Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hallå Paul

Jag tror inte att du samlar knivar för att tjäna pengar, men för skoj skull: vilken kniv har varit din bästa resp sämsta affär?

//Rickard//
Sjävklart samlar jag inte för att tjäna pengar :). Men samtidigt så måste man trots allt ha ett riktmedel. Det är endast på det viset man vet om en kniv är tillräckligt eftertraktad eller ej för att över huvud taget fundera över att köpa.

Det är mycket svårt för mig att säga vilken eller vilka knivar som varit mina bästa köp. Dåliga köp har jag heller inte gjort så många. Låt oss säga att jag har gjort mer eller mindre bra köp ;).

Till de bättre hör:

Fenwick F1, grönt blad
Hackman Vietnam Survival Bowie
Buck/Strider i BG 42 nr 1 i serien
båda Wirkkala-modellerna
Buck 531X Bucklock
Buck 532 Bucklock
Emil Olsson Nr 38
3 st Fällkniven Linder-F1 med serienr 10, 40 och 154 (de 2 första med titan nitritbladbeläggning)
Fällkniven F1 Commemorative nr 9
2 st Gerber Paul® Knife Model 2 series II
Gerber Mark 1 serie 2, första utgåvan,
Gerber Mark 2, serie 1. "
tre stycken Itou R2 knivar (santoku, carver och jaktkniv)
Puma Original Hunter (Pumaster Steel)
Puma Prospector Original (Pumaster Steel)
Puma Hunters Pal (Pumaster)
Puma 563 Medici Stiletto
Randall Model 7-4 Fisherman-Hunter
Randall Model 24 Guardian Boot Knife
Randall Model 23 Gamemaster
samt ett stort antal Spyderco-modeller

Alla knivar är i nyskick. Det är förstås svårt att säga vilka som är mest eftertraktade. Enklast blir kanske att kika på samlingen som sådan. Tyvärr har jag inte fört in de senaste pjäserna, vilka bl a omfattar en helt ny och ouppackad bajonett modell 47 (?) som svenska försvaret hade till Mauser-geväret, samt ett antal ovanliga moraknivar i originalförpackning.

http://www.freewebs.com/depaul56/collection.htm

~Paul~
 
Har fått ett svar. Tyvärr så förstår jag inte riktigt vad han menar (invandrare). Så här gick konversationen till.

Jag:
Du försöker sälja en billig kinesisk kopia under förespeglingar att det handlar om en äkta Spyderco-kniv. Jag föreslår att du ändrar i din presentation av kniven. Mvh, dePaul

Han:
"Hej! Tack för ditt förslag. Det finns 100 tals sådana där ute har du skickat till varenda en eller bara mig? Förresten hur vet du att den inte är äkta? Mvh dag"

Jag:
Jag vet att det förekommer mycket fejk-Spyderco-knivar. Att maila alla är en grannlaga uppgift. Då skulle man inte hinna med att göra något annat ;). Jag brukar därför ta var hundrade eller så. Se det som ett stickprov ;).

Det är en usel kopia eftersom det för det första märks på detaljerna, samt att Spyderco aldrig tillverkat en sådan kniv. Förutom allt detta så hittar du exakt samma fejk-kniv om du söker på "fake Spyderco Native": https://www.google.se/search?q=fake...ve&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mitt förslag är som sagt att du ändrar i din beskrivning av kniven eftersom det annars handlar om bedrägeri. En äkta Spyderco är ju som bekant en ganska dyr affär.

Han:
"Om de inte har en sådan kniv så vet den som köper den gå o titta efter andra som håller på bedragar."

Jag:
Är inte säker på att jag förstår dig.

Menar du att eftersom andra säljer likadana knivar (falska Spyderco) så kan även du göra så?

Menar du också att de som köper dessa knivar är medvetna om att det handlar om fejk?

Paul
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tolkar ni hans svar ungefär som jag gjorde?

~Paul~
 
Det där med vad som driver samlandet är ganska intressant. Personligen köper jag dom knivar jag vill ha och använda. Jag ser det inte själv som att det är en "knivsamling" utan det är liksom bara mina knivar. Det börjar dock ta lite tid på morgnarna att välja vilken kniv som ska få följa med i fickan under dagen. :) Men... Framöver kommer nog det att ta lite kortare tid. Jag har suktat efter en Fällkniven GP rätt länge nu och idag hamnade jag av en slump på den lokala XXL-butiken. Jösses vad glad jag blev när dom sålde GP:n för 1349 kr! Det är verkligen ett kanonpris så det var bara att slå till. Nöjd blev jag så det räcker också. Det är en mycket behändig kniv på alla sätt. Rekommenderas starkt!
 
Jag har faktiskt redan gjort så. Nu får vi se hur Tradera reagerar. Vanligtvis händer det ingenting eftersom Tradera inte vill riskera att förlora pengar på en oavslutad affär. Tråkigt.

~Paul~

kollade nu på din länk i tidigare inlägg angående detta, den är vu bortplockad.
Troligen så lyssnade Tradera, hade det varit säljaren så hade an bara ändrat i texten till sanningen.

Bra jobbat....
 
På knivhusets Facebook sida står det att dom har gått i konkurs, det var synd. Jag gillade dom, för sitt stora Mora sortiment.
Snackade med Per (Nilsson) den 3 oktober och beklagade det hela. De har haft problem en längre tid. Vill och kan inte gå in på vilka problem det rör sig om.

Synd, det var en välutrustad sajt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.