Bred sovsäck eller quilt

Total kostnad?

Lurar på att beställa en enigma från Enlightened Equipment.
Är det någon som beställt liknande och kan redovisa för mig total kostnad, vad blev tull och momsavgifterna?

Passar på att önska alla ett gott nytt år.
 
Skillnad Top Quilt Sovpåse

Vad är det egentligen för skillnad på sovpåsen från Roberts och en Top Quilt? Att en top quilt inte har dragkedja hela vägen va?

Jag är osäker på hur Roberts sovpåse ser ut men min Top Quilt från Rab är i princip som en sovsäck men ingen fyllning neråt mot underlaget. Tanken är ju att när man ligger på dunet så pressas det ihop och då isolerar det inte, alltså behövs inget dun i botten. (Utan dragkedja vilket gör det en aning svårt att komma ner och upp.) Förutsättningen är ju givetvis att man satt fast "påsen" i liggunderlaget så att den inte snurrar med när man vänder sig i sömnen. Varm och go, åtminstone ner mot 0 - 5 grader och väger ca 500 gram. Jag är ganska frusen så den kanske går att använda vid lägre temperatur för någon annan.
 
Jag har gått i samma tankar ang. en bredare säck, inte för att jag är bred själv utan för att jag gärna vänder mig i säcken istället för med den.
Efter att ha läst den här tråden har jag surfat runt och kollat, men inte hittat något som jag fastnat för.
Härom dagen hittade jag Sea to summits Trek series.

http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-series-tkii#BlackOrange

http://www.seatosummit.se/Trek-sovsaeck.htm

Nu undrar jag om det är en vettig säck eller mer av en tälta på gräsmattan säck?
 
Total kostnad

Fick min Revelation long, x-wide, 850 fill power, 20F(-6) förra veckan från Enlightened Equipment. Leveranstid endast 4 veckor! Kostnad för quilten 285$=3048:- + moms och tull 885:- totalt 3933:-
 
Comforter

Jag har en Comforter från Cumulus och är mycket nöjd.

Beställde bredare med 20 cm och det kostade knappt nåt extra.

Är man som jag varm och sprattlig i benen är det fint att kunna slippa tåboxen som en quilt har och köra som täcke (om det är varmt.

Är det kallt gör man en quilt av den.

Gav nog 2100 typ hem till dörren.
 
Jag har också funderat på Comforter. Skulle nog också behöva/vilja ha bredare. Hur mycket extra fick du betala på en höft?

Deras limit-temperatur är samma som comfort för män va?
 
Jag har också funderat på Comforter. Skulle nog också behöva/vilja ha bredare. Hur mycket extra fick du betala på en höft?

Deras limit-temperatur är samma som comfort för män va?
Jag har en Cumulus comforter och för min del så har den ett stort minus - dunet samlas ute i sidorna på kanalerna.
Jag vet inte om det är för att jag vrider mycket på mig när jag sover och på så sätt knuffar ut dunet själv eller om det är något annat. På produktsidan nämner de att man kan skaka den i en U-form för att samla ihop dunet i mitten men jag har inte fått det att funka så värst bra. Allra helst inte när det är dåligt väder och man ska försöka genomföra det på egen hand i ett HB Enan...

Ska tillägga att jag bara använt den som ett vanligt täcke, det där med att spänna den runt liggunderlaget har jag inte gett mig på. Kan väl också bero på att det blir lite bökigt att mecka med det samt i- och urstigning i nämnda Enan.

Summa summarum så hade jag inte köpt en ny Comforter idag men jag tänker inte sälja den jag har än heller, den får några chanser till. Har ju bara ca 100 nätter i den än så länge.
 
Hmm. Lät ju inte så bra. Jag ser ju nu (på bilden) att det inte finns några mellanväggar alls i kanalerna. Förstår hur det kan bli som du beskriver.

Gillar idén med Comforter, att man kan använda den både som täcke och quilt med fotbox. Även om jag tycker de kunde ha haft lite tydligare bilder på exakt hur det där fungera.
 
Hmm. Lät ju inte så bra. Jag ser ju nu (på bilden) att det inte finns några mellanväggar alls i kanalerna. Förstår hur det kan bli som du beskriver.

Gillar idén med Comforter, att man kan använda den både som täcke och quilt med fotbox. Även om jag tycker de kunde ha haft lite tydligare bilder på exakt hur det där fungera.

Ja, hade den varit delad i tre eller fyra delar på längden hade det antagligen inte varit ett problem alls. Jag funderar på om det går att åtgärda i efterhand, om man kan skicka tillbaka den och be dem ordna det eller om det finns någon på närmare håll som kanske kan.

Och som sagt så är det kanske ett mindre problem om man ligger mer stilla på natten och/eller har mer utrymme i tältet att åtgärda problemet. Kanske även hur man använder den, att ha den som täcke kanske gör att dunet har lättare att glida utåt kanterna.
Men för min del har det blivit ett gäng nätter när man vaknat och ovanpå sig i princip bara har två lager mycket tunt tyg.
 
Berätta vad de svara om du skriver och frågar.

Men hela idén faller ju om den inte funkar bra som täcke. Och många väljer väl en sån här lösning just för att de rör sig mycket. Själv rör mig inte jättemycket i meningen vrider och vänder på mig, men har behov av att kunna ligga mer utbrett, inte tvingas ha böjda armar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plutosmoon Extra bred sovsäck? Bo och sova 6
Utåke Bred sovsäck Bo och sova 2
torpartanten Sovsäck som är bred nertill? Bo och sova 2
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.