är intresserad.
 
Går själv lite i samma tankar. Stor sensor, minst 3x zoom och ljusstark + skarp optik, helst optisk sökare och låg vikt...inte lätt att få allt:(
På kortlistan just nu är Olympus XZ-2, Canon G15, Panasonic LX 5 resp LX7, Nikon P7700 och Sony RX100.
Canon G15 är den enda som har optisk sökare, men lider av liten sensor. Nikon P7700 är den enda som tar ett UV filter vilket är trevligt för att skydda optiken när man är ute. Minst och lättast är Sony trots sin stora sensor, dock ganska fipplig att hålla. Panasonic tillåter olika bildformat från 9:16 till 1:1. Olympusen tar pluspoäng på sin fina optik och Olympus erkänt bra jpeg processning.

Joker är Olympus OM-D M5 som är mycket kompakt för att vara en systemkamera och dessutom är väderskyddad. Jag ser en liten systemkamera av spegelreflextyp som lättare att hantera än spegellösa systemkameror som jag har svårt för rent ergonomiskt, speciellt om de är försedda med ett längre zoomobjektiv.

Har själv en Sony Nex 5n med adapter, har en fast Nikon 50mm 1,8 objektiv som oftast sitter på.. är riktigt nöjd och den tar sjukt skarpa bilder med 1,8 objektivet..
 
Jag har aldrig fotograferat så mycket som efter jag skaffade min systemkamera. Både känslan och den bättre bildkvaliteten jämfört med mina tidigare kompaktkameror har gjort det mycket roligare att fotografera. Även den optiska sökaren uppskattar jag mycket. Därför bestämmer jag mig ändå för att fortsätta använda mig av en systemkamera.

Det är också en ekonomisk fråga. En Nikon D5100 med 18-55vr för 3800:- känns svårslaget vad gäller teknisk bildkvalitet/kr. En kompaktkamera med liknande spec blir dyrare.

Naturligtvis spelar även tillfället, kreativiteten, motivet och turen (och möjligen kunnandet) stor roll för bildresultatet.
 
Jag fotade tidigare väldigt mycket på MC-tävlingar, då var systemkamera och bra tele en förutsättning för att få de bästa bilderna. Nu när jag inte längre gör det har jag valt att satsa på en bra kompakt istället. Även om den är modernare än min systemkamera och har betydligt fler megapixlar så märker man att bildsensor, optik och annat har stor betydelse, bilderna är märkbart sämre (även om de inte på något vis är dåliga) men jag får en annan mycket viktigare fördel, nämligen den att kameran är med oftare och att jag därmed får fler vardagsbilder än tidigare. Dessutom är den så pass mycket billigare att man vågar ha den med på ett annat sätt än med en svindyr systemkamera.
 
Jag vet inte hur det är med nyare kompakter, men de jag använt har haft ganska dålig batteritid.

En systemkamera har ju optisk sökare och manuell zoom. På min gamla 350d byte/laddade jag nästan aldrig batteri. Nyare har ju större skärmar och bildstabilisering drar väl en del.

Batteritid är ju viktigt vid vandring.
 
Både systemkamera och kompaktkamera har sin plats och ett bra komplement till varandra. Kompaktkameran för att man alltid kan ha den med sig i fickan, i ryggsäcken eller på resan och missar aldrig ett spontant foto (självklart använder många mobilen till detta, men kvalitetsskillnaden mellan en bra kompaktkamera och en mobil är dramatisk).
Systemkameran (läs spegelreflextyp) med alla dess fördelar när man planerar att fotografera. Inte minst sökaren och möjligheterna till att hålla den stadigt rent ergonomiskt gör att systemkameran har många fördelar vid seriös och planerad fotografering. Det är trots allt större möjligheter att få bra bilder i dåliga ljusförhållanden och med större teleobjektiv om man stadigt kan fokusera och hålla kameran intill kroppen, än på frihand med halvraka armar medan man försöker studera den blivande bilden i på den inbyggda skärmen.
Storlek och vikt på en systemkamera gör dock att man inte spontant tar den med sig, om man inte från början planerar att fotografera.

Avsaknaden av en optisk sökare tycker jag är den mest markanta användningsmässiga nackdelen med många kameror idag.
 
På tal om bildexempel så tycker jag det är lite märkligt att dom flesta som skrivit inlägg i den här tråden inte har några bilder upplagda. Just genom bildexempel kan man få ett hum om vad den ena eller den andra kameran kan prestera.
Några bilder måste det väl ha blivit med dom kameror som rekommenderas?

Bildexempel finns på Cyberphoto AB: www.cyberphoto.se/
Jag tycker deras testbilder för det mesta är bra och duger för jämförelser. Jag har anlitat dem ibland när jag gjort kamerainköp.
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bomsidaisy bibehållen bildkvalitet? Fototeknik 5
MTB Bildkvalitet vs pris Fototeknik 3
Tapio_ut Äldre kompaktkamera vs. nyare? utveckling? Fototeknik 32
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
brigas Ny kompaktkamera med bra zoom Fototeknik 2
gusbo Ny mindre kompaktkamera Fototeknik 44
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Martin Fjäderlätt Kort skärpedjup med kompaktkamera? Fototeknik 21
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...